- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 4503 odwiedzin

Regularna wymiana oleju silnikowego to podstawowa czynność serwisowa, która pozwala zachować jednostkę napędową w optymalnej kondycji na długi czas. Serwis olejowy to świetna okazja m.in. do pozbycia się zalegających w silniku zanieczyszczeń. Ale czy zwykłe spuszczenie oleju gwarantuje idealną czystość układowi napędowemu? Tutaj sprawa nie wygląda tak kolorowo. Co zrobić w takim wypadku? Optymalnym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po dobrej jakości płukankę do silnika i wypłukanie jednostki z zabrudzeń, z którymi nie radzi sobie olej silnikowy. Czy warto stosować płukanki silnika? Czy rzeczywiście działają, czy są jedynie chwytem marketingowym? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części wpisu.
Co daje stosowanie płukanek silnika?
Płukanki do silnika są preparatami, o których na rynku motoryzacyjnym z roku na rok jest coraz głośniej. Z powodzeniem wypierają one bowiem naftę i wodę w kontekście płukania silnika – właśnie w tym celu powstały.
Ich przeznaczeniem jest pozbycie się różnego rodzaju zanieczyszczeń powstających w czasie pracy silnika. Warto mieć świadomość, że w jednostce napędowej zbierają się takie osady jak:
- nagar,
- laki,
- szlam,
- opiłki metalowe,
- kurz,
- sadza.
Wszystkie wyżej opisane zabrudzenia są szkodliwe dla silnika i mogą prowadzić do bardzo kosztownych awarii. Co prawda jednostka napędowa i jej poszczególne elementy są chronione przed nadmiarem osadów za sprawą filtrów (powietrza, oleju, paliwa) – te jednak mogą sobie nie poradzić z ich nadmiarem – mogą się one zapchać, co może być początkiem kłopotów naszego silnika.
I w tym miejscu pojawiają się wspomniane wyżej płukanki do silnika bazujące na silnych składnikach o działaniu rozpuszczającym. Preparaty te znane są ze swojej szybkości i skuteczności – już po kilkunastu minutach są w stanie poradzić sobie z zalegającym nagarem, szlamem, sadzą czy lakami. Czy płukanka silnika ma sens? O tym w kolejnych akapitach.
Czy warto stosować płukanki silnika?
To, czy płukanka pomaga, jest od wielu lat kwestionowane przez różne osoby. W światku motoryzacyjnym pojawiają się głosy, że zwykły serwis olejowy w zupełności wystarcza i pozwala pozbyć się nagromadzonych zabrudzeń.
W tym miejscu oczywiście nie można zakwestionować właściwości oleju silnikowego – radzenie sobie z zanieczyszczeniami, a tym samym ochrona silnika jest jego podstawową funkcją. Dlatego też w teorii jego wymiana powinna załatwić sprawę. W rzeczywistości jednak sprawy prezentują się nieco inaczej – nawet najlepszej jakości syntetyczne oleje silnikowe nie są w stanie w 100% zebrać zalegających w układzie napędowym osadów.
I tutaj wróćmy do naszego głównego pytania: czy warto płukać silnik przed wymianą oleju? Odpowiedź jest krótka – tak, jak najbardziej. Dlaczego? To proste – ze względu na swoje wyjątkowe składy, płukanki są w stanie dotrzeć w najdalsze zakamarki silnika i skutecznie rozpuścić zapieczone zanieczyszczenia, w tym m.in. z pierścieni tłokowych – z nimi sam olej niestety sobie nie poradzi.
Dzięki zastosowaniu płukanek silnik nie tylko jest wolny od zabrudzeń, ale również może wydajniej pracować, o czym mówią nam liczne testy. Warto wiedzieć, że regularne stosowanie płukanek pozytywnie wpływa m.in. na kompresję.
Płukanka silnika – w jakich autach się sprawdzi?
Kto powinien sięgnąć po płukankę do silnika? Tak naprawdę nie ma zasady – preparat ten sprawdzi się zarówno w przypadku nowszych, jak i starszych samochodów.
