Za mało płynu hamulcowego? Objawy jego braku i zużycia

Płyn hamulcowy odpowiada za przenoszenie odpowiednio wysokiego ciśnienia, a także za prawidłowe hamowanie pojazdu. Niestety, zdarza się, że momentami dochodzi do jego wycieku bądź zużycia. Jak rozpoznać jego ubytek? Po czym stwierdzić, że płyn hamulcowy w samochodzie nadaje się do wymiany? Zapraszamy na dalszą część artykułu przygotowanego przez nas zespół.

Płyn hamulcowy – ciecz, która z czasem ubywa i podlega zużyciu

W każdym samochodzie znajduje się układ hamulcowy, w którym z kolei znajduje specjalny płyn hamulcowy. Jest to ciecz, która ma istotny wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy – to właśnie ona odpowiada za regulację ciśnienia i docisk powierzchni hamulców do tarcz. Głównym zadaniem płynu hamulcowego jest więc wywieranie nacisku na tłoczki, które z kolei dociskają klocki do tarcz, w efekcie czego auto hamuje

W wyniku stałej eksploatacji pojazdu płynu może być coraz mniej – jeśli jego poziom znacząco spadnie, możemy mówić o ubytku tejże cieczy. Taka sytuacja wymaga działania – niski poziom sprawia, że hamowanie jest o wiele słabsze i wolniejsze, co w praktyce oznacza, że sama droga hamowania znacząco się wydłuża, a samochód wolniej reaguje na nacisk pedału hamulca.

Co więcej: drugim problemem, z jakim spotykają się kierowcy, procesy starzenia się płynu – z czasem traci on swoje właściwości, co również przekłada się na mniejszą wydajność działania hamulców.

Za mało płynu hamulcowego – objawy.

Po czym poznać, że w układzie hamulcowym doszło do znaczącego ubytku płynu? Pierwszym (i zarazem najłatwiejszym sposobem) jest zajrzenie do zbiorniczka. Jeżeli ciecz utrzymuje się między minimalnym a maksymalnym poziomem, nie ma powodu do obaw. 

O innej sytuacji mówimy, gdy zbiornik jest pusty. Jeśli taka sytuacja ma miejsce chwilę po dolewce cieczy, możemy śmiało mówić o wycieku (powodem może być rozszczelnienie przewodów hamulcowych, uszkodzenie pompy hamulcowej bądź awaria zacisków).

Objawy braku płynu hamulcowego (lub jego zbyt małej ilości) możemy zauważyć również w czasie jazdy. W takiej sytuacji w momencie hamowania odczujemy, że znacząco straciło na skuteczności, a sam pedał hamulca mocno wibruje i drży. Co więcej, w czasie hamowania samochód będzie również „podskakiwać” w czasie hamowania – są to jasne sygnały to znaczącym ubytku płynu hamulcowego.

Do objawów niskiego poziomu płynu hamulcowego zaliczyć możemy również ślady po płynie na oponach bądź całych kołach (między bieżnikiem a ścianą boczną).

Stary płyn hamulcowy – objawy zużycia

Przejdźmy do kolejnej kwestii, czyli do tego, jak rozpoznać, że płyn hamulcowy w samochodzie uległ degradacji.

Objawem zużycia płynu hamulcowego jest to, że pedał hamulca jest „miękki”. W praktyce oznacza to sytuacje, w której wpada on łatwo w podłogę, a samo hamowanie jest nieskuteczne. Taka sytuacja oznacza, że ciecz została zawilgocona. Sam płyn najszybciej traci swoje właściwości w okresie jesienno-zimowym – wtedy właśnie bowiem do czynienia mamy z wszechobecną wilgocią. Sam płyn jest higroskopijny, co oznacza, że chłonie wodę. – odbywa się to przez gumowe końcówki przewodów hamulcowych. 

Jak sprawdzić jakość płynu hamulcowego?

Jak stwierdzić zużycie płynu hamulcowego? Samą kondycję cieczy sprawdza się przy pomocy specjalnego miernika, który diagnozuje temperaturę wrzenia płynu. Tego typu przyrządy można zakupić już za kilkadziesiąt złotych, a więc sama konieczność zakupu sprzętu w celu zweryfikowania kondycji cieczy nie wiążę się z dużym wydatkiem. Mając miernik, możemy przejść do sprawdzania jakości płynu hamulcowego. Ogólna zasada jest taka, że gdy poziom wody wynosi od 1% w górę, można pomyśleć o jego serwisie

Jeżeli jednak jej zawartość przekracza 3% objętości cieczy, oznacza to konieczność natychmiastowej wymiany płynu. Warto bowiem mieć świadomość, że w takiej sytuacji temperatura wrzenia spada z ponad 185°C do ok. 165°C – w takich warunkach nie ma co liczyć na efektywne hamowanie – zwłaszcza gdy mówimy o sytuacjach awaryjnych.

Kiedy wymienić płyn hamulcowy?

Jak zostało wspomniane wyżej – o wymianie płynu hamulcowego można pomyśleć wtedy, gdy obecna w nim zawartość wody przekracza 1% jego objętości. Ogólnie rzecz biorąc, warto trzymać się jednak zaleceń serwisowych (w zależności od producenta mogą się różnić). Standardem jest jednak wymienianie cieczy hamulcowej co 30 tysięcy kilometrów lub co 2 lata.

Zaciekawił Cię artykuł? W takim razie zachęcamy Cię do zostania z nami na dłużej. Odwiedź naszego bloga motoryzacyjnego, na którym znajdziesz szereg eksperckich artykułów, ułatwiających codzienne dbanie o pojazd. A jeśli szukasz wysokiej jakości płynów hamulcowych (i nie tylko), odwiedź stronę dbamtomam.pl, na której znajdziesz również płyny do spryskiwaczy, płyny chłodnicze, oleje silnikowe, filtry, kosmetyki samochodowe i wiele więcej. Zapraszamy!

Przeczytaj również:

JAK DOBRAĆ KASK MOTOCYKLOWY? NAJWAŻNIEJSZE ZASADY DOBORU

WODA W OLEJU SILNIKOWYM – JAK JĄ USUNĄĆ?

OLEJ W SKRZYNI BIEGÓW – CO ILE WYMIANA?

ODGRZYBIANIE KLIMATYZACJI W AUCIE – KIEDY NALEŻY SIĘ ZA TO ZABRAĆ? CO ILE CZYŚCIĆ KLIMĘ?

KAMIEŃ W UKŁADZIE CHŁODZENIA? PRZYCZYNY POWSTAWANIA I SPOSOBY NA JEGO USUNIĘCIE

Śledź nas na Facebooku