- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 2149 odwiedzin

Od wielu lat producenci motocykli stosują w swoich maszynach różne sposoby na przeniesienie mocy i momentu obrotowego na tylne koło jednośladu, z czego najpopularniejszym rozwiązaniem jest niewątpliwie łańcuch napędowy. Jest to uniwersalny i bardzo wytrzymały środek, który może zapewnić długą, bezawaryjną i wydajną pracę motocykla – pod warunkiem że pamiętamy o jego regularnej konserwacji i pielęgnacji. Serwis łańcucha obejmuje zarówno czyszczenie, jak i smarowanie. I właśnie na tych dwóch czynnościach skupiamy się w dzisiejszym artykule.
Czym czyścić łańcuch motocyklowi? Co będzie dobre do nasmarowania łańcucha? Jak często to robić i w jaki sposób? Zapraszamy!
Konserwacja łańcucha motocyklowego to podstawa
Łańcuch napędowy – z racji na swoje umiejscowienie w motocyklu – nieustannie narażony jest na działanie czynników zewnętrznych. Mowa tutaj m.in. o kontakcie z wodą w czasie opadów deszczu, wilgocią, czy zbierającym się brudem (kurz, pyłki, piasek). Wszystko to sprawia, że z czasem na łańcuchu zaczynają pojawiać się pierwsze oznaki korozji. W momencie, gdy zaniedbamy jego regularną konserwację, na jego powierzchni osiądzie rdza. W takim przypadku często nie pozostanie nam nic innego, jak wymiana całego łańcucha w motocyklu.
Czyszczenie łańcucha w motocyklu – nie zapominaj o tym
Mycie łańcucha motocyklowego jest równie ważne jak jego smarowanie. Niestety, nie każdy motocyklista pamięta o tym, aby regularnie sprawdzać jego stan – warto jednak mieć na uwadze to, o czym pisaliśmy wcześniej – łańcuch jest elementem, na którym bardzo łatwo osadzają się różnego rodzaju zabrudzenia. Drobne zanieczyszczenia z kolei pogarszają właściwości smaru, a także prowadzą do zwiększenia tarcia, czego efektem jest szybsze zużycie się łańcucha i zębatek.
Stąd też o regularnym czyszczeniu łańcucha w motocyklu powinien pamiętać każdy właściciel jednośladu. Co mamy na myśli, mówiąc o regularności? W trosce o żywotność całego układu napędowego warto przeczyścić łańcuch co 2-3 smarowania i za każdym razem, gdy zachodzi taka potrzeba, tj. zauważymy nadmiar zabrudzeń.
Czym czyścić łańcuch motocyklowy?
To, czym czyścić łańcuch w motocyklu, nie jest takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego? Preparat, po który sięgamy – oprócz tego, że powinien być skuteczny w usuwaniu brudu i resztek smaru – musi być również bezpieczny dla samego łańcucha oraz innych elementów, w tym gumy i plastiku. Dlatego też z automatu odpadają nam tutaj różnego rodzaju rozpuszczalniki czy benzyna (niektórzy motocykliści po nią sięgają), które ze względu na swoje właściwości, są zabójcze m.in. dla o-ringów.
Więc czym myć łańcuch w motocyklu, aby nie narazić się szkody? Najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po wysokiej jakości spray czyszczący, który poradzi sobie zarówno z suchymi osadami, jak i tłustymi zabrudzeniami, pozostając jednocześnie neutralnym dla wszelkich uszczelnień w układzie.
Polecanym preparatem jest spray do czyszczenia łańcucha Ipone Spray Chain Cleaner, który spełnia wszystkie wyżej opisane wymagania, łącząc w sobie precyzyjne aplikowanie z szerokim strumieniem czyszczącym.
Jak wyczyścić łańcuch motocyklowy z największą precyzją? Sięgnij po szczoteczkę
Może zdarzyć się tak, że spray pozbędzie się większości zabrudzeń, jednak pomiędzy ogniwami wciąż mogą znajdować się najdrobniejsze osady. Jak sobie z nimi poradzić? Odpowiedzią na to jest specjalna szczoteczka do czyszczenia łańcucha, która dzięki swoim włosiu dokładnie zbierze pozostałości z każdej strony, co pozytywnie przełoży się nie tylko na jego wygląd, ale także jego żywotność.
Smarowanie łańcucha w motocyklu – podstawa konserwacji
Przejdźmy do kolejnej czynności konserwującej, czyli smarowania. Bez niego nie ma co liczyć na wydajną jazdę – łańcuch bez środka smarnego szybko ulegnie zniszczeniu, w efekcie czego konieczna będzie jego wymiana, czyli niepotrzebny, dodatkowy koszt. Smarowanie łańcucha zmniejsza zużycie tulejek oraz rolek, przeciwdziała powstawaniu korozji oraz chroni gumowe uszczelniacze przed przedwczesnym zużyciem (o-ringi, x-ringi, z-ringi).
Czym smarować łańcuch w motocyklu?
Zastanawiając się, czym smarować łańcuch motocyklowy, nie warto rozważać użycia oleju silnikowego czy nawet popularnego WD-40. Dlaczego? Obie substancje nie działają zbyt wydajnie – szybko znikają z posmarowanego miejsca, które po chwili znów potrzebuje aplikacji środka smarnego.
Znacznie lepszym (i zalecanym) rozwiązaniem jest sięgniecie po dedykowany smar lub spray do smarowania łańcucha, który zapewni odpowiednie smarowanie ogniwom i stworzy odpowiednią warstwę ochronną dla nich przed tarciem i szybkim zużyciem. Dużą efektywnością cieszą się szczególnie spraye, które wtryskują środek pod dużym ciśnieniem, dzięki czemu docierają do trudno dostępnych miejsc w łańcuchu.
Na rynku dostępne są smary do motocykli szosowych i off-roadowych, stąd też przed zakupem zwróć uwagę na przeznaczenie sprayu.
Jak smarować łańcuch motocyklowy?
Smarowanie łańcucha w motocyklu nie jest niczym skomplikowanym. W czasie nakładania środka smarnego należy spryskać łańcuch od wewnętrznej strony – na całej długości. Po aplikacji smaru dobrze jest obrócić kilkakrotnie tylne koło, dzięki czemu środek smarny lepiej rozejdzie się po obu zębatkach.
Co ile smarować łańcuch w motocyklu?
To, jak często smarować łańcuch w motocyklu, zależy od tego, w jakich warunkach się poruszamy. Jeżeli jeździmy głównie po suchej i czystej jezdni np. po autostradzie, smarowanie powinno odbywać się co 300-400 kilometrów. Jeżeli jednak posiadamy off-roadowy motocykl, interwały powinny krótsze – wtedy odstępy mogą wynieść od 100 do 200 kilometrów.
Jeśli szukasz wysokiej jakości środków do czyszczenia i smarowania łańcucha w motocyklu, odwiedź sklep motoryzacyjny dbamtomam.pl – zapraszamy!
Zobacz także:
Czy płukanie silnika jest bezpieczne?
Czyszczenie i smarowanie łańcucha motocyklowego. Sprawdź, jak i czym najlepiej to robić!
Czyszczenie silnika z nagaru – jak zrobić to dobrze?
Czyszczenie wtryskiwaczy – ostatnia deska ratunku dla wtrysków