Mineralne, syntetyczne, półsyntetyczne – poznaj rodzaje olejów silnikowych

Olej silnikowy to płyn eksploatacyjny, bez którego żaden samochód, motocykl czy pojazd rolniczy nie będzie w stanie funkcjonować. Środek smarny odpowiada za prawidłową pracę silnika i pozwala zachować go w dobrym stanie technicznym na długi czas. Obecnie na rynku możemy spotkać setki formulacji, przez co zakup odpowiedniej mieszaniny jest utrudniony. Dziś porozmawiamy sobie o rodzajach olejów silnikowych, co powinno pomóc wszystkim kierowcom, a szczególnie tym, którzy planują wymianę płynu w swoim pojeździe – zachęcamy do dalszej lektury.

Olej silnikowy – dlaczego jest aż tak ważny dla jednostki napędowej?

Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywają oleje silnikowe. Na pierwszą myśl przychodzi jedno: środek smarny jest tylko po to, aby zmniejszyć tarcie pomiędzy współpracującymi ze sobą ruchomymi podzespołami silnika. Jest to oczywiście prawda – w rzeczywistości jednak olej silnikowy ma o wiele większe znaczenie dla jednostki napędowej, a tym samym dla całego pojazdu.

Warto wiedzieć, że obecność oleju silnikowego niesie ze sobą szereg innych zalet dla silnika. Formulacja odpowiada nie tylko za redukcję tarcia, ale również za schładzanie tłoków, pierścieni, łożysk czy cylindrów. Co więcej, oleje do silników chronią jednostkę napędową przed korozją, a także zmniejszają ilość drgań.

Zastosowanie olejów do silników ma na celu również ograniczanie osadzania się oraz gromadzenia różnych zanieczyszczeń w jednostce napędowej. Wysokiej klasy olej silnikowy powinien skutecznie rozpraszać nagar, osad czy sadzę, których nadmiar może prowadzić do poważnych usterek.

Typy olejów silnikowych – główny podział

Już wiesz, jakie jest znaczenie oleju silnikowego dla jednostki napędowej, a także całego pojazdu. Możemy więc przejść do meritum, czyli do tego, jakie są rodzaje olejów silnikowych.

Obecnie środki smarne dzielimy na trzy rodzaje: oleje mineralne, półsyntetyczne, a także syntetyczne. Czym się różnią? Tego dowiesz się w poniższych akapitach.

Oleje mineralne

Oleje mineralne (tradycyjne) to najstarsza generacja środków smarnych do pojazdów spalinowych. Ich bazą jest ropa naftowa (są z niej rafinowane). Przeznaczone są one głównie do użytku w starych pojazdach (ponad 20. letnich) ze względu na to, że nie obciążają uszczelnień silnika. Kolejną ich zaletą jest niska cena – już od kilkunastu/kilkudziesięciu złotych za litr.

I w zasadzie to wszystko, czym olej mineralny może nas pozytywnie zaskoczyć. Mieszaniny tego typu mają niestety więcej mankamentów i są zdecydowanie gorszej jakości aniżeli opisane w dalszej części oleje syntetyczne i półsyntetyczne. Mieszaniny mineralne cechują się dość szybkim spadkiem lepkości i wydajności. Co więcej, mogą powodować problem z odpaleniem pojazdu w zimę.

Na rynku dostępnych jest jednak coraz więcej olejów mineralnych, których formuła została wzbogacona o nowoczesne dodatki detergentowe do silników wysokoprężnych czy benzynowych, dzięki czemu cechują się lepszymi właściwościami, wydłużając tym samym żywotność silnika.

Oleje półsyntetyczne

Kolejną grupą olejów do silników benzynowych i dieslowych są mieszaniny półsyntetyczne. Można powiedzieć, że stanowią kompromis pomiędzy tańszymi olejami mineralnymi a droższymi syntetykami.

Wprawdzie mówiąc, nie są to półsyntetyki w dosłownym tego słowa znaczeniu – w ich składzie przeważnie występuje więcej bazy mineralnej, aniżeli syntetycznej. Niemniej jednak łączą one w sobie cechy obu tych rozwiązań. Tego typu oleje mają bardzo dobre właściwości smarowania, pozostając przy tym rozwiązaniem przystępnym cenowo. Oleje półsyntetyczne przeznaczone do silników benzynowych i silników Diesla wykorzystywane są głównie w nieco starszych autach, które nie mają dużych wymagań co do smarowania. Mieszaniny te są odporne na szybkie starzenie i nie obciążają w takim stopniu uszczelnień silnika, jak to ma miejsce w przypadku syntetyków.

Parametry półsyntetycznych olejów mogą być jednak niewystarczające dla nowoczesnych jednostek napędowych.

Oleje syntetyczne

Przejdźmy do olejów syntetycznych, czyli mieszanin, które powstały w wyniku syntezy chemicznej surowców. Środki smarne tego typu przystosowane są do pracy zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, a także większych naciskach, dzięki czemu nie tracą swoich świetnych właściwości nawet w ekstremalnych warunkach.

Ogólnie mówiąc – są to oleje najwyższej jakości. Zapewniają one doskonałą ochronę jednostce napędowej nie tylko przed temperaturą, ale również korozją czy zanieczyszczeniami. Co więcej, pozytywnie wpływają również na wydajność paliwową, a także osiągi samochodu. Oleje przyjazne są głównie nowszym pojazdom i jednostkom napędowym (również tym z filtrem cząstek stałych).

Olej MIHEL 5W30

Najwyższej jakości nowoczesny syntetyczny olej ceramiczny MIHEL 5W30 przeznaczony dla silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w systemy filtrów cząstek stałych

Wszystkie opisane w dzisiejszym artykule oleje znajdziesz w ofercie sklepu dbamtomam.pl. Z tego miejsca zachęcamy do przejrzenia naszej oferty, w której znajdują się m.in. innowacyjne oleje ceramiczne, które wykazują świetne właściwości smarne.

Zobacz też:

Kamień w układzie chłodzenia? Przyczyny powstawania i sposoby na jego usunięcie

Kolor oleju silnikowego – o czym może świadczyć?

Normy olejów silnikowych do motocykli 4T – poznaj je wszystkie

Odgrzybianie klimatyzacji w aucie – kiedy należy się za to zabrać? Co ile czyścić klimę?

Olej 5W20 – co oznacza?

Powiązane produkty

Śledź nas na Facebooku