- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 5775 odwiedzin
Olej w skrzyni biegów – podobnie jak olej silnikowy – jest płynem eksploatacyjnym, który w wyniku użytkowania pojazdu z czasem traci swoje właściwości. Co to oznacza dla kierowców? Tyle że podlega on regularnej wymianie – zaniedbanie tego obowiązku może być naprawdę przykre w skutkach. W dzisiejszym poradniku odpowiemy sobie na najważniejsze z pytań dotyczące środka smarnego przekładni, a mianowicie: jak często wymieniać olej w skrzyni biegów i dlaczego serwis olejowy jest taki ważny. Po odpowiedzi zapraszamy do dalszej części artykułu i życzymy udanej lektury – dbamtomam.pl.
Czy wymienia się olej w skrzyni biegów? Producenci wiedzą swoje
Czy wymieniać olej w skrzyni biegów – oto jest pytanie. Nurtuje ono niejednego kierowcę w naszym kraju (i nie tylko), a sam temat serwisu olejowego przekładni od lat budzi wiele kontrowersji wśród osób związanych z motoryzacją. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na zalecenia producentów, którzy najczęściej nie przewidują konieczności wymiany lubryfikantu przez cały okres eksploatacyjny pojazdu.
W tym miejscu mamy jednak małą „pułapkę” – informacje o tym okresie (znajdziesz je w książce serwisowej od producenta) nie odnoszą się do kilkunastu lat, a jedynie do czasu zakończenia gwarancji. Co to oznacza dla nas? Tyle że po jej upływie producent jest zwolniony z odpowiedzialności tego, jak działa nasz pojazd.
Wymiana oleju w skrzyni biegów – o tym pamiętaj
Jako kierowca powinieneś pamiętać o tym, że olej w skrzyni biegów – zarówno manualnej, jak i automatycznej z czasem się zużywa jak wszystkie inne preparaty chemiczne. Na jego właściwości wpływ ma m.in. wysoka temperatura. W wyniku stałej eksploatacji dodatki uszlachetniające, które znajdują się w środku smarnym, tracą swoje właściwości – do tego dochodzą również zmiany w lepkości formulacji, a także metalowe opiłki, które z czasem mogą nagromadzić się we wnętrzu układu.
W tym miejscu warto wspomnieć również o ewentualnych ubytkach oleju w skrzyniach biegów – brak płynu może być zabójczy dla przekładni, a koszty napraw liczyć można w tysiącach złotych.
Wymiana oleju – skrzynia biegów może za to podziękować
Mając na uwadze powyższe, można podejść do tematu nieco inaczej, a mianowicie: czy warto wymieniać olej w skrzyni biegów, skoro nie jest to obowiązkowe?
Jak najbardziej – mimo tego, że producenci mówią inaczej, regularny serwis olejowy sprawi, że przekładnia będzie w dobrej kondycji przez dłuższy czas. Pamiętaj, że świeży lubryfikant zapewnia lepsze smarowanie, chłodzenie i czyszczenie poszczególnych elementów układu, w tym łożysk i kół zębatych. Zapewnienie optymalnych warunków pracy minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii lub znaczne odłożenie jej w czasie.
Co ile wymienić olej w skrzyni biegów? To zależy od rodzaju przekładni
Powoli możemy przejść do sedna, czyli: co ile wymiana oleju w skrzyni biegów? W tym miejscu musimy dodać, że jest to zależne od tego, jaki rodzaj przekładni posiadamy. Inne bowiem interwały są przewidziane dla manualnej i automatycznej skrzyni.
Co ile wymiana oleju w skrzyni manualnej?
Olej w skrzyniach manualnych pracuje w dosyć komfortowych warunkach (porównując do płynu w AT) – nie ma on bowiem kontaktu zarówno z paliwem, jak i spalinami. W samym środku smarnym pojawić mogą się jednak opiłki metalu będące efektem zużywania się kół zębatych oraz nieprawidłowego przerzucania biegów (bez użycia sprzęgła).
Co ile więc wymieniać olej w skrzyniach manualnych? Zaleca się, by serwis olejowy odbywał mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów przebiegów – chyba że mówimy tutaj o kierowcach, którzy preferują ostrzejszą jazdę lub przemieszczają się głównie w warunkach miejskich, interwały należy skrócić do 80 tysięcy kilometrów.
Co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
W skrzyniach automatycznych proces zużywania się oleju postępuje znacznie szybciej, aniżeli w ich manualnych odpowiednikach, stąd też serwis olejowy często okazuje się niezbędny do tego, aby móc cieszyć się bezawaryjną i wydajną jazdą. Co ile wymieniać olej w skrzyni automatycznej? To zależy od marki oraz motelu samochodu, a także rodzaju skrzyni. Pierwszy serwis olejowy powinien odbyć się po przejechaniu od 60 do 120 tysięcy kilometrów, z kolei kolejne wymiany co 40-100 tysięcy km.
Posiadasz automatyczną skrzynię biegów? W takim razie zainteresuj się naszym poprzednim wpisem, w którym omówiliśmy temat dynamicznej wymiany oleju w skrzyni biegów – zapraszamy.
DSG – co ile wymiana oleju?
W przypadku przekładni DSG zaleca się, aby wymienić olej w skrzyni co 5-6 lat bądź przy wspomnianym wyżej przebiegu, czyli co 60-120 tysięcy kilometrów. Co ważne: zmieniając środek smarny, należy pamiętać również o wymianie modułu filtra – zasada ta tyczy się każdego rodzaju przekładni AT.
Dbamtomam – oleje przekładniowe najwyższej klasy
Będąc świadomym kierowcą, warto zatroszczyć się o kondycję skrzyni biegów w swoim pojeździe za pomocą sprawdzonych lubryfikantów. Jeżeli przymierzasz się do zmiany środka smarnego, odwiedź sklep motoryzacyjny dbamtomam.pl, w którym znajdziesz wysokiej jakości oleje przekładniowe od cenionych w branży producentów takich jak Millers Oils, Mopar czy Qualitium. Zapraszamy!
Zobacz też:
Olej 5w30 vs olej 5w40 - jaki olej wybrać?
Olej w płynie chłodniczym – czy jest groźny dla samochodu i jak sobie z nim poradzić?
Oleje 0W16 – poznaj je z bliska