Dzięki regularnemu stosowaniu płukanki samochodowej w nowym aucie zyskasz pewność, że od początku Twój silnik jest w dobrych rękach i pracuje w optymalnych warunkach, przez co jego żywotność się wydłuży. Z płukanek możesz skorzystać przy każdorazowej wymianie oleju – jeżeli jednak uważasz to za zbędny zabieg, możesz równie dobrze płukać silnik co drugi serwis olejowy. Ważne, abyś robił to regularnie – wtedy będziesz pewny, że w jednostce napędowej nie zalegają niebezpieczne zanieczyszczenia mogące doprowadzić do poważnej awarii.
Niezależnie od tego, jaki silnik posiadasz – napędzany benzyną, olejem napędowym, czy gazem – na rynku znajdziesz uniwersalne płukanki do każdego rodzaju napędu – przykładem jest TEC 2000 Engine Flush.
Czy warto stosować płukanki do starych silników?
Czy warto płukać stary silnik? Jeśli chodzi o starsze auta płukanki, są dobrym rozwiązaniem wtedy, gdy kupujesz używany pojazd i nie znasz jego historii serwisowania. W takim wypadku pierwszą rzeczą, którą warto zrobić, jest udanie się na serwis olejowy i użycie płukanki. Profilaktyka nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie – może tylko pomóc.
Czy płukanki są bezpieczne dla silnika?
Wśród mechaników można spotkać głosy, że użycie płukanki w starych silnikach może doprowadzić do zapchania filtra oleju. Dlaczego? W praktyce jest to możliwe ze względu na to, że starsze jednostki napędowe bazowały najczęściej na niskiej jakości olejach mineralnych, przez które wewnątrz układu gromadziło się więcej zanieczyszczeń. Te z kolei w czasie płukania silnika mogłyby się oderwać i zapchać wspomniany filtr. Co więc można zrobić? Dobrą praktyką jest użycie kilkukrotne wypłukanie silnika za pomocą płukanki w czasie tego samego serwisu olejowego.
Przeglądając Internet, można natknąć się również na głosy, że użycie płukanki może doprowadzić do rozszczelnienia silnika, a tym samym – do wycieków. Ale jak to wygląda w rzeczywistości? W praktyce takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko – zwłaszcza gdy mówimy o nowych konstrukcjach.
Ogólnie można rzec, że płukanki są bezpieczne dla silników – przechodzą one szereg testów potwierdzających ich bezpieczeństwo użytku i doskonałe właściwości czyszczące jednostkę napędową.
Płukanie silnika za pomocą nieodpowiedniej płukanki, czyli kiedy płukanie może być niebezpieczne dla układu olejowego i napędowego
Niezależnie od tego, czy mowa o silniku Diesla, czy benzynowym – po nieodpowiednim płukaniu w każdym rodzaju jednostki może dojść do szybszej degradacji konkretnych podzespołów oraz omawianego wcześniej rozszczelnienia i tym samym – wycieków. W jaki sposób? To proste: w momencie, gdy oczyszczania silnika użyjemy preparatu mającego w sobie niepożądane substancje. O czym mowa?
Najgorsze, co możemy znaleźć w składzie płukanek, to kwasy oraz estry. Pierwsze z nich zakwaszają środek smarny (zmienia się neutralne pH środowiska olejowego), co z kolei oznacza pogorszenie jego właściwości smarnych, a także sprzyja szybkiemu powstawaniu korozji we wnętrzu silnika. Co ważne: takiego procesu nie da się powstrzymać, co oznacza konieczność wymienienia oleju na nowy – zbagatelizowanie tego tematu może doprowadzić do szybkiego zużycia się części w wyniku nadmiernego tarcia (formulacja musi odpowiednio smarować układ).
Drugi aspekt: nie zaleca się sięgać po produkty, w których obecne są estry. Dlaczego nie warto zastosować preparatu bazującego m.in. na tych związkach? Powód jest prosty: to właśnie estry są odpowiedzialne za uszkodzenia uszczelnień. A wszystko to za sprawą swoich właściwości, przez które odciągają wilgoć zbierającą się na uszczelkach, przez co zmniejszają swoją objętość, co jest bezpośrednio przyczyną powstawania nieszczelności i w efekcie – wycieków.
Jaka powinna być dobra płukanka do silnika?
