Zapomniany, ale nie bez znaczenia dla samochodu, czyli o filtrze paliwowym słów kilka

Filtry do paliwa to bardzo ważne podzespoły, dzięki którym możemy cieszyć się bezawaryjną pracą przez cały sezon. Choć mogłoby się wydawać, że ich rola nie jest znacząca w kwestii wydajności pracy pojazdu, warto mieć świadomość, że zabezpieczają one inne części samochodowe, układ zasilania oraz układ wtryskowy przed uszkodzeniami czy powstawaniem korozji. 

Filtr paliwa – za co odpowiada?

Filtr benzyny i oleju napędowego jest podzespołem, który ma za zadanie usuwać zanieczyszczenia stałe z paliwa większe niż 10 um. Do takowych zaliczyć możemy rdzę, opiłki metalu, kurz oraz inne cząstki stałe. Mówiąc o silnikach wysokoprężnych, można wspomnieć dodatkowo o wyłapywaniu i zatrzymywaniu cząstek wody.

Filtrowanie paliwa – dlaczego to takie ważne?

Niezależnie, czy jest to filtr paliwa do diesla, czy benzyny – musi być przede wszystkim wydajny. Dlaczego? Warto wiedzieć, że nieprawidłowe filtrowanie paliwa może poskutkować m.in.:

  • spadkiem mocy silnika,
  • zakłóceniem lub nawet całkowitym przerwaniem dopływu paliwa,
  • uszkodzeniem poszczególnych elementów układu paliwowego.

Cena filtru paliwa zaczyna się często już od kilkunastu złotych – w porównaniu do tego, ile należałoby wydać na naprawę układu paliwowego, jest to naprawdę niewielka inwestycja. Dzięki prawidłowej filtracji paliwa pojazd może bezawaryjnie pokonać setki tysięcy kilometrów, bez obaw o przykre niespodzianki w wyżej wymienionej postaci.

Jakie są rodzaje paliwowych filtrów w samochodach?

Filtry paliwowe, choć budową są do siebie zbliżone, mogą różnić się od siebie możliwościami, a także dodatkowymi funkcjami. Stąd też możemy je podzielić na kilka rodzajów.

  • Benzynowe filtry paliwa – najczęściej są to zwykłe, przepływowe modele, które oczyszczają paliwo z zanieczyszczeń o wielkości 10 μm i większych.
  • Dieslowskie filtry paliwowe – z reguły wyposażone są w separator wody oraz odstojnik. Dobrze radzą sobie z drobnymi pyłkami w rozmiarze nawet 3 μm.

Jak wspomnieliśmy – filtry paliwowe pogrupować można również pod względem dodatkowego wyposażenia. Na rynku bowiem dostępne są modele z:

  • podgrzewaczem – stosowane są w silnikach Diesla; ich zadaniem jest przeciwdziałanie wytrącaniu się parafiny, a także dodatków z oleju silnikowego; przyczyniają się również do łatwiejszego rozruchu zimnego silnika,
  • zaworem zwrotnym – element, który zapobiega cofaniu się paliwa,
  • odstojnikiem – filtry wyposażone w odstojnik zbierają w nim wodę znajdującą się w paliwie,
  • magnesem – dzięki niemu filtr jest w stanie wychwytywać drobinki metali.

Co ile wymieniać filtr paliwa?

To zależy od zaleceń producenta (znajdują się one w instrukcji obsługi). Najczęściej możemy znaleźć informacje, że na jednym filtrze możemy przejechać od 30 tys. do nawet 120 tys. kilometrów. Zaleca się jednak, aby co najmniej raz do roku zdecydować się na wymianę filtru paliwowego. 

Co ile wymieniać filtr do oleju napędowego?

Mówiąc o silnikach wysokoprężnych, filtry paliwa zaleca się wymieniać przed każdą zimą.

Zobacz także:

Co to jest filtr kabinowy w samochodzie i za co odpowiada?

Filtr olejowy: rola, rodzaje, wymiana

Filtry samochodowe – poznaj ich rodzaje i dowiedz się, co ile je wymieniać

Samochodowy filtr powietrza i jego rola dla silnika

Śledź nas na Facebooku