Jaki olej wybrać na zimę? Zobacz, co musisz wiedzieć przed zakupem

Sezon zimowy jest nie lada wyzwaniem dla pojazdów silnikowych. Specyficzne warunki, jakimi są minusowe temperatury, dają się we znaki jednostkom napędowym, które w tym czasie wymagają odpowiedniej ochrony i smarowania. Stąd też bardzo ważny jest wybór odpowiedniego oleju silnikowego, który przystosowany jest do pracy w nawet największych mrozach. Jak przygotować się do sezonu zimowego? Jaki olej na zimę wybrać? O tym rozmawiamy w dzisiejszym artykule – zapraszamy do lektury.

Olej na zimę – zastanów się przed zakupem

Wokół olejów silnikowych powstało wiele mitów, co każdego roku rodzi kolejne wątpliwości w głowach kierowców, chcących dobrze przygotować się do sezonu. W tym wypadku mówimy o zimie, czyli okresie, w którym przeważają minusowe temperatury. Chcąc zapewnić silnikowi odpowiednie warunki pracy i ochronę, warto chwilę zastanowić nad wyborem dobrego oleju silnikowego. Dobrego, czyli jakiego?

Warto pamiętać o jednym: zima jest trudnym czasem dla jednostki napędowej. Mowa tutaj głównie o rozruchu – w przypadku niskich temperatur odpalenie samochodu bywa utrudnione. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy w pojeździe znajduje się zużyty olej. Co więcej, wyeksploatowany płyn gorzej radzi sobie ze smarowaniem poszczególnych elementów układu, co może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii.

Dlatego też olej na zimę musi być: odporny na działanie niskich temperatur i gwarantować bezproblemowy rozruch, a także zapewniać ochronę przed tarciem w każdych warunkach.

Olej ceramiczny na zimę MIHEL CERAMIC OIL 8100 5W30

Olej ceramiczny MIHEL CERAMIC OIL 8100 5W30 zapewniający bezproblemowy rozruch nawet w czasie silnych mrozów.

Oleje silnikowe na zimę – co warto wiedzieć? Na początek klasa lepkości

Zastanawiając się, jaki olej do niskich temperatur wybrać, należy na samym początku posiłkować się klasą lepkości. O czym mowa? Na rynku dostępnych jest wiele formulacji o różnych oznaczeniach jak np. 0W20, 5W40 czy 10W40. Wszystkie te zapisy odnoszą się do jednego – lepkości danego oleju. Ale co one oznaczają praktyce? Jest to klasyfikacja SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych), które mówi nam o tym, jak dana formulacja zachowuje się w niskich i wysokich temperaturach. Weźmy pod lupę zapis 0W20:

  • człon 0W odnosi się do zimowej klasy lepkości, o czym mówi nam cyfra 0 i litera W, czyli skrót od winter (zima); im mniejsza cyfra (0 jest najmniejsza), tym silnik ma zagwarantowane lepsze smarowanie w niskich temperaturach),
  • 20 z kolei oznacza letnią klasę lepkości, czyli to, jakie właściwości zachowuje olej w przypadku działania bardzo wysokich temperatur; im wyższa cyfra, tym formulacja zapewnia trwalszy film olejowy.

Poniżej tabelka, która powinna pomóc w wyborze oleju na zimę. W zestawieniu zawarte zostały informacje o tym, przy jakich temperaturach można stosować daną formulację.

Oznaczenie SAE

Temperatura ujemna

Temperatura dodatnia

0W30

poniżej -35°C

30°C

5W30

-30°C

30°C

5W40

-25°C

35°C

5W50

-25°C

powyżej 40°C

10W40

-20°C

35°C

Olej silnikowy na zimę MILLERS XF LONGLIFE C2 0W30

Syntetyczny olej silnikowy MILLERS XF LONGLIFE C2 0W30. Wielosezonowa formulacja, która świetnie zachowa swoje właściwości nawet w przypadku bardzo niskich temperatur.

Czym kierować się przy wyborze oleju do niskich temperatur? Nie tylko lepkość!

