- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 71443 odwiedzin
Podręcznikową wiedzą dla kierowców jest to, że jazda ze zbyt niskim poziomem oleju silnikowego poskutkuje poważną awarią układu napędowego. Ale jak to wygląda w sytuacji odwrotnej, gdy środka smarnego mamy za dużo? Czy wysoki poziom oleju może stanowić zagrożenie dla naszego silnika, a tym samym całego pojazdu? Warto mieć świadomość, że zbagatelizowanie tego tematu może skończyć się przykrymi konsekwencjami finansowymi. Lepiej oszczędzić sobie kosztownych napraw i zawczasu przeciwdziałać zbyt wysokiemu poziomowi oleju silnikowego.
W dzisiejszym artykule odpowiadamy na najważniejsze kwestie związane z tym tematem i radzimy, jak sobie poradzić z podwyższonym stanem formulacji w jednostce napędowej – życzymy udanej lektury.
Za wysoki poziom oleju w silniku – kiedy możemy powiedzieć, że ilość środka smarnego przekracza normę?
Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, jak istotnym płynem eksploatacyjnym jest olej silnikowy. To właśnie za jego przyczyną silnik może bezpiecznie i wydajnie pracować, bez obaw o zatarcie. Środek smarny odpowiada bowiem za smarowanie kluczowych elementów jednostki napędowej, wydłużając tym samym żywotność całego układu. Co więcej, olej silnikowy odpowiada również za schładzanie wnętrza silnika i czyszczenie go ze zbierających się w układzie zanieczyszczeń.
Dlatego też wiedząc, jak ważny w kwestii bezawaryjności pojazdu jest środek smarny, warto co jakiś czas sprawdzać jego poziom. Jak to zrobić? Najlepszą opcją jest skorzystanie ze specjalnego bagnetu, czyli miarki, która zakończona jest kolorowym uchwytem.
Na bagnecie zaznaczone są dwa przedziały: MIN (minimum) oraz MAX (maximum) – w momencie, gdy poziom oleju przekracza drugi przedział, dostajemy informację o tym, że jest go zbyt dużo.
Syntetyczny olej silnikowy MIHEL CERAMIC OIL 9200 5W30. Najwyższej jakości środek smarny gwarantujący odpowiednie smarowanie silnikowi i ochronę przed trudnymi warunkami i gromadzącymi się zanieczyszczeniami.
Zbyt wysoki poziom oleju w silniku – co może być przyczyną?
Zbyt duży poziom oleju silnikowego może mieć tak naprawdę kilka przyczyn – w tym miejscu warto je rozróżnić na dwie grupy: czynnik ludzki oraz usterka mechaniczna.
Za duży poziom oleju – przeholowanie w czasie dolewki
Na samym początku opiszmy sytuację, która dotyczy mniej doświadczonych kierowców. Zdarza się bowiem, że sami chcemy wymienić środek smarny na nowy lub po prostu zrobić tzw. dolewkę. Przez niedoświadczenie możemy wlać zbyt dużą ilość oleju – czasem przyczyna może być prostsza, niż się wydaje!
Jeżeli jednak jest to lekko podwyższony stan oleju w silniku o powiedzmy milimetr, nie ma powodu do obaw – silnik sobie z tym poradzi i „wypali” nadwyżkę. Jeżeli jednak solidnie przekracza on wartość MAX na bagnecie, sytuacja wygląda nieco inaczej.
Zbyt duży poziom oleju w silniku – skutek wymiany środka na rozgrzanym silniku
Kolejną przyczyną zbyt wysokiego poziomu oleju w silniku może być to, że serwis olejowy odbył się na ciepłym silniku.
Doświadczeni mechanicy i pracownicy serwisów doskonale zdają sobie sprawę z tego, że środka smarnego nie należy wymieniać na rozgrzanej jednostce napędowej. W takim wypadku powinno się poczekać, aż środek smarny w całości spłynie z powrotem do miski olejowej. Jeżeli tego nie zrobimy, będziemy mieli problem z prawidłowym odczytaniem faktycznego poziomu formulacji.
Stąd też często zdarza się tak, że mechanicy, którym zależy na czasie, wymieniają olej na ciepłym silniku, z tą zasadą, że dolewają oni dużo mniej lubryfikantu, niż jest to w zaleceniach producenta. W takich przypadkach informują oni właściciela pojazdu o uzupełnieniu oleju we własnym zakresie po kilku godzinach jazdy.
I tu rodzi się prawdziwy problem: niedoświadczeni kierowcy mogą mieć problemy z nalaniem odpowiedniej ilości formulacji. Zanurzając bagnet, zobaczą, że oleju jest „jak na lekarstwo”, co poskutkuje dolaniem kilku litrów płynu. Warto mieć świadomość, że niektóre jednostki napędowe mają niezbyt pojemne miski olejowe, stąd też łatwo jest o pomyłkę i „przedobrzenie” z dolewką środka smarnego.
Za wysoki poziom oleju w silniku benzynowym i diesla – winny może być płyn chłodniczy w oleju
Na naszym blogu niedawno pojawił się temat oleju w płynie chłodniczym. Warto wiedzieć, że jest on jednym z winowajców podnoszącego się poziomu oleju w silniku. Problem ten jest łatwo zdiagnozować – jeśli zauważysz, że poziom chłodziwa w zbiorniczku wyrównawczym zmalał, przy jednoczesnym wzrostem poziomu oleju, dostajesz odpowiedź, co jest prawdziwym problemem.
