- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 9095 odwiedzin

Z racji tego, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie, warto pamiętać o tym, aby regularnie go wymieniać, a także co jakiś czas kontrolować jego poziom. Co zrobić w sytuacji, gdy zanurzymy bagnet i zobaczymy, że miarka jest sucha? Czym grozi jazda bez oleju silnikowego lub z jego niewielką ilością? Odpowiedzi na to znajdziesz w dalszej części dzisiejszego artykułu przygotowanego przez zespół dbamtomam.pl. Serdecznie zapraszamy do lektury!
Jazda bez oleju – niebezpieczna sytuacja
Brak oleju silnikowego to dość nietypowa okoliczność, której jednak nie należy bagatelizować. Dlaczego?
Najprościej mówiąc – pojazd bez środka smarnego w misce olejowej nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Olej silnikowy ma bowiem niebagatelne znaczenie w kwestii bezawaryjnej pracy jednostki napędowej – zapewnia on smarowanie pomiędzy najważniejszymi elementami silnika, przez co chroni je przed ścieraniem, wydłużając tym samym ogólną żywotność układu napędowego.
Ponadto oleje silnikowe powinny również zbierać gromadzące się w jednostce zanieczyszczenia, uniemożliwiając im tym samym osadzanie się na ściankach silnika, co mogłoby w konsekwencji doprowadzić do poważnych usterek.
Chcąc zadbać o dobrą kondycję jednostki napędowej, warto sięgać po wysokiej jakości środki smarne takie jak ceramiczny olej silnikowy MIHEL 7900 5W40 – w 100% syntetyczna formulacja posiadająca w składzie drobinki ceramiki, dzięki czemu zapewnia doskonałą czystość silnika i zwiększa wytrzymałość pracy dla poszczególnych podzespołów silnikowych.
Brak oleju silnikowego w czasie jazdy – prosta droga do poważnej awarii
Można rzec, że wysokiej jakości olej silnikowy to klucz do bezpiecznej i bezawaryjnej pracy silnika. W momencie, w którym go braknie, możemy spodziewać się bardzo poważnych – i tym samym – kosztownych awarii. O czym mowa?
Warto mieć świadomość, że brak oleju silnikowego = brak smarowania pomiędzy komponentami silnikowymi. W takim przypadku bardzo łatwo jest o ścieranie się elementów, co prowadzi do jednego – i w zasadzie najgorszego – zatarcia silnika. Można rzec, że jest to najgorsza usterka jednostki napędowej – choć wciąż można uratować taki silnik, koszt naprawy jest naprawdę wysoki.
Zdarza się jednak, że silnika nie uratuje żadna regeneracja – tak jest w przypadku, gdy częściowo zablokowany korbowód przebija blok silnika, co powoduje nieodwracalne uszkodzenia. W takim wypadku pozostaje nam tylko kupno nowej jednostki. Koszt? Kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Suchy bagnet – to jeszcze nie powód do paniki
Choć jazda bez oleju silnikowego jest groźna dla naszego silnika, warto mieć świadomość, wyciągnięcie suchego bagnetu nie jest najgorszą sytuacją, z jaką możemy się spotkać. Dlaczego?
Niejednokrotnie zdarza się, że gorszej jakości oleje silnikowe nie zapewniają optymalnych warunków smarowania, co prowadzi do zwiększonego zużycia środka smarnego. Dlatego też może dojść do takiej sytuacji, że kierowca przegapi moment dolania formulacji i samochód przez jakiś czas będzie jeździł praktycznie bez oleju. Praktycznie, bo część środka powinna znajdować się dalej w misce olejowej, przez co silnik nie tak szybko się zatrze.
Znacznie gorsze dla nas i naszego samochodu jest, to gdy układ smarowania w jednej chwili zostanie opróżniony. Mówimy tutaj np. o zbyt szybkim najechaniu na próg zwalniający i uszkodzeniu miski olejowej. W takim wypadku niemal natychmiast staniemy w miejscu a w sytuacji, gdy silnik wciąż będzie pracować, może dojść do bardzo szybkiego i poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.
Niski poziom oleju – czy jest groźny dla silnika?
Wiemy już, że brak środka smarnego może być zabójczy dla jednostki napędowej. Jak to jest w przypadku jazdy z niskim poziomem oleju?
Jeżeli jest to niewielki ubytek, nie powinniśmy się zbytnio martwić. Na wszelki wypadek warto zrobić dolewkę, choć kilka mililitrów mniej formulacji nie przysporzy nam problemów. Inaczej jednak sytuacja wygląda przy jeździe na naprawdę niskim poziomie. Mowa tutaj o ubytku w postaci 0,5 litra w górę.
Tak niski poziom oleju w samochodzie może doprowadzić do zniszczenia panewek, a także poszczególnych elementów układu korbowo-tłokowego. W najgorszym przypadku musimy liczyć się z zatarciem silnika. Niezależnie jednak od tego, o jakiej awarii mówimy, za każdym razem powinniśmy się nastawić na naprawy przekraczające 1000 zł.
Jazda na zbyt wysokim poziomie oleju
Na sam koniec wspomnijmy, że analogiczna sytuacja, w której oleju silnikowego mamy zbyt wiele, również jest niekorzystna dla naszego silnika. Konsekwencje takiej jazdy również są przykre – od wycieków, aż po zatarcie motoru.
Więcej na ten temat poczytasz w naszym innym wpisie pt. Za wysoki poziom oleju w silniku – przyczyny i skutki jazdy z nadwyżką środka smarnego.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
W tym miejscu pragniemy również zachęcić każdego do odwiedzenia strony internetowej naszego sklepu motoryzacyjnego – dbamtomam.pl. W asortymencie znajdują się m.in. wysokiej jakości oleje silnikowe, w tym również ceramiczne środki smarne, stanowiące prawdziwą rewolucję na rynku. Postaw na jakość już dziś i zaufaj sprawdzonym produktom pochodzącym od zaufanych dostawców. W ofercie dostępne są oleje i inne środki do samochodów i motocykli takich firm jak Mihel, Motul, Xado, Valvoline, Shell, TEC-2000 i wielu innych – zapraszamy.
Zobacz też:
Jaki olej do gazu? Czy jest potrzeba kupna specjalnej formulacji do instalacji LPG?
Jaki olej do silnika benzynowego? Podpowiadamy, jak dobrze wybrać!
Jaki olej do silnika Diesla? Sprawdź, jak wybrać odpowiednią formulację
Jaki olej wybrać na zimę? Zobacz, co musisz wiedzieć przed zakupem
Jeździsz na LPG? Zadbaj o regularną wymianę świec zapłonowych
Powiązane produkty
Marka: Mihel
MIHEL CERAMIC OIL 7900 5W40 1L
Parametry Rodzaj napędu: benzyna / diesel Typ oleju: syntetyczny Lepkość: 5W40 Pojemność: 1L Opakowanie: Bańka 1L Klasyfikacja jakościowa: A3/B4 / CF / SL Producent: Mihel
MOTUL 8100 X-CESS 5W40 5L
Parametry Rodzaj napędu: benzyna / diesel Typ oleju: syntetyczny Lepkość: 5W40 Pojemność: 5L Opakowanie: Bańka 5L Klasyfikacja jakościowa: ACEA A3/B4 API SN Producent: Motul