- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 21326 odwiedzin

“Silnik bierze olej” – temat, który jest zmorą wielu kierowców na całym świecie. Niestety, często jest on wciąż bagatelizowany – część z nas, zamiast sprawdzić, co jest tego przyczyną i jak zaradzić nadmiernemu zużyciu oleju silnikowego, decyduje się na ciągłą dolewkę. Warto wiedzieć jednak, że istnieją lepsze metody na to, aby ograniczyć to zjawisko, o czym porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Kiedy mówimy o zbyt dużym zużyciu oleju silnikowego? Jak rozwiązań ten problem? Odpowiedzi w dalszej części poradnika – życzymy udanej lektury.
Norma zużycia oleju silnikowego – bez zbędnej paniki
Na samym początku przypomnijmy absolutną podstawę: zużycie oleju silnikowego to nieunikniony proces, którym nie powinniśmy się zamartwiać – pod warunkiem, że mieści się on w pewnej normie. Jakiej? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie – każda konstrukcja jest bowiem inna.
Zagłębiając się w instrukcję obsługi pojazdu, może okazać się, że z pozoru duże zużycie oleju silnikowego na poziomie 1 l/1000 km to norma. Takich informacji nie należy brać na poważnie – takie dane najczęściej są formą zabiegu producentów, którzy chcą uniknąć ewentualnych zażaleń klientów – zwłaszcza gdy mowa o silnikach mających fabryczne wady konstrukcyjne jak np. jednostki napędowe VW 1.8 czy 2.0 TFSI typu EA888.
Dla nowoczesnych silników w samochodach osobowych, za normę można przyjąć zużycie oleju w przedziale od 0,05% do maksymalnie 0,5%.
Dla przykładu dla samochodu zużywającego średnio 8 l/100 km, czyli 80 l/1000 paliwa, zużycie oleju powinno być na poziomie od 0,04 l do 0,4 l/1000 km.
Nadmierne zużycie oleju silnikowego, czyli kiedy możemy powiedzieć, że silnik „bierze” olej?
Duże zużycie oleju silnikowego, czyli jakie? Na to pytanie najłatwiej odpowiedzieć za pomocą cyklicznego testu, czyli sprawdzenia jego poziomu za pomocą bagnetu. Według ekspertów motoryzacyjnych należy to robić profilaktycznie co około 1000 kilometrów. W momencie, gdy poziom oleju spadnie na minimum lub nawet niżej, pomimo niedawnej dolewki, możemy mówić o nadmiernym zużyciu formulacji.
Jak zmniejszyć zużycie oleju silnikowego? Dolewka to żadne rozwiązanie
Nadmierne zużycie oleju silnikowego może wystąpić tak naprawdę w każdym samochodzie – niezależnie czy mówimy tutaj o starszych, czy nowszych konstrukcjach. Jeśli chodzi o stare silniki to powodem najczęściej jest mocne wyeksploatowanie części – mówiąc z kolei o nowych jednostkach napędowych, ubytek oleju bierze się najczęściej z wadliwej konstrukcji silnika.
Jak kierowcy najczęściej radzą sobie ze zbyt dużym zużyciem oleju silnikowego? Najprościej, jak się da, czyli poprzez dolewanie formulacji co kilkaset/kilka tysięcy kilometrów. Mogłoby się wydawać, że „rozwiązują” oni problem – rzeczywistość jest zgoła inna.
Taki zabieg nie likwiduje, a nawet nie ogranicza poboru oleju, generując jedynie niepotrzebne koszty związane z częstym kupnem kolejnej butelki formulacji.
Jak ograniczyć duże zużycie oleju silnikowego? Dwie możliwości
Sprawdziłeś silnik i wiesz, że nie ma w nim wycieków, ale mimo tego wciąż zużywa sporą ilość oleju. Dowiedziałeś się również, że dolewka nie ma tutaj większego sensu – czy jest więc coś, co możesz zrobić? Tak – istnieją dwa rozwiązania – jedno mniej kosztowne, drugie bardziej. O czym mowa?
Dodatek do oleju, czyli jak zatrzymać branie oleju, nie wydając tysięcy złotych
Najlepszym obecnie rozwiązaniem na duży pobór oleju jest zastosowanie specjalnych preparatów w postaci dodatków do oleju. Są to produkty, które niosą wiele dobroczynnych właściwości dla poszczególnych elementów silnika, wzbogacając jednocześnie pierwotną formułę oleju silnikowego.
W tym miejscu weźmy sobie pod lupę cieszący się pozytywnymi opiniami wśród mechaników i kierowców dodatek do oleju TEC 2000 Oil Booster, który znajdziesz m.in. na stronie sklepu internetowego dbamtomam.pl. Jest to środek, który m.in. zwiększa film olejowy, redukuje tarcie, a także zmniejsza zużycie oleju silnikowego. Koszt to niecałe 70 zł za jedną puszkę – jest to znacznie ekonomiczniejsze rozwiązanie niż sięganie po nowy olej, którego ceny najczęściej przekraczają 100 zł. Sięgając po dodatki do oleju, otrzymuje się również szereg innych korzyści, które wydłużają żywotność jednostki napędowej, stąd też obecnie są najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o walkę ze zbyt dużym zużyciem oleju silnikowego.
W tym miejscu warto dodać, że dodatki do oleju nie pomogą w każdym przypadku – gdy przyczyną brania oleju są np. uszczelniacze zaworowe, należy pomyśleć o drugiej opcji, o której opowiemy niżej.
„Mały” remont silnika, czyli opcja dla skrajnie zużytych silników
Co w przypadku, gdy silnik bierze olej w pokaźnych ilościach? W takim wypadku często nie pozostaje nic innego, jak remont jednostki napędowej. Cały zabieg skupia się na wymianie pierścieni tłokowych – ma to za zadanie uszczelnić lukę pomiędzy tłokiem a cylindrem, przez co olej nie będzie mógł przedostawać się do komory spalania. Zdarza się, że prócz samych pierścieni należy wymienić również tłoki, co jest niestety kosztownym zabiegiem. Łączny koszt remontu jednostki napędowej może wynieść od 1500 do nawet 5000 zł.
Zobacz też:
Jak często wymieniać filtr paliwa?
Jak dobrać kask motocyklowy? Najważniejsze zasady doboru
Powiązane produkty
Indeks: 5060500720032
Marka: TEC-2000
TEC 2000 Dodatek do oleju - Oil Booster
Oil Booster - dodatek do olejów TEC-2000 Norma EN ISO 9002 – model zapewnienia jakości podczas produkcji. Zapobiega utlenianiu i twardnieniu oleju, znacznie zmniejsza zużycie oleju.