- remove_red_eye 5058 odwiedzin
Alternator jest sercem systemu elektrycznego pojazdu, odpowiedzialnym za dostarczanie energii do akumulatora i zasilanie elektrycznych komponentów samochodu podczas jazdy. Kiedy alternator przestaje ładować, może to prowadzić do szeregu problemów z elektryką, a nawet do zatrzymania pojazdu. Istnieją dwie sytuacje, które mogą wskazywać na problemy z alternatorem: gdy kontrolka ładowania na desce rozdzielczej nie świeci, mimo że alternator nie ładuje, oraz gdy lampka ta świeci, sygnalizując ewidentny problem. W tym artykule przyjrzymy się obu tym scenariuszom, wyjaśnimy, co mogą oznaczać i jakie kroki należy podjąć, aby zdiagnozować i rozwiązać potencjalne problemy z alternatorem.
Za co odpowiada alternator?
Alternator pełni kluczową rolę w systemie elektrycznym pojazdu – to on odpowiada za wytwarzanie prądu niezbędnego do naładowania akumulatora i zasilenia wszystkich elektrycznych urządzeń w samochodzie podczas jego pracy. Jego działanie umożliwia nie tylko korzystanie z oświetlenia, radia czy nawigacji, ale także zapewnia, że silnik otrzymuje odpowiednią ilość energii do pracy systemów zarządzania pracą silnika, takich jak wtrysk paliwa czy zapłon. Alternator przekształca mechaniczną energię, generowaną przez obracający się silnik, w energię elektryczną, co pozwala na ciągłe odnawianie zasobów akumulatora i zapewnia stabilność działania elektroniki pojazdu, nawet podczas długotrwałego użytkowania różnych odbiorników prądu.
Scenariusz pierwszy: alternator nie ładuje – kontrolka świeci
Kiedy na desce rozdzielczej pojawia się świecąca kontrolka ładowania, sygnalizuje to, że alternator nie dostarcza prądu do akumulatora.
W takiej sytuacji pojazd jest zasilany wyłącznie energią zgromadzoną w akumulatorze, co może skutkować jego szybkim wyczerpaniem i nieuchronnym zatrzymaniem się samochodu. Długotrwałe korzystanie z akumulatora bez doładowania może prowadzić do jego nieodwracalnego uszkodzenia. Jedną z przyczyn tej sytuacji może być awaria stojana alternatora, która zazwyczaj wymaga wymiany całego alternatora. Z drugiej strony, problem może leżeć w pasku klinowym – jeśli jest obluzowany lub zerwany, wymiana na nowy jest stosunkowo prosta i niedroga, a zaleca się ją co 30 tysięcy kilometrów. Warto również sprawdzić stan napinacza paska, który odpowiada za utrzymanie odpowiedniego naprężenia paska i zapobiega jego ślizganiu się. Wymiana napinacza jest bardziej kosztowna i może wymagać specjalistycznych narzędzi, jednak przy tej okazji zaleca się również wymianę samego paska, aby zapewnić ich prawidłową i efektywną współpracę.
Scenariusz drugi: alternator nie ładuje, kontrolka nie świeci
Może się zdarzyć, że alternator przestaje ładować, a kontrolka ładowania nie daje o tym znać, pozostając niewidoczna dla kierowcy. Objawy takiej sytuacji mogą być różne i zależą od modelu samochodu. W starszych pojazdach, zwłaszcza tych z silnikiem Diesla, można zauważyć przygasające światła i brak mocy w rozruszniku po wyłączeniu silnika. W nowoczesnych autach, gdzie elektronika pełni kluczową rolę, brak ładowania może objawiać się "cudami" w postaci wyłączających się systemów, takich jak ABS czy wspomaganie kierownicy, co jest sygnałem do natychmiastowego zatrzymania się.
Czytaj również: kontrolka akumulatora zapala się i gaśnie.
Co może być przyczyną?
Przyczyną takiego stanu może być awaria regulatora napięcia, uszkodzenie zespołu prostowniczego w alternatorze lub nawet problem z układem kontrolnym. Często jednak problem leży w samym alternatorze, który zwykle można zastąpić. Aby sprawdzić, czy faktycznie występuje problem z ładowaniem, warto podłączyć multimetr do akumulatora i zmierzyć napięcie – jeśli jest ono poniżej 13 V i spada, oznacza to brak ładowania. W takiej sytuacji, aby dotrzeć do warsztatu, zaleca się doładowanie akumulatora i wyłączenie wszystkich niepotrzebnych odbiorników prądu, mając przy sobie kable rozruchowe na wypadek kolejnego zatrzymania.
Co robić w obu sytuacjach?
W obu opisanych sytuacjach niezależnie od tego, czy kontrolka ładowania świeci, czy też nie, pierwszym krokiem jest bezpieczne zatrzymanie pojazdu i wyłączenie silnika, aby zapobiec dalszemu uszkodzeniu akumulatora i innych komponentów elektrycznych. Następnie należy przeprowadzić wstępną diagnostykę, sprawdzając stan paska klinowego oraz napinacza, a także połączenia elektryczne alternatora. Jeśli to możliwe, warto użyć multimetru do zmierzenia napięcia akumulatora, co pomoże potwierdzić problem z ładowaniem. W przypadku braku odpowiednich narzędzi lub wiedzy najlepiej jest skontaktować się z profesjonalnym serwisem, lub wezwać pomoc drogową. Jeżeli sytuacja na to pozwala i akumulator ma jeszcze wystarczająco energii, można spróbować dojechać do najbliższego warsztatu, pamiętając o wyłączeniu wszystkich niepotrzebnych odbiorników prądu, aby zmniejszyć zużycie zgromadzonej energii. W każdym przypadku niezależnie od wybranej opcji ważne jest, aby nie ignorować problemu i jak najszybciej zająć się naprawą, aby uniknąć dalszych, potencjalnie poważniejszych uszkodzeń pojazdu.