Oznaczenie oleju silnikowego – jak czytać?

Jaki olej wybrać? To pytanie, które zadawane jest niemalże codziennie przez sporą liczbę kierowców. Wybór często okazuje się trudniejszy, niż zakładaliśmy – głównie ze względu na dużą ilość dostępnych na rynku formulacji, a także etykiety. I to właśnie o nich dziś sobie porozmawiamy. W poradniku opiszemy poszczególne oznaczenia i podpowiemy, jak je czytać, co z pewnością ułatwi wybór idealnego środka smarnego dla swojego pojazdu. Zagłęb się w lekturę i dowiedz się najważniejszych rzeczy o klasyfikacji olejów silnikowych – zapraszamy.

Wybór oleju silnikowego – nie taki prosty, jak mogłoby się wydawać

W dzisiejszych czasach na rynku motoryzacyjnym obecnych jest wiele rodzajów olejów silnikowych. Z jednej strony jest to dla kierowców dobra informacja – w końcu każdy może bez większych problemów znaleźć i kupić preparat pasujący do posiadanej jednostki napędowej. Patrząc jednak na to z innej perspektywy, mnogość produktów (kilkadziesiąt rodzajów) sprawia, że wybór odpowiedniego płynu jest utrudniony – zwłaszcza wtedy, gdy nie interesujemy się motoryzacją na tyle, aby wiedzieć, jaki olej pasuje do konkretnego silnika.

Oznaczenia olejów silnikowych – straszaki dla wielu kierowców

Jak widać – z racji na bogactwo rynku właściwe kupno środka smarnego do silnika wcale nie jest takie proste. Wyboru nie ułatwiają również oznaczenia olejów silnikowych. Kto choć raz próbował kupić olej na własną rękę, ten doskonale wie, o czym mowa. Etykiety, na których znajdują się liczby i cyfry przypominają bardziej szyfr, aniżeli normalne słowa. ACEA, API, A3-98, 10W-40 – co to właściwie znaczy? Jak czytać oznaczenie oleju silnikowego?

Olej silnikowy MIHEL CERAMIC OIL 7900

Olej silnikowy MIHEL CERAMIC OIL 7900 z kilkoma oznaczeniami

Oznaczenie olei silnikowych – nie takie straszne, jak je malują

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że oznaczenia na olejach silnikowych są skomplikowane, a do ich rozszyfrowania będzie pomoc specjalistów. W rzeczywistości ich zrozumienie nie jest wcale takie trudne – wystarczy jedynie poznać klasyfikację olejów, co znacząco ułatwi zakup odpowiedniej formulacji. Etykiety z reguły zawierają sporo cennych informacji, dzięki którym możemy wybrać dobry preparat do naszej jednostki napędowej. A to jest bardzo ważne – pamiętaj, że od oleju zależy kondycja silnika. Nieodpowiednia formulacja może np. uszkodzić filtry cząstek stałych lub inne elementy konstrukcyjne, co będzie wiązało się z kosztownymi naprawami.

Oznaczenia oleju silnikowego – sprawdź, co nam mówią

Klasyfikacja olejów silnikowych powstała po to, aby każdy kierowca – niezależnie od tego, czy zna się na motoryzacji, czy raczej ogranicza swoją wiedzę do podstawowych informacji, mógł bez problemu kupić odpowiedni środek smarny. Pamiętaj, że etykiety nie są po to, aby utrudnić zakup, a go ułatwić. Poniżej klasyfikacje olejów silnikowych, które warto znać, aby móc bez problemu dobrać mieszaninę do posiadanej jednostki napędowej.

Klasa SAE – klasyfikacja lepkości olejów silnikowych

Oznaczenia olejów silnikowych w normie SAE (Society of Automotive Engineers) należą do najpopularniejszych na świecie. Określają one tzw. lepkość oleju, czyli parametr odnoszący się do właściwości smarnych preparatu zarówno w niskiej, jak i wysokiej temperaturze.

Klasyfikacja olejów silnikowych dzieli oleje według klas: letnich i zimowych. Pierwsze z nich oznaczane są samymi liczbami np. 5, z kolei drugie z nich zapisywane są za pomocą litery „W” (od angielskiego słowa winter, czyli zima), co w połączeniu daje nam np. normę 5W.

Z racji tego, że w dzisiejszych czasach stosuje się najczęściej oleje silnikowe wielosezonowe, klasę mieszaniny podaje się równocześnie, czyli zima i lato, stąd też spotkać możemy się z oznaczeniem 5W-30. Ale co w praktyce oznaczają te liczby? Poniżej mała ściąga:

  • im mniejsza liczba przed myślnikiem, czyli np. 0W, 10W itd., tym olej przystosowany jest do pracy w niższej temperaturze (oleje na zimę),
  • im wyższa liczba po myślniku, czyli np. 30, 40, 60, tym olej zachowa lepsze właściwości wraz ze wzrostem temperatury.

