Czy można mieszać oleje silnikowe?

Podczas eksploatacji pojazdu nieraz dochodzi do ubytku oleju silnikowego. Aby oszczędzić sobie problemów z jednostką napędową, należy czym prędzej zrobić tzw. dolewkę. Co jednak zrobić, gdy dolewany olej silnikowy różni się od tego, który obecnie znajduje się pod maską naszego samochodu? Czy można mieszać oleje silnikowe, które pochodzą od innego producenta? Czy niesie to ze sobą jakieś zagrożenia?

Na te pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule – zapraszamy do lektury każdego kierowcę i nie tylko!

Olej silnikowy – jego ubytek to naturalna rzecz

Na wstępie odpowiedzmy sobie na bardzo ważną kwestię – zużywanie się oleju nie musi oznaczać awarii jednostki napędowej. Warto wiedzieć, że jest to całkiem normalne zjawisko – pod warunkiem, że ubytek mieści się w normach, o których informuje nas producent formulacji.

Pamiętaj – żaden silnik nie jest w 100% szczelny. Jest to spowodowane występowaniem luzów w konstrukcji jednostki czy też użytymi uszczelniaczami, które mają różny stopień uszczelniania uzależniony od temperatury otoczenia. Stąd też nawet w najnowszych pojazdach może dojść do sytuacji, w której poziom oleju spada.

Do tego dochodzi również kwestia intensywnej eksploatacji pojazdu, w tym na krótkich trasach lub jazdy na wysokich obrotach silnika. Do sporych ubytków mogą się przyzwyczaić kierowcy, którzy posiadają samochody o dużym przebiegu.

Mieszanie olejów silnikowych – teoria mówi tak

"Czy można mieszać oleje silnikowe ze sobą?" – to przykład jednego z pytań, które zadają sobie kierowcy nie tylko w naszym kraju. W końcu nie każdy, kto posiada samochód, musi znać się na motoryzacji. Oczywiście podstawowa wiedza jest zawsze mile widziana – zdarza się jednak, że nagła sytuacja jak np. znaczny ubytek oleju silnikowego wymaga od nas natychmiastowego działania.

Przechodząc jednak do samego pytania – w teorii mieszanie olejów silnikowych jest dozwolone. W końcu niemal wszystkie dostępne na rynku środki smarne spełniają wymagania specyfikacji ACEA oraz API. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, czym są te normy, przeczytaj nasz poprzedni artykuł: dbamtomam.pl/oznaczenie-oleju-silnikowego-jak-czytac.

To oznacza, że w założeniu mieszanie olejów nie będzie niosło ze sobą negatywnych konsekwencji. W rzeczywistości jednak sprawa nie jest taka prosta, a o ewentualnej dolewce dwóch różnych formulacji decyduje wiele czynników, o których mówimy w dalszej części artykułu.

Identyczna lepkość oleju i klasa jakości, czyli kiedy można mieszać oleje silnikowe?

Bardzo ważnym parametrem oleju, który zapewnia prawidłową pracę silnika, jest lepkość formulacji. To właśnie ona decyduje o tym, jak zachowuje się środek smarny w wysokich oraz niskich temperaturach.

Chcąc mieszać oleje silnikowe, musisz wziąć pod uwagę, czy posiadają one identyczną. To jednak nie wszystko – o ile lepkość może nieznacznie się różnić, tak inaczej wygląda sprawa w przypadku klasy jakościowej, o których mówią klasyfikacje ACEA oraz API. Jeżeli są one takie same, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać taką dolewkę.

O lepkości z kolei mówi nam klasyfikacja SAE, gdzie np. dwa oleje 10W40, które pochodzą od innych producentów, są ze sobą w pełni kompatybilne. Dzięki zachowaniu takiej samej lepkości (SAE) oraz klasy jakościowej (ACEA, API), dwa oleje dobrze się wymieszają i stworzą jednorodny środek smarny, który wyeliminuje ryzyko wystąpienia tzw. żelowania oleju. W tym miejscu warto dodać, że na dolewkę zdecydować można się, gdy lepkość nieco się różni: w praktyce oznacza to, że dolanie oleju 5W40 do 10W40 nie powinno skutkować negatywnymi konsekwencjami.

