- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 19223 odwiedzin
Zwykło się mówić, że nagar to cichy zabójca silnika. Jest to osad węglowy, który gromadzi się na wewnętrznych ściankach jednostki napędowej, pogarszając tym samym jej kondycję. Lekceważony, zebrany w nadmiarze nagar, może doprowadzić do poważnych awarii, których na szczęście można uniknąć – kluczem jest jednak regularna pielęgnacja układu napędowego. Jak usunąć nagar z silnika, aby oszczędzić sobie ewentualnych problemów z jednostką? Zapraszamy do lektury.
Czyszczenie silnika z nagaru – warto o tym pamiętać
Nagar jest osadem powstającym w wyniku spalania się oleju silnikowego z paliwem, a także zachodzących wewnątrz silnika procesów chemicznych. Gromadzi się on na różnych elementach układu, w tym na ściankach komór spalania, zaworach, tulejach, pierścieniach czy klapach wirowych. Zdarzają się sytuacje, że nagar osadza się również na świecach zapłonowych czy kolektorze dolotowym. Warto pamiętać, że problem zbierania się nagaru w silniku dotyczy nie tylko starszych i bardziej wyeksploatowanych pojazdów – posiadacze nowszych samochodów również powinni pozostawać czujni i kontrolować co jakiś czas stan swojej jednostki napędowej, a także pomyśleć o usunięciu nagaru z silnika.
Usuwanie nagaru z silnika – dlaczego to takie ważne?
Dlaczego płukanie silnika z nagaru jest czynnością, o której powinniśmy pamiętać? Odpowiedź jest prosta: nadmiar tego osadu nie prowadzi do niczego dobrego. Warto wiedzieć, że tworzy on powłokę zwiększającą tarcie pomiędzy poszczególnymi podzespołami silnikowymi, skracając tym samym żywotność układu napędowego. Uszkodzenie zaworów, kolektorów (dolotowego, wydechowego), katalizatora, tulei cylindra, pierścieni tłokowych, a także pozostałych elementów jednostki (łożysk skrzyni biegów, turbosprężarki) przekłada się na zaburzenie pracy silnika i w konsekwencji może doprowadzić do bardzo poważnych i kosztownych usterek. Niepokojąca powinna być dla nas nierówna praca silnika – może to oznaczać, że jednostka napędowa jet zanieczyszczona.
Jak usunąć nagar w silniku?
Przejdźmy do sedna artykułu, czyli tego, jak pozbyć się nagaru w silniku. Samo czyszczenie tego osadu może odbywać się na kilka sposobów: wodorowo, mechanicznie lub chemicznie – za pomocą specjalnego środka.
Wodorowe czyszczenie nagaru w silniku
Pierwsza opcja polega na tym, że do dolotu silnikowego wprowadzana jest mieszanina gazów (wodór oraz tlen). Podwyższają one temperaturę spalin, a także sprawiają, że we wnętrzu jednostki dochodzi do tzw. pyrolizy, czyli zjawiska, w czasie którego nagromadzony na ściankach nagar przemieniany jest w gaz oraz wydalany jest przez układ wylotowy. Sam wodór posiada właściwości rozpuszczające i świetnie radzi sobie z tego rodzaju osadami.
Nagar w silniku – czyszczenie mechaniczne
Usuwanie nagaru z silnika benzynowego czy też wysokoprężnego może odbywać się również w sposób mechaniczny, który wiąże się z ingerencją w poszczególne elementy silnika. Wybierając to rozwiązanie, należy sięgnąć po specjalny granulat, który następnie wtłaczany jest pod wysokim ciśnieniem w kanały dolotowe. Ta opcja polecana jest w przypadku, gdy w silniku obecny jest bardzo twardy nagar.
Jak pozbyć się nagaru z silnika? Opcja chemiczna
Kolejnym ze sposobów na czyszczenie silnika z nagaru jest sięgnięcie po odpowiedni preparat chemiczny, który za sprawą swojego składu, w którym obecne są silne rozpuszczalniki i inne składniki aktywne, jest w stanie usunąć osady wysokotemperaturowe, do których zalicza się m.in. omawiany w tym artykule nagar. Jak wygląda płukanie silnika z nagaru za pomocą tego rodzaju środków?
Odbywa się to w czasie standardowego serwisu olejowego – płukankę dolewa się do starego oleju, rozgrzewa się silnik do maksymalnej temperatury, zostawia się pojazd na biegu jałowym na kilkanaście minut, a następnie spuszcza się starą mieszankę wraz z preparatem.
Czym wyczyścić nagar w silniku? Postaw na profesjonalną płukankę
Po jaki preparat warto sięgnąć, aby pozbyć się nadmiaru nagaru z silnika? W ostatnim czasie prawdziwą rewolucją na rynku jest płukanka silnika TEC 2000 Engine Flush. Jest to wysokowydajny środek, który znany jest ze swojej skuteczności w walce z różnego rodzaju osadami, w tym z nagarem, sadzą, kurzem, pyłkami.
Preparat bazuje na dwóch rodzajach rozpuszczalników, środków smarnych, a także niechlorowanej bazie węglowodorowej, przez co nie emituje szkodliwych oparów do środowiska naturalnego. Jedna puszka płukanki Engine Flush pozwala pozbyć się nagaru z jednostki i utrzymać ją w czystości przez dłuższy czas. Co więcej, regularne stosowanie preparatu niesie ze sobą wiele korzyści, do których zaliczyć można:
- zwiększenie kompresji w cylindrach,
- zwiększenie mocy silnika,
- neutralizację szkodliwych kwasów w oleju,
- wyeliminowanie nierównej pracy silnika na wolnych obrotach,
- redukcję spalin.
Wykorzystanie płukanki to ogólnie polecany sposób na pozbycie się nagaru – wystarczy kilkanaście minut, by silnik został wyczyszczony – a wszystko to bez ponoszenia dużych kosztów. Puszka takiego preparatu to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych. W porównaniu z tym ile mogłyby kosztować ewentualne naprawy spowodowane nagromadzeniem się nagaru, to naprawdę korzystne rozwiązanie.
Jeśli szukasz wysokiej jakości preparatów do czyszczenia silnika lub innych podzespołów samochodowych, odwiedź sklep motoryzacyjny dbamtomam.pl, w którym dostępne są różnego rodzaju płukanki i nie tylko – zapraszamy!
Zobacz także:
Czy płukanie silnika jest bezpieczne?
Czyszczenie i smarowanie łańcucha motocyklowego. Sprawdź, jak i czym najlepiej to robić!
Czyszczenie silnika z nagaru – jak zrobić to dobrze?
Czyszczenie wtryskiwaczy – ostatnia deska ratunku dla wtrysków