Jaki olej do silnika benzynowego? Podpowiadamy, jak dobrze wybrać!

Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w pojazdach – nie inaczej jest w przypadku popularnych benzyniaków. Bez niego silnik nie byłby w stanie prawidłowo pracować, co skończyłoby się szybkim uszkodzeniem układu. W dzisiejszym poradniku podpowiadamy, jak wybrać olej do silnika benzynowego, który zapewni stabilną i bezpieczną pracę jednostki napędowej na długi czas. Zachęcamy do lektury – dbamtomam.pl.

Jaki olej do silnika benzynowego? Wybór nie taki prosty

Olej do benzyny podobnie jak inne płyny eksploatacyjne podlega systematycznej wymianie. Warto jednak uwzględnić to, że silniki benzynowe są wrażliwymi podzespołami, dla których jakość danej formulacji nie jest bez znaczenia. Jak wybrać olej, który będzie dobry dla naszego silnika? Wybór nie jest łatwy – w końcu oferta olejów do silników benzynowych jest naprawdę bogata.

Jak dobrać olej do silnika benzynowego? Na to zwróć uwagę!

Przed zakupem oleju należy zwrócić uwagę na kilka parametrów, które określają to, czy dana formulacja jest odpowiednia dla posiadanej jednostki napędowej i czy spełni wszystkie swoje zadania. Bliższe poznanie oznaczeń, które znajdziemy na etykietach olejów z pewnością pomoże w wyborze idealnej formulacji, gwarantującej wydajną i bezawaryjną pracę silnikowi. Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Norma producenta samochodu

Zastanawiając się, jak dobrać olej do silnika benzynowego, na start warto zwrócić się ku podstawowemu parametrowi, czyli normie, jaką określa producent posiadanego samochodu. Spora część firm motoryzacyjnych jak BMW, VW, Renault czy Mercedes zamieszcza informacje (w instrukcji obsługi pojazdu lub na swoich stronach internetowych), o tym, jaki olej silnikowy spełnia określoną normę.

Klasa jakości oleju silnikowego

W przypadku, gdy producent nie podaje normy, jaką musi spełnić olej do silnika benzynowego, podstawowym parametrem, który musisz wziąć pod uwagę, jest klasa jakości danej formulacji. Opisywana jest ona przez dwie organizacje: ACEA (Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodowych) oraz API (Amerykański Instytut Naftowy).

Klasyfikacja ACEA

Kierując się tą klasyfikacją, powinieneś zwrócić uwagę na oleje silnikowe, na których widnieje litera A. Oznacza ona bowiem, że formulacja przeznaczona jest dla popularnych benzyniaków. Obok niej znajduje się również cyfra – im wyższa, tym olej do benzyny cechuje się wyższą jakością.

  • Oleje silnikowe A1 i A2 – najtańsze na rynku formulacje, które najczęściej stosowane są w przypadku starszych konstrukcji.
  • Silnikowe oleje do benzyny A3 – produkty tej klasy cieszą się największą popularnością – pasują one do większości standardowych aut osobowych. Klasa A3 dedykowana jest również pojazdom sportowym.
  • Oleje do silnika A4 i A5 – formulacje przeznaczone głównie dla silników benzynowych o wielopunktowym wtrysku paliwa. Stosowane głównie w najnowocześniejszych konstrukcjach.

Klasyfikacja API

Oleje do silników benzynowych w klasyfikacji API oznaczone są literą S. W odróżnieniu od ACEA obok literki nie pojawia się cyfra a druga litera, która odnosi się do normy właściwego płynu eksploatacyjnego. Im jest ona alfabetycznie dalsza, tym jakość oleju jest wyższa, dlatego też dla przykładu SG>SL. Poniżej kilka przykładowych klas API.

  • SG – oleje do silników benzynowych z dodatkową ochroną przed tworzeniem się zabrudzeń w jednostce.
  • SJ – formulacje gwarantujące oszczędność paliwa i optymalne warunki pracy zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.
  • SL – najpopularniejsze obecnie oleje do benzyny. Wyróżniają się trwałością, wysokimi parametrami ochronnymi dla silnika czy zachowaniem odpowiedniej lepkości w niskich i wysokich temperaturach.

Klasa lepkości SAE

Kolejnym istotnym parametrem, którego absolutnie nie można zbagatelizować, jest lepkość oleju do benzyny, która jest zmienna w zależności od panującej temperatury (przy niskiej gęstnieje, przy wysokiej staje się wodnista). Klasa lepkości ustandaryzowana została przez organizację SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych). Bardzo ważne jest to, aby wybrać olej do silnika benzynowego cechujący się odpowiednim stosunkiem lepkości letniej do zimowej.

O tym mówią nam oznaczenia W (skrót od słowa winter, czyli zima), a także cyfry np. 10, 20 czy 25. Pełen zapis takiej formulacji prezentuje się następująco: 0W20, 5W30 czy 10W40. Jak to rozszyfrować?

  • Pierwsza wartość np. 0W oznacza lepkość zimową. Określa ona minimalną temperaturę, w jakiej silnikowy olej zachowuje lepkość umożliwiającą swobodny rozruch samochodu. Im mniejsza cyfra (0 jest najmniejsze), tym formulacja przystosowana jest do pracy w niższej temperaturze.
  • Druga wartość np. 40 określa z kolei lepkość letnią. Ta wartość odnosi się do wytrzymałości oleju w bardzo wysokich temperaturach – im jest wyższa, tym formulacja zachowuje lepsze właściwości. Mowa tutaj o temperaturach rzędu 100-150°C.

