Objawy i skutki zapchanego filtra DPF – czy można go wyczyścić?

Posiadając pojazd napędzany silnikiem wysokoprężnym, musisz wiedzieć, że w wyniku stałej eksploatacji samochodu z czasem może dojść do tzw. zapchania DPF, czyli filtra cząstek stałych. Pierwsze objawy zatkania tego podzespołu nie są widoczne – z czasem jednak taki stan rzeczy daje o sobie znać na różne sposoby. Wychwycenie ich w porę pozwoli uniknąć nieodwracalnego uszkodzenia filtra cząstek stałych i tym samym – dużego wydatku. W dzisiejszym poradniku porozmawiamy o tym, jakie są objawy zapchanego DPF, a także jakie są skutki jazdy z zatkanym filtrem. Zachęcamy do dalszej lektury – zespół dbamtomam.pl

Filtr cząstek stałych (DPF) – za co odpowiada?

Zanim przejdziemy do tego, jak sprawdzić, czy filtr DPF jest zapchany, przybliżmy najpierw jego charakterystykę. Jaka jest jego rola w silnikach wysokoprężnych?

DPF odpowiada za zatrzymywanie, a także neutralizowanie cząstek sadzy. Innymi słowy: jego zadaniem jest eliminowanie zanieczyszczeń, które powstają w czasie jazdy samochodem. Jest on bardzo ważnym elementem wszystkich pojazdów napędzanych silnikiem Diesla – bez niego wspomniane wcześniej cząstki sadzy mogłyby doprowadzić nawet do zatarcia silnika.

Zatkany DPF – dlaczego filtr cząstek stałych może się zapchać?

Co sprawia, że filtr cząstek stałych w samochodach napędzanych silnikiem dieslowym może się zapchać? Tutaj przyczyny należy szukać w dwóch aspektach.

Po pierwsze – zapchanie się DPF może być przyczyną gromadzonego się we filtrze popiołu, który jest efektem spalania się sadzy. Po drugie – zdarzają się sytuacje, w których wyżej opisany proces (spalanie się sadzy) może zostać przerwany lub przebiega nieprawidłowo. W takim wypadku do zapchania filtra DPF dochodzi o wiele szybciej (i częściej) – powodem jest nadmierne kumulowanie wspomnianej sadzy.

Zapchany DPF – objawy

Jakie są objawy zapchanego filtra DPF? Jak wspomnieliśmy we wstępie – początkowo nie są one zbyt wyraźne. Dopiero z czasem możemy zauważyć typowe dla tego problemu zjawiska. Do najczęstszych symptomów zatkania filtra cząstek stałych zaliczyć można:

  • zwiększenie obrotów silnika,
  • szarpanie kierownicy,
  • większe zużycie paliwa,
  • ograniczenie mocy jednostki napędowej,
  • kłopoty z rozruchem silnika,
  • wyczuwalny zapach spalin wydostających się z silnika,
  • problemy z turbosprężarką.

Jak sprawdzić, czy DPF jest zatkany?

Zastanawiając się, jak sprawdzić zapchany DPF, na początku należy zwrócić uwagę na kontrolkę i sposób, w jaki świeci. Jeżeli jest to tryb przerywany (miganie), przejedź się samochodem w dłuższą trasę – takim sposobem oczyścisz filtr. Jeżeli jednak jest stale podświetlona, to znak, że filtr cząstek stałych wymaga serwisu.

Dlatego też najlepszym wyjściem na sprawdzenie tego, czy DPF się zapchał, jest podjechanie do warsztatu i podłączenie pojazdu pod komputer diagnostyczny, który mierzy ciśnienie. Dzięki temu mechanik otrzymuje jasny komunikat, w jakim stopniu filtr cząstek stałych uległ zatkaniu.

Zapchany filtr cząstek stałych – skutki jazdy z zatkanym DPF-em

Zapchany filtr cząstek stałych nie jest w optymalnej kondycji, stąd też posiadając wiedzę o jego aktualnym stanie technicznym, czym prędzej należy usunąć tę usterkę. Dlaczego? Powodów jest wiele. 