To, jaki olej wybrać, nie zależy jedynie o klasy lepkości. Formulacje bowiem mają wiele więcej parametrów, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem. Do takich zaliczyć można m.in. klasę jakości, o której mówią nam dwie klasyfikacje: ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) oraz API (Amerykański Instytut Naftowy).

W przypadku klasyfikacji ACEA oleje oznaczane są za pomocą liter oraz cyfry – im jest wyższa, tym olej cechuje się lepszą jakością. Oczywiście litera również nie pozostaje bez znaczenia – mówi ona nam bowiem do jakiego typu silnika przeznaczona jest formulacja:

  • A – samochodowy benzynowe (osobowe),
  • B – samochody dieslowe (osobowe i lekkie dostawcze),
  • C – samochody osobowe i dostawcze (benzynowe i dieslowe), które wyposażone są w takie systemy jak DPF (filtry cząstek stałych) czy katalizatory SCR,
  • E – samochody ciężarowe z silnikami wysokoprężnymi.

Jeśli chodzi o API, zapis składa się z dwóch liter. Pierwsza mówi nam o tym, do jakiego typu silnika przeznaczona jest formulacja:

  • S – silnik benzynowy,
  • C – silnik dieslowy.

Druga litera z kolei oznacza jakość – im dalsza w alfabecie, tym wyższa klasa formulacji. Dla przykładu CD>CC.

Jaki olej wybrać na zimę – syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?

Kolejną istotną kwestią jest baza olejowa formulacji. Najlepszymi właściwościami smarnymi wyróżniają oleje silnikowe syntetyczne. Charakteryzują się one niską lepkością, doskonałą redukcją tarcia, a także równomiernym rozprowadzaniem się po całym silniku. Zalecane są one do użytku w nowoczesnych konstrukcjach, ale również w autach używanych. Nie warto wybierać ich jednak w przypadku mocno wyeksploatowanych jednostek, gdzie wypłukanie zanieczyszczeń w postaci nagaru może doprowadzić do wycieku i zmniejszenia stopnia kompresji.

Oleje silnikowe mineralne z kolei polecane są dla starszych i zużytych jednostek. Formulacje tego typu jednak cechują się niższą jakością i gorszymi właściwościami smarnymi i ochronnymi (brak dodatków uszlachetniających).

Kompromisem pomiędzy nimi są półsyntetyki, czyli oleje, które wyróżniają się lepszymi parametrami niż oleje mineralne, ale nie są aż tak drogie jak pełne syntetyki.

Zimowy olej silnikowy MIHEL CERAMIC OIL 7900 5W40

W pełni syntetyczny wielosezonowy olej silnikowy MIHEL CERAMIC OIL 7900 5W40 zapewniający ochronę jednostce napędowej zarówno zimą, jak i latem.

Czy trzeba wymieniać olej na zimę?

To zależy. Jeżeli dotychczas korzystałeś z oleju silnikowego o niezbyt dużej lepkości zimowej, możesz pomyśleć o zmianie na taki, który wytrzyma nawet najsilniejsze mrozy. Na rynku jednak są uniwersalne formulacje jak np. oleje 5W30 lub oleje 5W40, które doskonale odnajdują się w polskich warunkach. Z jednej strony zapewniają one odporność na niskie temperatury (nawet do -30°C), a z drugiej zachowują swoje właściwości i gwarantują trwały film olejowy w przypadku występowania wysokich temperatur. Stąd też śmiało można stwierdzić, że są one olejami wielosezonowymi.

Przeczytaj również:

MINERALNE, SYNTETYCZNE, PÓŁSYNTETYCZNE – POZNAJ RODZAJE OLEJÓW SILNIKOWYCH

OLEJE LONG LIFE – POZNAJ JE BLIŻEJ

JAKI OLEJ DO GAZU? CZY JEST POTRZEBA KUPNA SPECJALNEJ FORMULACJI DO INSTALACJI LPG?

OLEJ W SKRZYNI BIEGÓW – CO ILE WYMIANA?

Śledź nas na Facebooku