Ceramiczny olej silnikowy MIHEL 7900 5W40

Wysokiej klasy ceramiczny olej silnikowy MIHEL 5W40 zapewniający maksymalne osiągi zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Mieszanina uniwersalna dedykowana dla silników benzynowych i dieslowych.

Baza olejowa

Nie bez znaczenia pozostaje również baza olejowa danej mieszaniny – może być ona mineralna, syntetyczna lub półsyntetyczna.

  • Olej do benzyniaka mineralny – mieszanina o takiej bazie olejowej charakteryzuje się niską ceną, brakiem dodatków i niską trwałością. Olej tego typu polecany głównie do użytku w starszych konstrukcjach i silnikach nisko obciążonych.
  • Syntetyczny olej do silnika benzynowego – każdy syntetyk jest formulacją wyższej klasy. Taki olej wzbogacany jest licznymi dodatkami uszlachetniającymi, które poprawiają poszczególne parametry użytkowe płynu. Syntetyczny olej zapewnia wysoką wydajność pracy silnika w różnych warunkach, a także doskonałą redukcję tarcia, co przyczynia się do wydłużenia żywotności układu napędowego. Polecany do użytku głównie w nowoczesnych silnikach i tych, które wymagają maksymalnej ochrony.
  • Półsyntetyczny olej – kompromis pomiędzy mineralnymi a syntetycznymi olejami. Takie formulacje powstają na bazie syntetycznej – cechują się jednak lepszymi właściwościami ochronnymi niż oleje mineralne. Polecane do użytku głównie w silnikach z wtryskiem wielopunktowym.

Syntetyczny olej silnikowy do benzyny i hybrydy MIHEL CERAMIC OIL 7200 10W40

Syntetyczny olej silnikowy do benzyny i hybrydy MIHEL CERAMIC OIL 7200 10W40. Nowoczesna formulacja zaprojektowana z technologią nano komponentów ceramicznych zapewniających maksymalną ochronę jednostce napędowej i najwyższe osiągi.

Jaki olej wybrać do silnika benzynowego? Daj sobie pomóc!

Wciąż masz pytania i nie wiesz, jaki olej do benzyny będzie dobry? Sprawdź w takim razie naszą minisekcję FAQ, w której odpowiadamy na konkretne potrzeby naszych klientów.

Jaki olej 5w30 do benzyny?

Jaki olej stosować do silnika benzynowego z gazem?

Wielu klientów zastanawia się, czy wraz ze zmianą zasilania z benzyny na LPG zachodzi również potrzeba zmiany używanego oleju do silnika. To zależy od instalacji – warto jednak wziąć pod uwagę to, że temperatura spalania gazu jest wyższa niż ta, którą uzyskujemy w silniku zasilanym benzyną.

To z kolei oznacza, że samochody napędzane gazem potrzebują formulacji o lepszych parametrach ochronnych, stąd też warto postawić w takim wypadku na oleje do benzyny syntetyczne. Są one bogate w różne pakiety dodatków zapewniające doskonałą ochronę i czystość jednostki napędowej.

Polecane przez dbamtomam.pl: olej silnikowy ceramiczny MIHEL 9100 5W30.

Jaki olej wybrać do silnika benzynowego z turbo?

Na rynku motoryzacyjnym dużą popularnością cieszą się samochody napędzane silnikiem z turbodoładowaniem. Obecność turbosprężarki zwiększa moc oraz ogranicza pobór paliwa. Parametry te jednak osiągane są w bardzo wysokich temperaturach, stąd też wymagane jest użycie najwyższej jakości syntetycznych olejów do silników benzynowych zapewniających trwały film olejowy i ochronę przed tarciem, gromadzeniem się osadów, przegrzaniem czy utlenieniem.

Jakie oleje stosować do silników benzynowych z dużym przebiegiem?

Jeśli posiadasz pojazd, który pokonał więcej niż 200 tysięcy kilometrów, wcale nie musisz rozważyć zmiany oleju silnikowego. Jeżeli do tej pory korzystałeś z syntetyków, nie zmieniaj ich np. na oleje mineralne – taki zabieg może przyspieszyć zużycie silnika. Ewentualnie możesz rozważyć zakup oleju do benzyniaka o wyższej klasie lepkości, co powinno przyczynić się do redukcji spalania formulacji przez silnik.

Czy do silnika benzynowego można wlać olej do diesla?

Nie powinno to nieść ze sobą konsekwencji. Z reguły formulacje są zbliżone składem, choć przed dolaniem warto zapoznać się z poszczególnymi właściwościami danego oleju silnikowego. Na rynku dostępne są również uniwersalne formulacje, które pasują zarówno do benzyniaków, jak i popularnych ropniaków. Przykładem tutaj jest olej ceramiczny MIHEL 9600 5W30.

Szukasz innych porad motoryzacyjnych? W takim razie zachęcamy Cię do śledzenia naszego bloga, na którym na bieżąco staramy się publikować eksperckie artykuły, które przydadzą się każdemu kierowcy. W tym miejscu zapraszamy również do sprawdzenia oferty naszego sklepu, w którym znajdziesz wysokiej jakości oleje ceramiczne, syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne.

Zobacz też:

Jaki olej do gazu? Czy jest potrzeba kupna specjalnej formulacji do instalacji LPG?

Jaki olej do silnika Diesla? Sprawdź, jak wybrać odpowiednią formulację

Jaki olej wybrać na zimę? Zobacz, co musisz wiedzieć przed zakupem

Jazda bez oleju i na niskim poziomie – czym grozi?

Jeździsz na LPG? Zadbaj o regularną wymianę świec zapłonowych

Śledź nas na Facebooku