Po pierwsze – DPF jest odpowiedzialny za pracę całego układu silnikowo-wydechowego. Zatkany filtr cząstek stałych sprawia, że zanieczyszczenia powstające w czasie pracy silnika są trudniej wydalane z cylindrów. Co więcej, w takim przypadku spaliny stawiają duży opór tłokom, co szybko doprowadza do nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu korbowo-tłokowego

Po drugie – filtr DPF zatkany przekłada się na większe zużycie paliwa (jest to efekt wypalania sadzy, a także mocniejszego dodawania gazu przez kierowców, którzy chcą zniwelować występujące ubytki mocy). 

Co więcej, w wyniku zatkania filtra olej silnikowy ma rozrzedzone właściwości smarne, co w niektórych przypadkach może doprowadzić do zatarcia silnika. W skrajnych przypadkach może zdarzyć się, że zapchany DPF doprowadzi do rozerwania się podzespołów – powodem jest zbyt wysokie ciśnienie generowane przez turbosprężarkę oraz spaliny.

Na koniec warto dodać, że zapchany filtr cząstek stałych może być niebezpieczny również dla zdrowia kierowców i pasażerów. W jaki sposób? Problemem jest tutaj wspomniany wcześniej zapach spalin – szkodliwe gazy mogą trafić do kabiny samochodu.

Zapchany DPF – co robić? Czy można go przeczyścić?

Co zrobić, gdy zauważymy świecącą się kontrolkę na desce rozdzielczej? Jak wspomnieliśmy wyżej – dobrze jest się udać do mechanika w celu zweryfikowania kondycji DPF. 

Warto jednak wiedzieć, że możemy na własną rękę przeczyścić filtr cząstek stałych. W jaki sposób? Jednym z polecanych rozwiązań jest sięgnięcie po specjalny środek do czyszczenia DPF. Ta opcja polega na zaaplikowaniu preparatu do środka filtra (bez konieczności demontażu części). W czasie rozchodzenia się po filtrze produkt rozpuszcza węglowe osady, a także przyczynia się do usunięcia ich wraz ze spalinami. 

Profesjonalny preparat do czyszczenia filtrów cząstek stałych BOLL

Filtr DPF – zapchany. Czy można go wyczyścić domowymi sposobami?

Niektórzy kierowcy decydują się na wyczyszczenie filtra cząstek stałych za pomocą ”domowych sposobów”. Do takich rozwiązań zaliczyć można:

  • czyszczenie za pomocą myjki ciśnieniowej – polega ono na wypełnieniu filtra chemicznym preparatem i płukaniu go obustronnie za pomocą myjki,
  • płukanie za pomocą płynu do kominków/dimeru – ten sposób opiera się na zalaniu filtra płynu lub dimeru oraz odstawieniu podzespołu na jakiś czas; po zmiękczeniu zanieczyszczeń DPF jest płukany i ponownie montowany w pojeździe; cechuje się on jednak niską skutecznością.

Chcesz wiedzieć więcej? Bądź na bieżąco z naszym blogiem motoryzacyjnym. Jeżeli jednak szukasz preparatów do czyszczenia DPF i innych podzespołów, odwiedź nasz sklep – dbamtomam.pl i ciesz się z wysokiej jakości produktów.

Przeczytaj również:

FILTR KABINOWY WĘGLOWY CZY ZWYKŁY? CO DAJE WĘGIEL AKTYWNY W FILTRZE?

FILTR OLEJU POD LUPĄ – CO WARTO O NIM WIEDZIEĆ?

CZYSZCZENIE WTRYSKIWACZY – OSTATNIA DESKA RATUNKU DLA WTRYSKÓW

ODGRZYBIANIE KLIMATYZACJI W AUCIE – KIEDY NALEŻY SIĘ ZA TO ZABRAĆ? CO ILE CZYŚCIĆ KLIMĘ?

JAK CZĘSTO WYMIENIAĆ FILTR PALIWA?

Śledź nas na Facebooku