Jak wspomnieliśmy, warto przeprowadzić płukanie silnika w momencie, gdy sięgniemy po dobrej jakości preparat. Czym taki środek powinien się cechować? Przede wszystkim czystym składem, czyli takim, w którym nie znajdziemy wspomnianych wyżej kwasów i estrów. Co więcej, dobrze, gdyby posiadał również właściwości smarne. Dlaczego takie to ważne? Należy być świadomym, że w czasie płukania jednostki dochodzi do obniżenia lepkości oleju, to z kolei oznacza słabszą ochronę elementów silnikowych, przyspieszając ich degradację. Stąd też dobra płukanka nie tylko powinna oczyścić silnik, ale również zapewnić mu ochronę.
Płukanka silnika TEC 2000 Engine Flush – preparat bazujący na dwóch rodzajach rozpuszczalników, środkach czyszczących, dodatkach uszlachetniających i składnikach o dobrym właściwościach smarnych. Całkowicie wolny od kwasów i estrów.
Jeśli zastanawiasz się, jaki preparat wybrać, by nie narazić się na ewentualne problemy z jednostką, przeczytaj nasz poprzedni wpis o rankingu płukanek do silnika, w którym zestawiliśmy 3 najlepsze – naszym zdaniem – preparaty, które znane są ze swojej skuteczności w usuwaniu zabrudzeń z układu, a także bezpieczeństwa użytku.
Zalety płukanek silnika
Płukanki do silnika to preparaty o wielu zaletach. Co możemy o nich powiedzieć?
- Skutecznie usuwają zanieczyszczenia, w tym nagar, sadze, osad czy szlam.
- Poprawiają kompresję.
- Przywracają fabryczne osiągi silnika.
- Chronią jednostkę przed osadzaniem się zanieczyszczeń.
- Eliminują spadki mocy.
- Zwiększają przepustowość kanalików olejowych.
- Redukują spalanie oleju.
Czy warto stosować preparaty do płukania silnika – podsumowanie
Czy warto regularnie stosować płukanki silnika? Warto w tym miejscu przytoczyć najważniejszą rzecz odnośnie do tych preparatów: środki te mają za zadanie zwiększyć żywotność silnika, a nie ją skrócić. Korzystanie z nich nie powinno negatywnie wpłynąć na kondycję jednostki napędowej, a jedynie poprawić jej wydajność pracy i osiągi. Co więcej, zakup płukanki oscyluje w granicach kilkudziesięciu złotych – jest to bardzo mały wydatek w porównaniu do kosztów awarii silnika, których można byłoby uniknąć właśnie poprzez zastosowanie płukanki.
Na koniec artykułu odpowiedzmy sobie na kilka najczęściej zadawanych pytań dotyczących zastosowania płukanki do silnika.
Czy płukanka silnika pomaga?
Tak. Już jedno opakowanie płukanki do płukania wnętrza silnika pomoże w usunięciu nagromadzonego i zapieczonego nagaru oraz innych osadów. Ważne jest jednak, by sięgać po dobrej jakości preparat bazujący na silnych rozpuszczalnikach, a także dodatkach uszlachetniających, które dodatkowo przyczynią się do większej ochrony poszczególnych części silnikowych.
Czy płukanka silnika ma sens?
Oczywiście, że tak. Niezależnie od tego, czy jest to silnik benzynowy, czy Diesla – w każdym typie konstrukcji gromadzą się zanieczyszczenia mogące być źródłem poważnych problemów silnikowych. Regularne stosowanie płukanki do silnika zmniejsza ryzyko wystąpienia awarii i pomaga utrzymać układ napędowy w dobrej kondycji na dłużej.
Czy płukanka silnika jest bezpieczna?
Dobrej jakości płukanka silnika Diesla i benzynowego nie stanowi zagrożenia dla poszczególnych elementów jednostki napędowej. Chcąc oszczędzić sobie ewentualnych problemów z rozszczelnieniem, zaleca się, aby sięgać po preparaty wolne od kwasów i estrów ściągających wilgoć z uszczelek.
Czy mogą pojawić się problemy po płukance silnika?
