Kolor oleju silnikowego – o czym może świadczyć?

Dla części kierowców kolor oleju silnikowego jest wyznacznikiem jakości środka smarnego i jego stopnia zużycia. Ale czy na pewno warto kierować się barwą płynu w czasie kontrolnego sprawdzania jego poziomu? W końcu nowy olej silnikowy jest zazwyczaj klarowny, z kolei zużyty – najczęściej brudny i dość ciemny. O tym, czy kolor formulacji mówi nam o stanie jakościowym rozmawiamy w dalszej części artykułu – zapraszamy do lektury.

Zużycie oleju silnikowego – naturalny proces

Można rzec, że skoro silnik jest „sercem” pojazdu, to olej silnikowy jest dla niego niczym krew. Bez niego nie moglibyśmy marzyć o bezpiecznej i wydajnej jeździe – odpowiada on bowiem za ochronę jednostki napędowej, oczyszczając ją z zanieczyszczeń, a także zmniejszając tarcie pomiędzy podzespołami układu. Podobnie jak silnik tak i olej w czasie każdej podróży samochodem poddawany jest wielu próbom.

Pracuje on w ekstremalnych warunkach, przez co z czasem traci swoje właściwości. Do tego dochodzą wspomniane zanieczyszczenia, które negatywnie wpływają na jego jakość. Jest to jak najbardziej naturalne, więc nie może dziwić, że po kilku miesiącach może nie dawać naszemu silnikowi tyle, ile dawał na początku.

Inna barwa oleju silnikowego a zużycie formulacji

Z uwagi na wyżej opisane czynniki olej silnikowy wraz z zużyciem może zmienić swoją barwę. Najczęściej zauważyć to możemy przy serwisie olejowym, podczas którego spuszczając stary środek smarny, widzimy, że zdecydowanie różni się kolorem od nowej formulacji. O ile w czasie wymiany oleju nie jest to już dla nas kłopot – w końcu pozbywamy się zużytego oleju, więc nie musimy się o nic martwić – tak w przypadku systematycznej kontroli poziomu środka smarnego, możemy się czasem przerazić, widząc, że zanurzony bagnet nie ma na sobie przezroczystej otoczki a czarny ślad po oleju.

Barwa oleju w silnikach Diesla

Mówiąc i silnikach wysokoprężnych, warto wiedzieć, że olej bardzo szybko czarnieje. Dlaczego? Jest to w głównej mierze spowodowane tworzącą się w jednostce napędowej sadzą, czyli efektem niespalonych cząstek paliwa. Część tego osadu wdmuchiwana jest do skrzyni korbowej, co jest efektem czarnego zabarwienia środka smarnego.

Kolor oleju w silnikach benzynowych

Kolory oleju silnikowego w przypadku pojazdów napędzanych benzyną zmieniają się stopniowo i o wiele wolniej niż w przypadku środków smarnych używanych w jednostkach wysokoprężnych. Dzieje się tak, ponieważ popularne benzyniaki generują zdecydowanie mniejsze ilości cząstek stałych. Ich konstrukcja działa w taki sposób, że większość z nich wylatuje przez wydech, dzięki czemu olej silnikowy nie brudzi się tak szybko i nie zmienia koloru na ciemniejszy już chwile po pierwszych kilometrach.

Czy po kolorze można ocenić zużycie oleju silnikowego?

Mając na uwadze powyższe informacje, można wywnioskować, że kolor oleju silnikowego nie decyduje o jego jakości i stopniu zużycia. Dlaczego? O ile w przypadku silników benzynowych możemy zauważyć różnicę pomiędzy świeżym środkiem smarnym a takim, który ma za sobą przepracowane kilkanaście tysięcy kilometrów, to mówiąc o jednostkach wysokoprężnych powinniśmy mieć na uwadze, że oleje w takich konstrukcjach niemal od razu zmieniają kolor.

Co więcej, w przypadku jednostek napędowych, które zasilane są LPG, może zdarzyć się tak, że gaz w żaden sposób nie zabarwi oleju, co mogłoby się wydawać, że jest on w dobrym stanie przez cały sezon.

Czy to prawda? Nie – warto mieć świadomość, że w wyniku spalania gazu powstaje wiele kwaśnych związków, które po części trafiają do oleju, negatywnie wpływając na jego jakość i właściwości.

Można więc śmiało powiedzieć, że w takim wypadku olej silnikowy o niezmienionym kolorze jest o wiele gorszy dla silnika niż środek smarny o czarnej barwie, będącej efektem sadzy w przypadku jednostek wysokoprężnych.

Jak więc zbadać stan oleju i silnika?

Już wiesz, że kolorem nie ma co się sugerować – jak w takim razie sprawdzić stan oleju? Najlepiej pobierając jego próbkę i wysłać do laboratorium. Taki zabieg pozwala zdiagnozować również kondycję jednostki napędowej m.in. oceniając stan panewek.

Brązowy kolor oleju silnikowego – co oznacza?

Jest to jeden z odcieni, które są efektem pracy silnika. Można powiedzieć, że to jeden z „kolorów przejściowych”. Barwa ta jednak nie oznacza niczego złego.

Zielony kolor oleju silnikowego – czy jest się czego obawiać?

Podobnie jak w przypadku brązowego odcienia – zielony olej nie jest niczym groźnym.

Czerwony kolor oleju silnikowego – wygląda źle, ale jest się czym martwić?

Produkty LPG mogą zakwasić olej – obecność kwasu z kolei może doprowadzić do powstawania korozji w silniku. Duża ilość rdzy może sprawić, że olej silnikowy będzie mieć czerwoną barwę.

Szukasz olejów najwyższej jakości? Odwiedź sklep dbamtomam.pl. Na stronie znajdziesz setki olejów silnikowych od takich producentów jak Mihel.

Zobacz też:

Kamień w układzie chłodzenia? Przyczyny powstawania i sposoby na jego usunięcie

Mineralne, syntetyczne, półsyntetyczne – poznaj rodzaje olejów silnikowych

Normy olejów silnikowych do motocykli 4T – poznaj je wszystkie

Odgrzybianie klimatyzacji w aucie – kiedy należy się za to zabrać? Co ile czyścić klimę?

Olej 5W20 – co oznacza?

Śledź nas na Facebooku