Powodem takiej sytuacji może być uszkodzona uszczelka pod głowicą, pęknięta głowica lub cylinder – to niestety oznacza wysokie wydatki.
Wysoki poziom oleju w dieslu i benzyniaku – przyczyną może być paliwo w oleju
Warto mieć świadomość, że płyn chłodniczy nie jest jedyną cieszą, jaka może wpłynąć na poziom oleju silnikowego. W mocno wyeksploatowanych pojazdach (zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i wysokoprężnych) zdarza się, że do układu smarowania dostaje się paliwo.
Powodem takiej sytuacji są nieszczelne pierścienie tłokowe, które przepuszczają paliwo do komory spalania.
Zjawisko to nie jest pożądane – paliwo rozrzedza lubryfikant, przez co traci swoje właściwości ochronne. Po czym poznać, że do układu smarowania dostała się benzyna lub olej napędowy? Najłatwiej po specyficznym zapachu i rzadszej konsystencji oleju silnikowego. Bagatelizowanie problemu może doprowadzić nawet do całkowitego zatarcia jednostki napędowej. Problemem może być także woda w oleju – jest to częste zjawisko z którym spotkał się prawdopodobnie każdy kierowca.
Za wysoki poziom oleju w silniku diesla – winny DPF
Wysoki poziom oleju w dieslu? Przyczyn można szukać również w nieprawidłowym ”przepaleniu” filtra DPF.
Filtr cząstek stałych po jakimś czasie się zapycha. Dlatego też należy go cyklicznie czyścić – potocznie zabieg ten nazywa się „wypalaniem”. Zdarza się, że regeneracja DPF nie zawsze przebiega prawidłowo (do udanego przepalenia wymagane jest utrzymanie przez kilka minut wysokich obrotów silnika i jazdy ze stałą prędkością).
Jeżeli kierowca zahamuje lub zatrzyma się na światłach, wypalanie sadzy zgromadzonej we filtrze zostanie przerwane. W takiej sytuacji nadmiar paliwa nie trafi do wydechu – zamiast tego zostanie w cylindrze i spłynie po ściankach do układu smarowania. Częste przerywanie wypalania doprowadzi do podniesienia się poziomu oleju silnikowego.
Zbyt wysoki poziom oleju w silniku – skutki. Konsekwencje mogą być przykre
Zbyt wysoki stan oleju w silniku nie jest niczym dobrym – w tym wypadku nie działa zasada ”im więcej, tym lepiej”. Nie możemy również podchodzić do tego w ten sposób, że lepszym wyjściem jest mieć więcej, niż mniej. Dlaczego?
Zbyt wysoki poziom oleju silnikowego może prowadzić do rozszczelnienia silnika i w konsekwencji wycieków. Co więcej, taki stan rzeczy skutkuje również podniesieniem ciśnienia w układzie korbowym, co na dłuższą metę może mieć fatalne skutki dla naszej jednostki napędowej (może to spowodować wysadzeniem uszczelek).
Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku silników wysokoprężnych, w których obecne są filtry cząstek stałych. Zbyt duża ilość oleju silnikowego może bowiem sprawić, że do miski olejowej będzie spływać niespalone paliwo. A to prosta droga do tego, aby rozcieńczyć olej i następnie doprowadzić do zatarcia silnika.
Dlatego też bardzo ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom oleju silnikowego – to pomoże utrzymać samochód w dobrej kondycji na dłuższy czas.
Jazda na niskim poziomie oleju – tego również należy unikać!
Warto wiedzieć, że równie groźnym zjawiskiem dla naszego pojazdu jest brak oleju silnikowego. Dłuższa jazda bez środka smarnego skutkuje szybkim zużyciem się elementów silnikowych i prowadzi do najgorszego, czyli zatarcia silnika, a także nieodwracalnych uszkodzeń.
Więcej na ten temat poczytasz we wpisie pt. Jazda bez oleju i na niskim poziomie – czym grozi?
Bądź na bieżąco z tematami motoryzacyjnymi i zostań na dłużej na naszym blogu. Jeżeli z kolei szukasz wysokiej jakości olejów silnikowych, odwiedź nasz sklep motoryzacyjny dbamtomam.pl i wybieraj spośród setek środków smarnych pochodzących od czołowych w branży producentów jak Mihel, Millers, Motul i wielu innych – zapraszamy!
Zobacz też:
Ranking olejów 5W30 2022 – TOP 5 najlepszych olejów silnikowych 5W30
Ranking olejów 5W40 2022 – TOP 5 najlepszych olejów silnikowych 5W40
Woda w oleju silnikowym – jak ją usunąć?
Powiązane produkty
Marka: Mihel
MIHEL CERAMIC OIL 9200 5W30 5L
Parametry Rodzaj napędu: benzyna / diesel (DPF) Typ oleju: syntetyczny Lepkość: 5W30 Pojemność: 5L Opakowanie: Bańka 5L Klasyfikacja jakościowa: C3 / SN/CF Producent: Mihel