Olej w płynie chłodniczym – czy jest groźny dla samochodu i jak sobie z nim poradzić?

Posiadając samochód, niestety trzeba liczyć się z tym, że w pewnym momencie może dojść do mniejszej lub większej usterki. Dziś porozmawiamy sobie o sytuacji, będącej zmorą niejednego kierowcy – obecnością oleju silnikowego w układzie chłodzenia. Czy jest to coś, czego musimy się obawiać? Skąd bierze się olej w płynie chłodniczym? Jak poradzić sobie z tą przypadłością? Na te pytania odpowiadamy w pozostałej części artykułu – zapoznaj się z tematem i zobacz, jak sobie radzić w takiej sytuacji – zapraszamy!

Jak wygląda olej w płynie chłodniczym – po czym poznać jego obecność w układzie chłodzenia?

Olej w układzie chłodzenia jest dość nietypową awarią, którą możemy rozpoznać na kilka sposobów. Jak stwierdzić, że w płynie chłodniczym znajduje się środek smarny naszej jednostki napędowej? Nie jest to trudne do zidentyfikowania – patrząc na zbiorniczek wyrównawczy płynu, w takim wypadku powinnyśmy zauważyć plamy. Sam olej zazwyczaj swoim wyglądem przypomina „kawę z mlekiem” i jest rodzajem nalotu, który utrzymuje się nad płynem chłodniczym.

Olej w układzie chłodzenia – nic dobrego

Olej silnikowy w płynie chłodniczym jest przypadłością, której nie należy bagatelizować. Dlaczego? Powodów jest kilka.

Olej silnikowy w płynie chłodniczym – oznaka usterki mechanicznej

Po pierwsze – dostający się do układu chłodzenia środek smarny jest efektem usterki mechanicznej. Jest to znak, że w naszym pojeździe dzieje się coś niepożądanego – im dłużej będziemy zwlekać z załatwieniem tego problemu, tym gorzej na tym wyjdziemy. “Przejeżdżenie” i przeczekanie tego, aż samo zniknie, może doprowadzić do zniszczenia jednostki napędowej, czyli w konsekwencji poważnej i kosztownej naprawy.

Olej silnikowy a płyn chłodniczy – realne zagrożenie dla układu chłodzenia

Drugą sprawą, o której należy wiedzieć, jest to, że olej silnikowy, który dostaje się do układu chłodzenia, może spowodować całkowite zniszczenie elementów gumowych, a to z kolei jest prosta droga do poważnej usterki silnika. Środek smarny sprawia, że węże zaczynają puchnąć i stają się miękkie. Zdarza się, że zaczynają one pękać, co wiąże się z jednym – błyskawicznym wyciekiem płynu chłodzącego.

Masło w płynie chłodniczym – prosty krok do przegrzania jednostki napędowej

Na forach i stronach internetowych można spotkać się z pojęciem „masełka” w płynie chłodniczym. Niektórzy tak nazywają dostający się do układu olej, który oblepia wnętrze chłodnicy, przez co nie może ona oddawać ciepła. Konsekwencją tego będzie ciągłe przegrzewanie się silnika, a także turbiny (olej silnikowy blokuje również wąskie kanaliki, które ją chłodzą).

Układ chłodzenia z olejem silnikowym – gorący silnik, zimne wnętrze

Największym paradoksem, o którym możemy powiedzieć w przypadku dostania się oleju silnikowego do układu chłodzenia, jest fakt, że sam silnik narażony jest na przegrzanie, a my, jako pasażerowie, na zmarznięcie. Dlaczego? Powód jest prosty – wspomniane masełko blokuje nagrzewnicę, która odpowiada za to, aby do kabiny napływało ciepłe powietrze.

Olej w płynie chłodniczym – przyczyny

Jeśli chodzi o przyczyny obecności oleju w układzie chłodniczym, warto wiedzieć, że mogą być one różne.

Pierwszą z nich jest uszkodzona uszczelka pod głowicą – coś, o czym zdecydowanie nie chce słyszeć żaden kierowca. Jej wymiana wiąże się niestety z demontażem wielu elementów, w tym m.in. napędem rozrządu, co oznacza jedno – wysokie koszty naprawy. Jeśli problem nie leży w samej uszczelce, to przedostający się olej do układu chłodzenia może być efektem pękniętej głowicy silnika.

Do winowajców zaliczyć można również chłodnicę oleju. Jest ona montowana najczęściej pod spodem pojazdu, przez co jest narażona na uszkodzenia mechaniczne np. spotkanie z twardym progiem zwalniającym, wystającym krawężnikiem czy pniami drzew. Do tego dochodzi również temat korozji, przez którą w chłodnicy powstają dziury i nieszczelności. Warto wiedzieć, że pompa oleju generuje znacznie wyższe ciśnienie olejowi silnikowemu niż jej odpowiedniczka płynowi chłodniczemu, przez to w przypadku wspomnianych nieszczelności, do układu może dostawać się olej silnikowy.

Olej w płynie chłodniczym – czy można jeździć?

Zaleca się, aby w takiej sytuacji zaprzestać jazdy. Poruszanie się samochodem, w którym olej silnikowy zalega w płynie chłodniczym może doprowadzić do uszkodzenia wielu elementów silnika, a w ekstremalnych sytuacjach do jego zatarcia.

Jak sobie poradzić z olejem silnikowym w układzie chłodzenia?

To zależy od przyczyny. Jeżeli winna jest uszczelka lub głowica, nie pozostaje nic innego, jak wymienić je na nowe części – podobnie zresztą w przypadku nieszczelnej chłodnicy. Chcąc jednak pozbyć się stricte zalegającego w układzie chłodniczym oleju silnikowego, warto rozważyć przepłukanie całego układu.

Do płukania warto użyć specjalnych preparatów jak np. płyn do czyszczenia chłodnic TEC 2000 Radiator Flush. Jest to płukanka, która dociera do najdalszych zakamarków chłodnicy i układu, wypłukując z nich nagromadzone osady w postaci zabrudzeń i pozostałości po wcześniej zastosowanych preparatach. Może okazać się skuteczna również w przypadku odciągania oleju silnikowego – jest to obecnie najsilniejszy i najskuteczniejszy preparat tego typu dostępny na rynku.

Radiator Flush od TEC 2000 jest mieszanką chemicznych detergentów, które nie tylko dokładnie rozpuszczają zanieczyszczenia, ale również chronią sprawne i gumowe części znajdujące się w układzie chłodzenia.

TEC 2000 Radiator Flush – płukanka polecana przez mechaników, która odrdzewia i odkamienia chłodnicę, poprawiając jej parametry i wydajność.

Chcąc dodatkowo zmniejszyć ryzyko wystąpienia awarii systemu chłodzenia spowodowanej nieszczelnością układu i wyciekami płynu chłodniczego, warto sięgnąć również po uszczelniacz chłodnicy TEC 2000 Radiator Stop Leak.

Uszczelniacz chłodnicy Radiator Stop Leak od TEC 2000 – preparat zapobiega powstawaniu korozji i rdzy wewnątrz układu chłodniczego. Doskonała odpowiedź na wycieki i nieszczelność układu.

Zobacz też:

Olej 5w30 vs olej 5w40 - jaki olej wybrać?

Olej w skrzyni biegów – co ile wymiana?

Oleje 0W16 – poznaj je z bliska

Oleje 10W60: rozkład na czynniki pierwsze

Oleje do amortyzatorów motocyklowych

Powiązane produkty

Śledź nas na Facebooku