Olej ceramiczny MIHEL 9600 z oznaczeniem 5W-30

Olej ceramiczny MIHEL 9600 z oznaczeniem 5W-30, co oznacza, że mieszanina ma lepkość 5 w warunkach zimowych i 30 w warunkach letnich. Oznacza to, że olej doskonale zachowuje swoje właściwości zarówno w minusowych temperaturach, jak i tych wyższych w okresie letnim.

Oleje silnikowe – oznaczenie jakości według ACEA

Kolejnym parametrem, o którym mówią nam oznaczenia na olejach silnikowych, jest klasa jakości mieszaniny. Aspekty te opisywane są zgodnie z normą ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów). W tej klasyfikacji stosowane są litery, które określają, do jakiego typu pojazdu jest przeznaczony olej, a także cyfry odnoszące się do możliwości danej mieszaniny (im wyższa cyfra, tym większe wymagania musi spełnić olej silnikowy). W praktyce prezentuje się to następująco:

  • A – samochody osobowe wyposażone w silnik o zapłonie iskrowym (pojazdy benzynowe),
  • B – samochody osobowe oraz lekkie auta dostawcze z silnikiem Diesla,
  • C – samochody osobowe i lekkie auta dostawcze z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi, wyposażone w różne systemy oczyszczania spalin jak np. katalizatory SCR czy filtry cząstek stałych,
  • E – samochody ciężarowe wyposażone w silniki wysokoprężne.

Jeśli chodzi o cyfry, to stosuje się je z przedziału 1-5 (dla klasy C od 1 do 4).

Olej silnikowy SHELL HELIX HX7 10W-40

Olej silnikowy SHELL HELIX HX7 10W-40 spełniający normy ACEA A3/B4, co oznacza, że może być użyty zarówno w samochodach osobowych, jak i lekkich pojazdach dostawczych napędzanych silnikiem o zapłonie iskrowym lub wysokoprężnym

Olej silnikowy – oznaczenie API, czyli amerykańska norma określająca jakość mieszaniny

Oznaczenie oleju silnikowego (jego jakości) może być przedstawione również w klasyfikacji API. Jest to standard wyznaczany przez American Petroleum Institute. Specyfikacja ta dostosowana jest do silników występujących na amerykańskim rynku.

Według tej normy oleje dzieli się według standardu:

  • S – silniki benzynowe,
  • C – silniki Diesla.

Oprócz podstawowego oznaczenia oleju silnikowego, czyli „S” lub „C”, stosuje się również drugą literę alfabetu – im dalsza, tym wyższa jakość danego preparatu. Dla przykładu mieszanina może mieć oznaczenie SJ (dla silników benzynowych) czy CG (silniki wysokoprężne).

Olej silnikowy – oznaczenia producentów

Na koniec wspomnijmy, że producenci pojazdów jak np. Mercedes, Ford czy Volkswagen coraz częściej wprowadzają do użytku własne normy i oznaczenia olejów silnikowych. Dzieje się to na skutek tego, że część samochodów bazuje na silnikach, które mają specyficzne wymagania co do jakości i właściwości oleju wykraczające poza normę ACEA czy API. Stąd też szukając mieszaniny, możesz napotkać się na takie oznaczenia jak np. Mercedes 229.51.

Olej silnikowy MERDECES 5W-30 229.52

Przykład oleju przygotowanego tylko pod normę Mercedesa 229.52 z filtrami DPF ze specyficznym oznaczeniem, czyli olej silnikowy MERDECES 5W-30 229.52

Szukasz preparatów do jednostki napędowej auta, motocykla lub samochodu ciężarowego? Sprawdź kategorię oleje, w której znajdziesz najwyższej jakości mieszaniny spełniające wszystkie wymagane normy. W asortymencie dostępne są m.in. oleje ceramiczne Mihel, które stanowią istną innowację na rynku motoryzacyjnym. Postaw na jakość i zadbaj o swój pojazd razem z nami – zapraszamy.

Przeczytaj również:

JAK OGRANICZYĆ ZUŻYCIE OLEJU SILNIKOWEGO – NIEZAWODNE SPOSOBY

ILE OLEJU WLAĆ DO SILNIKA?

CZY MOŻNA MIESZAĆ OLEJE SILNIKOWE?

CO ILE WYMIANA OLEJU SILNIKOWEGO – JAK CZĘSTO TRZEBA WYMIENIAĆ OLEJ SAMOCHODOWY?

ILE KOSZTUJE WYMIANA OLEJU W SAMOCHODZIE – CENA WYMIANY OLEJU

Powiązane produkty

Marka: Shell

SHELL HELIX HX7 10W40 4L

Parametry Rodzaj napędu: benzyna / diesel Typ oleju: półsyntetyczny Lepkość: 10W40 Pojemność: 4L Opakowanie: Bańka 4L Specyfikacja producenta: MB-Approval 229.3 VW 501.01 / 505.00 RN 0700, RN0710 Klasyfikacja jakościowa: ACEA A3/B3, A3/B4 API SN PLUS Producent: Shell

Więcej
W magazynie

Śledź nas na Facebooku