Jest to możliwe w kilku przypadkach: w momencie, gdy do przeprowadzenia płukania użyto niskiej jakości preparatu bazującego na szkodliwych kwasach bądź płukanie wykonano niezgodne z zaleceniami producenta wybranej płukanki.
Płukanka silnika – czy warto?
Tak, jeśli chodzi o płukankę, zawsze warto zastosować ją przy okazji wymiany starego oleju na nowy olej. Warto pamiętać, że olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodzie, który jednak z czasem traci swoje pierwotne właściwości ochronne oraz smarne, dlatego w wyniku dłuższej eksploatacji może nie radzić sobie z zanieczyszczeniami. I w tym miejscu pomocne przy oczyszczaniu silnika mogą okazać się preparaty w postaci płukanek, które skutecznie pozbędą się nagaru i innych osadów.
Jak wypłukać silnik z opiłków?
Podobnie jak w przypadku nagaru, warto zastosować płukankę i przeprowadzić płukanie silnika, co pozwoli zachować układ olejowy w dobrej kondycji, a także całą jednostkę napędową.
Co daje płukanka silnika?
Dobrej jakości płukanka silnika skutecznie pozbywa się nagromadzonego brudu i osadów z wnętrza jednostki napędowej, co z kolei pozytywnie odbija się na jej wydajności. Płukanie układu olejowego za pomocą preparatu przywraca silnikowi optymalne osiągi, wydłuża żywotność jednostki, przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa, a także redukcji emisji szkodliwych spalin.
Czym wypłukać silnik?
Do płukania silnika Diesla i benzynowego warto wykorzystać dobrej jakości płukanki, które są stworzone po to, by dokładnie przeczyścić wnętrze jednostki z nagaru, sadzy, osadów i opiłków znajdujących się w najdalszych zakamarkach układu napędowego. Są one znacznie lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem niż nafta, woda czy olej napędowy.
Czy warto zrobić płukankę silnika na własną rękę?
Nie jest to zalecane ze względu na to, że przygotowanie chemicznego preparatu wymaga odpowiedniej wiedzy z zakresu chemii, a także motoryzacji. Skomponowanie płukanki na własną rękę może spowodować uszkodzenie poszczególnych elementów silnika np. uszczelek, co może doprowadzić do wycieków oleju silnikowego oraz wielu innych awarii.
Kiedy warto stosować płukanki do silnika?
Najlepiej przy każdej wymianie oleju bądź co drugi serwis olejowy. Regularne stosowanie preparatów pozwoli zachować układ w dobrej kondycji przez cały sezon, minimalizując ryzyko wystąpienia usterek. Stosowanie płukanki szczególnie polecane jest co każdą wymianę oleju typu Long Life, którego serwis odbywa się co 30-40 tysięcy kilometrów.
Czy warto wykonać płukanie silnika w autach z dużym przebiegiem?
Tak, warto pamiętać, że ilość nagaru, laków i osadów szlamowych silnika w jednostkach mających za sobą kilkaset tysięcy kilometrów jest na tyle duża, że może prowadzić do poważnych problemów. Aby taki silnik pracował wydajnie i bezpiecznie, warto zdecydować się na płukanie za sprawą płukanki (zaleca się nawet, aby serwis olejowy powtórzyć 2-3 razy ze względu na dużą ilość zanieczyszczeń).
Zastosowanie płukanki do silnika – efekty przed i po
Na sam koniec chcemy pokazać efekty płukania układu olejowego i silnika za pomocą płukanek.
Zobacz też:
Jaka płukanka do silnika spełni swoje zadanie? Sprawdź
Mycie auta na dwa wiadra – na czym polega?
Objawy i skutki zapchanego filtra DPF – czy można go wyczyścić?
Prawidłowe woskowanie samochodu, czyli jak nałożyć wosk na auto w kilku krokach?
Ranking płukanek do silnika 2022 – TOP 3 preparaty, które zadbają o czystość jednostki napędowej
Powiązane produkty
Indeks: 5060500720018
Marka: TEC-2000
TEC 2000 Płukanka silnika - Engine Flush
Engine Flush - płukanka TEC-2000 Norma EN ISO 9002 – model zapewnienia jakości podczas produkcji. Płukanie silnika. Usuwa osad, nagar, sadze, dokładnie usuwa zużyty olej.