- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 7694 odwiedzin

Choć przez ostatnie lata rynek motoryzacyjny został zdominowany przez oleje silnikowe syntetyczne i półsyntetyczne, warto wiedzieć, że producenci wciąż produkują mineralne środki smarne jak m.in. oleje 15W40. Zagłąb się w dzisiejszy artykuł i dowiedz się, czym wyróżniają się formulacje o tym oznaczeniu – zapraszamy.
Olej 15W40 – oznaczenie
Każdy olej silnikowy posiada specjalne oznaczenie, dzięki któremu wiemy, jakie posiada właściwości, przez co łatwiej jest nam dopasować go do naszego pojazdu.
Jeśli chodzi o olej silnikowy 15W40 zapis rozumiemy w następujący sposób:
- 15W – pierwszy człon odnosi się do tzw. zimowej klasy lepkości określającej lepkość środka smarnego w niskich temperaturach; literka W to skrót od angielskiego słowa winter oznaczającego zimę; oleje silnikowe 15W40 zachowują swoją optymalną lepkość maksymalnie do -20°C (przy większym mrozie stają się gęstsze, przez co tracą swoje właściwości smarne i ochronne dla jednostki napędowej),
- 40 – cyfra ta z kolei określa „letnią” klasę lepkości; jest to najpopularniejsza klasa spotykana w olejach silnikowych odpowiednia dla warunków panujących w Polsce; środki smarne o oznaczeniu 15W40 dobrze radzą sobie z wysokimi temperaturami – nawet tymi najwyższymi.
Takie połączenie sprawia, że każdy olej silnikowy 15W40 jest formulacją dobrze radzącą sobie z wyższymi temperaturami i nieco gorzej w przypadku pracy na silnych mrozach. I tak w skrócie można podsumować oleje silnikowe mineralne o tych klasach lepkości.
15W40 – jaki to olej?
W tym miejscu dodajmy, że każdy olej do silnika 15W40 jest mineralnym środkiem smarnym. 15W to klasa lepkości typowa dla mineralnych formulacji – jeżeli chodzi o letnią klasę lepkości (40), występuje ona również w syntetykach i półsyntetykach.
Olej mineralny 15W40 – właściwości
Można powiedzieć, że każdy olej mineralny 15W40 jest formulacją wielosezonową, choć w przypadku największych mrozów może nie gwarantować ochrony i wydajności silnikowi jak niektóre oleje silnikowe syntetyczne o oznaczeniu np. 5W30 czy 0W40.
Olej do silnika 15W40 ma typowe dla mineralnych formulacji właściwości smarne. Gwarantuje on ochronę jednostce napędowej przed przedwczesnym zużyciem (tworzy stabilny film olejowy), a także dobrze radzi sobie z zabrudzeniami. Warto jednak zaznaczyć, że nie jest on tak skuteczny, jak syntetyki i półsyntetyki (szybciej się zużywa), stąd też zaleca się, aby regularnie go wymieniać – nie później, niż jest to w zaleceniach producenta.
Olej 15W40 – do jakiego silnika?
Można rzec, że olej samochodowy 15W40 jest „klasykiem” wśród dostępnych na rynku formulacji i został stworzony głównie z myślą o wieloletnich silnikach.
Warto jednak wiedzieć, że w dzisiejszych czasach producenci tworzą formulacje bogate w specjalne dodatki uszlachetniające, przez co oleje silnikowe 15W40 z powodzeniem mogą być stosowane również w nowszych pojazdach.
Czy można mieszać oleje 10W40 z 15W40?
Tak można dolewać olej – w przypadku, gdy dolewka jest niewielka, silnikowi nie powinno stać się nic groźnego.
Który olej jest gęstszy – 10W40 czy 15W40?
Jeśli chodzi o oba oleje, to posiadają one taką samą klasę lepkości letniej, stąd też zachowują identyczną gęstość w przypadku działania wysokich temperatur. Olej 15W40 jest jednak mniej odporny na bardzo niskie temperatury i szybciej zacznie gęstnieć, aniżeli olej 10W40.
Zobacz też:
Oleje silnikowe 10W30, czyli uniwersalne środki smarne dla każdego
Oleje silnikowe 15W50 do samochodu