- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 283 odwiedzin

Są takie podzespoły, bez których silnik, a tym samym pojazd nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować. Do takowych części zaliczyć można np. filtr oleju silnikowego. Jest to element układu olejowego, bez którego jednostka napędowa mogłaby ulec szybkiego uszkodzeniu. Dlaczego? W dalszej części wpisu pomówimy sobie o roli filtra olejowego, a także jego rodzajach. Podpowiemy również, co jaki czas należy pomyśleć o jego wymianie z racji na to, że jest to część eksploatacyjna, która po czasie traci swoje pierwotne właściwości. Zachęcamy do dalszej lektury!
Filtr oleju – element o dużym znaczeniu dla silnika
Dla kierowców nie powinno być to żadną nowością, że w czasie pracy silnika w jego wnętrzu gromadzi się wiele zanieczyszczeń. Warto pamiętać, że jednostka napędowa jest wrażliwa, przez co nawet najmniejsze drobinki piasku, kurzu i innych zabrudzeń mogą skrócić jej żywotność. Na szczęście w układzie napędowym montowany jest filtr oleju – element, który odpowiada za usuwanie zanieczyszczeń z układu, chroniąc tym samym silnik przed poważnymi awariami.
Co robi filtr do oleju silnikowego?
Jak już sama nazwa może sugerować – filtr olejowy w samochodzie jest odpowiedzialny za filtrację oleju, o której wspomnieliśmy w poprzednim akapicie. Jego praca polega bowiem na pozbyciu się zanieczyszczeń z formulacji tak, by nie trafiła ona do jednostki napędowej. Dzięki materiałom filtracyjnym, z których się składa, jest w stanie wychwytywać nawet najdrobniejsze zabrudzenia, w tym m.in. pył czy opiłki metalu. Dzięki filtrowi olejowemu przepływający olej jest czysty, przez co bez problemu może dalej smarować i chłodzić jednostkę napędową bez obawy o potencjalne szkody.
Do czego mogłoby dojść bez filtra olejowego do samochodu?
Jak można wywnioskować z powyższych informacji – filtrowanie oleju jest kluczowym zabiegiem w kwestii zapewnienia silnikowi bezpiecznej i wydajnej pracy. Gdyby nie olejowy filtr silnik byłby narażony na nieodwracalne szkody, co wiązałoby się z koniecznością jego wymiany – a to nie ukrywając – bardzo droga „zabawa”. Co więcej, zanieczyszczony olej mógłby przyczynić się również do zwiększonego zużycia paliwa i gorszego chłodzenia silnika, co znacząco skróciłoby żywotność poszczególnych elementów układu.
Filtry oleju – rodzaje
Na obecnym rynku motoryzacyjnym możemy wyróżnić dwa rodzaje filtrów oleju silnikowego: puszkowe oraz w formie wkładu.
Puszkowy filtr do oleju składa się z obudowy oraz wkładu – w czasie jego wymiany zachodzi konieczność wymienienia obydwóch elementów. Inna sytuacja jest w przypadku wkładów filtru oleju – mogą one bowiem być umieszczone w obudowie lub zintegrowane bezpośrednio w silniku. W ich wypadku w czasie serwisu olejowego wymieniany jest jedynie wkład – przyjęło się, że takie rozwiązanie jest bezpieczniejsze dla środowiska.
Filtr do oleju silnikowego a jakość
Myśląc o zakupie filtru olejowego do samochodu, warto mieć na uwadze jakość jego wykonania. Dlaczego? Pamiętaj, że wysokiej klasy filtr zapewnia większą wydajność oleju silnikowego, co tym samym pozytywnie przekłada się na pracę silnika, gwarantując mu ochronę i wydłużając jego żywotność.
Sięganie po niższej jakości filtry olejowe jest z reguły nieopłacalne – częstym problemem w takim wypadku jest nieszczelność filtra, co w skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do zatarcia silnika.
Co ile wymieniać filtr oleju?
Co ważne: warto mieć na uwadze fakt, że nawet najwyższej jakości filtry oleju w wyniku eksploatacji pojazdu tracą swoje pierwotne właściwości. Stąd też należy pamiętać o ich regularnej wymianie – co najmniej raz do roku w czasie serwisu olejowego. Opcjonalnie można zdecydować się na serwis co 15 000 km lub 20 000 km.
Zobacz także:
Co to jest filtr kabinowy w samochodzie i za co odpowiada?
Filtry samochodowe – poznaj ich rodzaje i dowiedz się, co ile je wymieniać
Samochodowy filtr powietrza i jego rola dla silnika
Zapomniany, ale nie bez znaczenia dla samochodu, czyli o filtrze paliwowym słów kilka