- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 11067 odwiedzin
Zauważyłeś tzw. masło na bagnecie olejowym? W takim razie musisz wiedzieć, że obecność papki na miarce oznacza jedno – do oleju silnikowego w Twoim pojeździe dostała się woda. Takie zjawisko może okazać się groźne w skutkach dla jednostki napędowej – w skrajnych przypadkach dochodzi bowiem nawet do zatarcia silnika. Woda w oleju silnikowym nie musi jednak od razu oznaczać poważnej usterki – warto jednak reagować zawczasu, aby nie narazić się na kosztowne naprawy. W dzisiejszym wpisie porozmawiamy nieco o tym zjawisku i odpowiemy na pytanie, jak usunąć wodę z oleju silnikowego. Zapraszamy do lektury!
Woda w oleju – objawy. Po czym poznać, że płyn zmieszał się ze środkiem smarnym?
Olej silnikowy, z którym zmieszała się woda, wyglądem przypomina roztopione masło lub majonez o nieco ciemniejszej barwie – właśnie po tym można poznać obecność płynu w środku smarnym samochodu. Emulsję tę możemy zauważyć nie tylko na bagnecie, ale m.in. na wewnętrznej stronie korka wlewu – w tym wypadku jednak w niewielkich ilościach, co w pewnych warunkach można uznać za naturalne zjawisko.
Woda w oleju silnikowym – przyczyny. Po pierwsze kondensacja
Skąd bierze się woda w oleju w silniku? Jeżeli mówimy tutaj o śladowych ilościach, to wśród przyczyn należy upatrywać znaczną różnicę temperatur – wewnątrz i na zewnątrz silnika. Takie zjawisko ma miejsce głównie w sezonie jesienno-zimowym i doczekało się nawet swojego specjalnego nazewnictwa – jest to tak zwana woda kondensacyjna, której często możemy nie zauważyć (wyparowuje w momencie, gdy olej silnikowy odpowiednio się rozgrzeje, czyli osiągnie pułap około 100°C).
Sama obecność takiego rodzaju wody nie jest oznaką awarii silnika – nie warto jednak pozostawać obojętnym na to zjawisko. Mowa tutaj szczególnie o kierowcach użytkujących pojazdy na krótkich dystansach (w tym czasie olej często nie osiąga potrzebnej do wyparowania wody temperatury), stąd też zaleca się, aby częściej wymieniali olej silnikowy.
Woda w układzie chłodzenia – oznaka awarii
O innej sytuacji mówimy wtedy, gdy w zbiorniczku wyrównawczym zauważymy olej silnikowy – ale jak ma się do tego woda? Warto pamiętać, że głównym składnikiem płynu chłodniczego jest właśnie woda, dlatego jeśli zauważymy charakterystyczną emulsję na korku oraz bagnecie, możemy być pewni, że w układzie doszło do awarii. Do najczęstszych przyczyn wody w oleju silnika dostającej się do zbiorniczka zaliczyć trzeba:
- uszkodzenie głowicy,
- usterki uszczelki pod głowicą,
- nieszczelność układu recyrkulacji spalin.
Każda z wyżej wymienionych usterek może doprowadzić nawet do zatarcia silnika, co w większości przypadków przestaje być opłacalne względem ewentualnej naprawy (w szczególności gdy mówimy o usterce głowicy) – w takim wypadku należy nastawić się na wielotysięczne wydatki.
W tym miejscu warto dodać, że woda w silniku może trafiać do komór spalania (efekt usterki EGR), przez co możliwe jest uszkodzenie układu korbowo-tłokowego.
Jak usunąć wodę z oleju silnikowego?
Zastanawiając się, jak wypłukać wodę z silnika, należy mieć świadomość, że tak naprawdę istnieją trzy sposoby. Pierwszym z nich jest zakupienie nowego środka smarnego, zutylizowanie starej mieszanki, czyli tak naprawdę standardowy serwis olejowy. Drugą opcją jest metoda wirowania polegająca na oddzieleniu zanieczyszczeń z oleju (w tym wypadku wody). Cała procedura odbywa się z wykorzystaniem siły odśrodkowej za pomocą specjalnego sprzętu – wirówek oleju.
Trzecim rozwiązaniem jest odwadnianie próżniowe, które gwarantuje odseparowanie z układu olejowego 100% wody wolnej oraz zemulgowanej (połączonej z olejem).
Zobacz też:
Ranking olejów 5W30 2022 – TOP 5 najlepszych olejów silnikowych 5W30
Ranking olejów 5W40 2022 – TOP 5 najlepszych olejów silnikowych 5W40
Za mało płynu hamulcowego? Objawy jego braku i zużycia
Za wysoki poziom oleju w silniku – przyczyny i skutki jazdy z nadwyżką środka smarnego