- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 7500 odwiedzin
Posiadasz samochód napędzany silnikiem dieslowym? Pamiętaj, że aby móc cieszyć się bezawaryjną jazdą na długi czas, musisz pamiętać o wyborze odpowiedniego oleju silnikowego. Odpowiedniego, czyli jakiego? O tym rozmawiamy w dzisiejszym poradniku – dowiedz się, jaki olej do Diesla wybrać, aby zadbać o dobrą kondycję jednostki napędowej przez cały rok – zapraszamy do dalszej lektury.
Jaki olej silnikowy do Diesla? Problem z wyborem podyktowany konstrukcją jednostki
To, jaki olej do silnika Diesla wybrać, nie jest wcale tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać – głównie ze względu na obecność wielu parametrów określających jego właściwości czy skuteczność działania. Współczesne formulacje silnikowe są co prawda dość uniwersalne, ale w przypadku popularnych ropniaków należy wziąć pod uwagę parę istotnych kwestii. Sprawy nie ułatwiają bowiem obecne konstrukcje tych jednostek napędowych – mowa tutaj m.in. o obecności zaawansowanej turbosprężarki, reaktorów katalitycznych czy DPF-ów (filtrów cząstek stałych).
Jak wybrać olej silnikowy do Diesla? Parametry formulacji, które musisz wziąć pod uwagę
Zanim zdecydujesz się na zakup oleju silnikowego do Diesla, powinieneś poznać kilka kluczowych parametrów, które określą to, czy formulacja pasuje do posiadanej przez Ciebie jednostki napędowej. Po bliższym zapoznaniu się oznaczeniami będziesz spokojny, że sięgasz po olej, który przede wszystkim nie zaszkodzi silnikowi, a zamiast tego zapewni mu wydajną i bezawaryjną pracę.
Baza olejowa oleju do Diesla
Każdy olej do Diesla posiada własną bazę, czyli, innymi słowy, jest mieszanką olejów bazowych, do których dodano różne dodatki uszlachetniające. W przypadku, gdy baza uzyskiwana jest metodą syntezy, formulacja nazywana jest olejem syntetycznym. W sytuacji, gdy płyn został pozyskany z destylacji ropy naftowej, jest on olejem mineralnym. Na rynku dostępne są również mieszanki tych dwóch baz olejowych, czyli oleje półsyntetyczne. Co wybrać?
- Mineralne oleje silnikowe – tego typu mieszaniny nie są wzbogacane dodatkami, przez co cechują się niższą trwałością niż oleje syntetyczne i półsyntetyczne. Przeznaczone są one głównie do starszych konstrukcji.
- Syntetyczne oleje silnikowe – wysokiej klasy mieszaniny, w których znajdują się liczne dodatki uszlachetniające poprawiające ich poszczególne parametry użytkowe. Syntetyki gwarantują stabilną pracę silnika i wydajność w ekstremalnych warunkach. Doskonale chronią jednostkę przed zużyciem, w tym tarciem.
- Półsyntetyczne oleje silnikowe – rozwiązanie będące kompromisem między minerałami a syntetykami.
Jaki olej silnikowy do Diesla wybrać? W większości przypadków rozsądnym wyborem będzie olej syntetyczny. Taka formulacja zapewnia lepszą ochronę od olejów mineralnych i półsyntetycznych, jest od nich trwalsza i mniej podatna na skrajne temperatury, co oznacza, że zachowa swoje właściwości na dłużej.
Wysokiej klasy olej syntetyczny MIHEL CERAMIC OIL 7900, który wzbogacony został nano cząsteczkami ceramiki. Zapewnia natychmiastowy rozruch w skrajnie niskich temperaturach i doskonale chroni silnik przed zabrudzeniami, korozją i tarciem. Uniwersalny olej syntetyczny (pasuje zarówno do silników dieslowych, jak i benzynowych).
Olej silnikowy do Diesla – lepkość
Następnym bardzo ważnym parametrem, na który musisz zwrócić uwagę, jest lepkość danej formulacji. Właściwość ta zmienia się w zależności od temperatury otoczenia – gdy jest zimno, olej gęstnieje, a gdy ciepło – staje się płynny. Najlepszą ochronę dla silnika zapewnia olej, którego lepkość nieznacznie się zmienia (niemożliwe, aby pod wpływem różnych temperatur pozostawała identyczna) – i właśnie po takie formulacje należy sięgać.
