Jak często wymieniać filtr paliwa?

Będąc właścicielem pojazdu, należy odpowiednio o niego dbać – w przeciwnym razie możemy liczyć się ze spadkiem osiągów oraz ewentualnymi awariami wynikającymi ze zużycia się poszczególnych elementów wyposażenia. Niestety, kierowcy niejednokrotnie zaniedbują regularne serwisy, zapominając np. o wymianie filtrów, a w szczególności filtra paliwa – a to duży błąd! W dzisiejszym artykule opowiemy sobie w skrócie, jakie są funkcje tego podzespołu i jak często należy go wymieniać, aby cieszyć się wydajną, bezpieczną i bezawaryjną jazdą na dłużej. Zapraszamy do lektury!

Co daje wymiana filtra paliwa?

Filtr paliwa to podzespół o dużym znaczeniu dla samochodu. Zabezpiecza on układ wtryskowy i układ zasilania przed uszkodzeniami, a także powstawaniem i gromadzeniem się korozji. Podstawowym jego zadaniem jest usuwanie zanieczyszczeń stałych z paliwa (większych od 10 um, czyli np. kurz, opiłki metalu, rdza). Co więcej: w paliwie często gromadzi się również woda – z tym również doskonale radzi sobie wspomniany filtr. Dlaczego jego wymiana jest taka ważna?

Warto pamiętać, że z czasem ulega on zużyciu, przez co traci swoje pierwotne właściwości. Degradacja filtra paliwa obniża jego skuteczność w odciąganiu i usuwaniu zanieczyszczeń, które z czasem mogą zacząć osadzać się na ściankach poszczególnych elementów układu napędowego, co może obniżyć wydajność pracy jednostki napędowej, a także doprowadzić do poważnych awarii.

Filtr paliwa – co ile wymiana?

Wielu specjalistów uważa, że filtry paliwa warto wymienić co najmniej raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów, czyli wtedy, kiedy przychodzi czas okresowego przeglądu samochodu. Producenci z kolei przewidują, że na jednym filtrze z powodzeniem można przejechać nawet ponad 100 tysięcy kilometrów.

W tym wszystkim warto niejako zachować rozwagę – jazda na niewymienianym od dawna filtrze może okazać się ryzykowna (gorszej jakości podzespół może się zużyć zdecydowanie wcześniej). Dlatego też, aby uniknąć ewentualnych problemów z działaniem samochodu, warto rozważyć pierwszą opcję: coroczny serwis to zabieg dość zapobiegawczy zabieg, ale jak najbardziej polecany – tym bardziej że filtry paliwowe można kupić już za kilkadziesiąt złotych.

Co ile wymieniać filtr paliwa w dieslach?

Odpowiedzieliśmy sobie na najważniejsze pytanie, czyli: co ile wymiana filtra paliwa powinna się odbywać. W tym miejscu warto doprecyzować aspekt silników wysokoprężnych. Dlaczego? Warto być świadomym, że w popularnych „ropniakach” znacznie szybciej gromadzi się woda w paliwie – zwłaszcza gdy mówimy o okresie zimowym. Co więcej, w silniku Diesla odkładają się również ciężkie frakcje oleju oraz parafina – długie zwlekanie z wymianą filtra może poskutkować problemem z rozruchem jednostki napędowej. Najoptymalniejszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po nowy filtr tuż przed rozpoczęciem się zimy.

Czym grozi zwlekanie z wymianą filtra paliwa?

Mając świadomość, kiedy wymienić filtr paliwa, nie warto zaniedbywać tej czynności. Dlaczego? Odwlekanie serwisu może doprowadzić bowiem do wielu problemów, które na samym początku mogą pozostać niezauważone. Czym grozi zbyt długie jeżdżenie na jednym filtrze?

  • Korozją silnika (efekt nadmiaru wody w jednostce napędowej).
  • Zapowietrzeniem układu napędowego.
  • Uszkodzeniem wtryskiwaczy (sytuacja ta dotyczy szczególnie nowszych pojazdów, w których obecny jest bezpośredni wtrysk paliwa).
  • Uszkodzeniem tłoków i pozostałych elementów jednostki napędowej (nadmiar gromadzących się zanieczyszczeń).

Co ma wpływ na żywotność filtra paliwa?

Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, na jak długo starczy nam filtr paliwa. Żywotność tego elementu jest bowiem podyktowana kilkoma czynnikami, do których zaliczyć możemy:

  • materiał filtracyjny – warto wiedzieć, że we filtrach paliwa stosuje się różne materiały; im lepsze tworzywo, tym skuteczniejsze odciąganie zanieczyszczeń, a także wydłużona żywotność filtra,
  • rodzaj paliwa – filtry w silnikach benzynowych zużywają się wolniej, niż w jednostkach wysokoprężnych,
  • jakość paliwa – w słabszej jakości mieszance szybciej zbierają się zanieczyszczenia i woda; im jest ich więcej, tym szybsze jest zużycie się filtra paliwa.

Jeśli zainteresował Cię dzisiejszy artykuł, sięgnij po więcej na naszego bloga motoryzacyjnego. Regularnie omawiamy tam szeroko pojęte tematy motoryzacyjne, z których dowiesz się, jak prawidłowo dbać o swój pojazd. Serdecznie zapraszamy również do odwiedzin sklepu dbamtomam.pl – na stronie znajdziesz wysokiej jakości filtry paliwowe, filtry olejowe, filtry powietrza i nie wiele więcej.

Przeczytaj również:

JAK DOBRAĆ WYCIERACZKI DO SAMOCHODU?

FILTR OLEJU POD LUPĄ – CO WARTO O NIM WIEDZIEĆ?

OBJAWY I SKUTKI ZAPCHANEGO FILTRA DPF – CZY MOŻNA GO WYCZYŚCIĆ?

FILTR KABINOWY WĘGLOWY CZY ZWYKŁY? CO DAJE WĘGIEL AKTYWNY W FILTRZE?

JAK DOBRAĆ KASK MOTOCYKLOWY? NAJWAŻNIEJSZE ZASADY DOBORU

KAMIEŃ W UKŁADZIE CHŁODZENIA? PRZYCZYNY POWSTAWANIA I SPOSOBY NA JEGO USUNIĘCIE

Śledź nas na Facebooku