Czarny olej w dieslu – skąd się bierze?

Czarny olej w silniku diesla – dla jednych kierowców zmora, dla innych nic nadzwyczajnego. Ale jak to jest w rzeczywistości? Czy taka barwa oleju smarnego w wysokoprężnej jednostce jest sygnałem niewłaściwej pracy układu? W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to, dlaczego olej w Dieslu jest czarny i czy jest się czego obawiać. Zachęcamy do przeczytania wpisu, w którym podrzucamy również kilka propozycji wysokiej jakości olejów silnikowych do popularnych „ropniaków” – życzymy miłej lektury!

Czarny olej silnikowy – efekt zużycia środka smarnego

Często możemy spotkać się z głosami, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym pojazdu. Trudno się z tym nie zgodzić –  to właśnie dzięki niemu silnik może bezpiecznie i wydajnie pracować. Środek smarny zapewnia nie tylko odpowiednie smarowanie pomiędzy poszczególnymi elementami silnikowymi, ale również gwarantuje ochronę jednostce przed przegrzaniem, a także gromadzącymi się w układzie zanieczyszczeniami.

I właśnie ten ostatni aspekt, czyli zabrudzenia, najczęściej wpływają na barwę formulacji. O czarnym kolorze środka smarnego mówi się zazwyczaj w przypadku silników wysokoprężnych – czy jest to oznaka zużycia? O tym w kolejnych akapitach.

Czarny olej w silniku diesla – czy to efekt zużycia?

Powołując się na to, o czym napisaliśmy wyżej, można przypuszczać, że ciemna barwa oleju silnikowego barwa oleju silnikowego w pojeździe napędzanym silnikiem wysokoprężnym jest efektem zużycia się formulacji. Ale jak to wygląda w rzeczywistości?

Warto wiedzieć, że w przypadku silników dieslowych wystarczy chwila, aby środek smarny zmienił barwę na ciemną. Tak naprawdę często wystarczy zrobić kilkadziesiąt/kilkaset kilometrów, zatrzymać się i włożyć bagnet. Najprawdopodobniej zobaczymy, że zupełnie nowy olej silnikowy nie jest już bezbarwny, a czarny.

Dlaczego olej w dieslu jest czarny?

Przeglądając motoryzacyjne fora internetowe, niejednokrotnie możemy natrafić na głosy załamanych użytkowników pojazdów dieslowych, którzy obawiają się tego, że ich pojazd wymaga gruntownej – a tym samym kosztownej naprawy. Powodem tego oczywiście jest czarny olej.

A zatem – czy czarny olej w dieslu olej w dieslu to coś, czym powinniśmy się martwić na zapas?  
Okazuje się, że niekoniecznie. Dlaczego? Po pierwsze – to, o czym wspominaliśmy – w przypadku silników wysokoprężnych wystarczy chwila, a formulacja zmienia barwę, więc problem szybkiego zużycia się środka smarnego możemy odznaczyć.

Po drugie – warto mieć świadomość, że w przypadku jednostki napędzanej olejem napędowej, w czasie pracy silnika produkowana jest duża ilość sadzy. Część zanieczyszczeń ląduje w skrzyni korbowej, a część zostaje wymieszana z olejem silnikowym. Jak nietrudno się domyślić – to właśnie ona wpływa na ciemną barwę formulacji.

To jednak nie wszystko – warto zdawać sobie sprawę, że w ciśnienie w komorach spalania jest bardzo wysokie – o wiele wyższe niż w przypadku silników benzynowych, co jest kolejną z przyczyn szybszego blaknięcia oleju silnikowego.

Nie bez znaczenia pozostaje również styl jazdy – duże obciążenia silnika sprawią, że środek smarny szybciej zmieni barwę.

Czarny olej w dieslu – czy sadza jest groźna dla środka smarnego?

Skoro mowa o dostawaniu się sadzy do oleju silnikowego – czy jest się czego obawiać?

Warto mieć świadomość, że środek smarny w dieslu jest na to doskonale przygotowany. Formulacje zawierają bowiem specjalne dyspersanty mające na celu przyjęcie i rozproszenie sadzy, tak aby nie zdążyła się ona osadzić na ściankach silnika. Dzięki nim zabrudzenie pozostaje w rozproszonej formie i pływa w formulacji aż do wymiany oleju na nowy.

Czarny olej silnikowy w dieslu – podsumowanie

Można śmiało powiedzieć, że czarna barwa oleju silnikowego w przypadku jednostek wysokoprężnych wcale nie oznacza, że środek smarny jest zużyty i stracił swoje właściwości ochronne. Może się okazać bowiem, że nowy olej, który po niedługim czasie stał się czarny, ma o wiele lepsze właściwości niż bezbarwna formulacja.

Choć barwa może kojarzyć się z czymś poważnym, warto mieć na uwadze, że jest to normalne zjawisko – nawet chwilę po wymianie oleju. Co więcej, im wyższej klasy olej silnikowy, tym szybciej powinien zmienić swoją barwę (oznacza to, że posiada w składzie wspomniane wyżej dyspersanty, a także inne substancje ochronne).

Nadmierne wytwarzanie sadzy może być objawem usterki – tego jednak nie należy oceniać po tempie zmiany barwy oleju silnikowego.

Oleje silnikowe do diesla – propozycje od dbamtomam.pl

Na sam koniec kilka propozycji wysokiej jakości olejów smarnych do silników wysokoprężnych, które zapewnią stabilną pracę jednostki napędowej przez cały sezon i ochronią ją przed negatywnym działaniem zanieczyszczeń i wysokich temperatur.



Uniwersalny olej silnikowy ceramiczny Mihel 9200 5W30. Środek smarny o doskonałych właściwościach smarnych i ochronnych polecany do silników wysokoprężnych, w tym również wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF).

MIHEL CERAMIC OIL 7900 5W40 to w pełni syntetyczny, całoroczny oleje dedykowanym zarówno do silników benzynowych, jak i Diesla. Gwarantuje czystość silnika oraz zwiększoną wytrzymałość pracy jego podzespołów.

Sprawdź również inne oleje silnikowe samochodowe dostępne w ofercie dbamtomam.pl. Zadbaj o swój pojazd już dziś i ciesz się bezpieczną, bezawaryjną i wydajną jazdą przez cały rok – życzymy udanych zakupów!

Zobacz też:

0W30 – co oznacza na oleju?

Biały dym z rury wydechowej – jakie są tego przyczyny? Czy to oznaka poważnej usterki?

Co ile wymiana oleju silnikowego – jak często trzeba wymieniać olej samochodowy?

Czy można mieszać oleje silnikowe?.pl

Data ważności oleju silnikowego – czy olej może się przeterminować?

Powiązane produkty

Śledź nas na Facebooku