Ale skąd wiedzieć, jaką lepkość ma dany olej do Diesla? O tym mówi nam ustandaryzowana klasa lepkości (SAE). Zapisywana jest ona liczbami oraz literą W, która jest skrótem od angielskiego słowa winter, czyli zima. Wartość, która znajduje się przed literą, odnosi się do tzw. lepkości zimowej, natomiast druga określa lepkość letnią. Na rynku można spotkać się z różnymi formulacjami o takich oznaczeniach. Dla przykładu:
Jaka lepkość zapewni wydajną pracę silnikowi dieslowemu? Warto zapamiętać, że:
- im mniejsza cyfra (klasa zimowa), tym olej jest lepiej przystosowany do pracy w niższych temperaturach,
- im wyższa cyfra (klasa letnia), tym formulacja lepiej zachowuje właściwości w wysokich temperaturach.
Wybierając olej silnikowy do Diesla, należy pamiętać o tym, aby zachować odpowiedni balans pomiędzy obiema parametrami. Do polskich warunków dobrym wyborem będzie np. olej do Diesla 5W30.
Olej silnikowy Diesel – klasa jakości
Szukając odpowiedniego oleju silnikowego, natrafisz również na oznaczenia zapisane za pomocą klasyfikacji ACEA oraz API – określają one klasę jakości formulacji.
Klasyfikacja ACEA
Spoglądając na tę klasyfikację, zwracaj uwagę na oleje silnikowe o oznaczeniu B lub C. Odpowiadają one bowiem silnikom dieslowym (dla benzyniaków jest to litera A). Obok litery znajdziesz również cyfrę – im wyższa, tym formulacja wykazuje się lepszą klasą jakości. Poniżej popularne oznaczenia ACEA.
- B1 – oleje do Diesla wielosezonowe przeznaczone do użytku w autach osobowych i dostawczych.
- B2 – mieszaniny przeznaczone do silników z pośrednim wtryskiem paliwa.
- B3 – płyny o zredukowanej lepkości. Przeznaczone do użytku w jednostkach poddawanych maksymalnym obciążeniom, w tym również tych używanych w sporcie.
- B4 – oleje wielosezonowe do silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
- B5 – oleje o obniżonej lepkości HTHS. Mieszaniny dedykowane najnowszym konstrukcjom dieslowym.
Klasyfikacja API
Oleje silnikowe dieslowe oznaczane są za pomocą litery C. Obok niej nie pojawia się jednak cyfra (jak w przypadku ACEA), a kolejna literka, która odnosi się bezpośrednio do klasy jakości formulacji. Im jest dalsza w alfabecie, tym jakość jest wyższa, czyli np. CE>CD. Poniżej kilka przykładowych klas API.
- CC – oleje silnikowe przeznaczone do użytku w mało i średnio obciążonych silnikach, również tych z turbodoładowaniem.
- CD – formulacje powstałe do użytku w wolnossących jednostkach napędowych.
- CE – oleje do jednostek dieslowych, które pracują przy średnich i wysokich obciążeniach.
Ceramiczny olej silnikowy MIHEL CERAMIC OIL 9200 5W30 dla silników benzynowych i dieslowych z filtrem cząstek stałych o oznaczeniach ACEA: C3 oraz API: SN/CF.
Norma producenta
Na sam koniec warto wziąć jeszcze jeden parametr (ostatni, nie znaczy najmniej istotny), czyli normę określaną przez producenta posiadanego pojazdu. Firmy motoryzacyjne jak np. BMW, Renault, Mercedes czy VW stworzyły pakiety norm, które umieszczają najczęściej w instrukcji obsługi samochodu lub na swojej stronie internetowej. Dzięki nim zyskujemy pewność, jaki olej silnikowy do Diesla będzie pasować do posiadanej jednostki napędowej i na pewno nie wpłynie negatywnie na jej stan.
Jaki olej do diesla z DPF?
Jeżeli posiadasz samochód, który wyposażony jest w filtr cząstek stałych (DPF), musisz zwrócić uwagę na oleje silnikowe z dopiskiem „low SAPS”. Tego typu formulacje nie posiadają zbyt dużej ilości dodatków uszlachetniających, przez które w filtrze osadza się m.in. popiół siarczanowy, fosfor czy siarka. To z kolei sprawia, że filtr nie jest narażony na szybkie zapchanie, co mogłoby doprowadzić do jego zniszczenia. Przykładem polecanej mieszaniny jest olej ceramiczny MIHEL CERAMIC OIL 9600, który jest przykładem płynu „low SAPS”, przez co doskonale sprawdza się w przypadku silników wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych.
Zobacz też:
Jaki olej do gazu? Czy jest potrzeba kupna specjalnej formulacji do instalacji LPG?
Jaki olej do silnika benzynowego? Podpowiadamy, jak dobrze wybrać!
Jaki olej wybrać na zimę? Zobacz, co musisz wiedzieć przed zakupem
Jazda bez oleju i na niskim poziomie – czym grozi?
Jeździsz na LPG? Zadbaj o regularną wymianę świec zapłonowych