Olej ceramiczny Mihel o oznaczeniu 5W40

Olej ceramiczny Mihel o oznaczeniu 10W40

Podsumowując: lepkość oleju może się nieznacznie różnić, natomiast klasa jakościowa musi być identyczna – w przeciwnym razie możemy doprowadzić do uszkodzenia silnika, a tym samym do kosztownych napraw.

Dostosowanie oleju do jednostki napędowej – o tym pamiętaj

Dla każdego pojazdu przypisana jest odpowiednia grupa olejów, które pozytywnie oddziałują na jednostkę napędową, turbosprężarkę i inne podzespoły. Dla przykładu: jeśli Twój samochód ma wbudowany filtr cząstek stałych, musisz pamiętać o tym, aby dolewać syntetyczny olej niskopyłowy. Jeśli użyjesz innego np. mineralnego o innych właściwościach, możesz doprowadzić do szybkiego zatkania filtra, co będzie oznaczało jego wymianę.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku olejów do silników benzynowych (klasa S) oraz wysokoprężnych (klasa C). Jeżeli dla przykładu wlejesz do benzyniaka olej przeznaczony dla pojazdów napędzanych ropą, możesz liczyć się z uszkodzeniem silnika lub turbosprężarki. Na szczęście na rynku dostępne są uniwersalne oleje silnikowe, które wlejesz zarówno do silnika benzynowego, jak i dieslowego.

Przykład uniwersalnego oleju ceramicznego MIHEL 5W30, który pasuje do dwóch typów napędu, czyli benzynowego oraz dieslowego.

Skutek mieszania olejów mineralnych, półsyntetycznych i syntetycznych – jaki jest?

Obecny rynek motoryzacyjny bogaty jest w mieszaniny różnego rodzaju. Do takich zaliczyć trzeba oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Co poskutkuje ich wymieszaniem? Jeżeli dolejemy środek starszej generacji, czyli mineralny lub półsyntetyk do oleju syntetycznego, możemy liczyć się z obniżeniem stabilności termicznej mieszanki smarującej, a także szybszym gromadzeniem się nagarów i innych zanieczyszczeń w jednostce napędowej. Podobnie wygląda sytuacja, w której planujemy wlać nowocześniejszy olej syntetyczny do starszego oleju półsyntetycznego – w takim wypadku może dojść do zwiększenia zużycia oleju oraz zablokowania kanalików transportujących mieszaninę, co w konsekwencji może prowadzić do poważnych awarii silnika.

Podsumowanie: kiedy można zdecydować się na mieszanie olejów silnikowych?

Zmieszanie dwóch olejów tego samego typu, czyli np. syntetyczny z syntetycznym nie wpłynie źle na kondycję silnika. Oczywiście musimy mieć tutaj na uwadze normy zalecane przez producenta. Co więcej, jeżeli mieszanina ma taką samą lepkość (lub podobną) i identyczną klasę jakościową wciąż możemy zdecydować się na dolewkę. Szukasz olejów najwyższej jakości? Sprawdź ofertę dbamtomam.pl, w której dostępne są oleje mineralne, półsyntetyczne, syntetyczne, a także innowacyjne oleje ceramiczne o najlepszych właściwościach na rynku – zapraszamy!

Zobacz też:

0W30 – co oznacza na oleju?

Biały dym z rury wydechowej – jakie są tego przyczyny? Czy to oznaka poważnej usterki?

Co ile wymiana oleju silnikowego – jak często trzeba wymieniać olej samochodowy?

Czarny olej w dieslu – skąd się bierze?

Czy można mieszać oleje silnikowe?.pl

Data ważności oleju silnikowego – czy olej może się przeterminować?

Powiązane produkty

Śledź nas na Facebooku