Auto nie odpala po deszczu, czyli negatywne działanie wilgoci pod maską

Deszczowe dni mają swój niepowtarzalny klimat, ale dla wielu kierowców mogą przynieść także nieoczekiwane niespodzianki. Niektórzy użytkownicy pojazdów doświadczyli sytuacji, gdy po intensywnej ulewie próbując odpalić samochód, spotkali się z odmową posłuszeństwa. Dlaczego? Wilgoć, która dostaje się pod maskę, może wpływać na różne elementy układu elektrycznego i zapłonowego naszego pojazdu, prowadząc do tymczasowych, a czasem nawet trwałych awarii. W tym artykule przyjrzymy się, jak wilgoć wpływa na pracę naszego auta, jakie elementy są najbardziej narażone na jej działanie i co zrobić, by uniknąć problemów z odpalaniem samochodu po deszczu. Zapraszamy do lektury!

Wpływ deszczu na samochód

Deszcz i wilgoć mogą być nie tylko uciążliwe dla kierowców, ale również dla samochodów. Choć nasze pojazdy są konstruowane tak, by sprostać różnym warunkom atmosferycznym, wilgoć potrafi dostać się w miejsca, gdzie jej obecność jest niepożądana. Szczególnie narażone na jej działanie są podzespoły układu zapłonowego. Wilgoć może powodować przerwy w przewodzeniu prądu, co z kolei prowadzi do problemów z odpalaniem silnika.

Intensywna ulewa a problem z odpaleniem

Intensywne opady deszczu, zwłaszcza gdy samochód pozostaje na zewnątrz przez dłuższy czas, mogą prowadzić do sytuacji, w której auto nie chce odpalić. Wyobraźmy sobie, że po całej, deszczowej nocy próbujemy uruchomić samochód. Rozrusznik kręci, ale silnik nie chce załapać. Czasem po kilku próbach udaje się go uruchomić, ale nie zawsze. Innym razem, po krótkim postoju w intensywnym deszczu, samochód nagle gaśnie na skrzyżowaniu i nie chce ponownie odpalić. Takie sytuacje są nie tylko frustrujące, ale mogą być również niebezpieczne, zwłaszcza w ruchu miejskim.

Co należy sprawdzić, gdy auto nie odpala po deszczu?

Jeśli po deszczu auto nie odpala, najpewniej doszło do usterki jednego z podzespołów układu zapłonowego. Gdzie szukać przyczyn takiego stanu rzeczy?

Cewka zapłonowa

Jest to kluczowy element układu zapłonowego, który odpowiada za dostarczenie odpowiedniego napięcia do świec zapłonowych. Jeśli cewka jest uszkodzona lub zawilgocona, może nie dostarczać odpowiedniego iskrzenia, co uniemożliwia odpalenie silnika. Cewka narażona na działanie wilgoci może również tracić swoją wydajność, co prowadzi do nieregularności w pracy silnika, a w skrajnych przypadkach do jego całkowitego zatrzymania.

Przewody wysokiego napięcia

To one przewodzą iskrę z cewki zapłonowej do świec. Jeśli są uszkodzone, stare lub zawilgocone, mogą nie przewodzić prądu prawidłowo, co skutkuje problemami z odpalaniem. Warto regularnie sprawdzać ich stan oraz izolację, gdyż nawet niewielkie pęknięcie może być miejscem, gdzie wilgoć zakłóca prawidłowe przewodzenie prądu.

Aparat zapłonowy

Jest to zespół elementów odpowiedzialnych za prawidłowe wytworzenie iskry zapłonowej. Jeśli którykolwiek z jego składników jest uszkodzony lub zawilgocony, może to prowadzić do problemów z odpalaniem. Aparat zapłonowy jest newralgicznym punktem w układzie zapłonowym, dlatego jego regularna kontrola i konserwacja są niezbędne dla zapewnienia płynnej pracy silnika.

Świece zapłonowe

To one odpowiadają za wytworzenie iskry, która zapala mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrach. Jeśli są zużyte, zabrudzone lub zawilgocone, mogą nie tworzyć iskry, co uniemożliwia odpalenie silnika. Warto pamiętać, że świece mają określony okres eksploatacji i nawet jeśli wyglądają na sprawne, mogą nie działać optymalnie po pewnym czasie użytkowania.

Jak uchronić się przed działaniem wilgoci w układzie zapłonowym?

Wilgoć w układzie zapłonowym może być przyczyną wielu problemów związanych z pracą silnika. Aby zminimalizować jej negatywny wpływ, warto zastosować kilka sprawdzonych metod. 

  • Po pierwsze, regularne przeglądy i konserwacja układu zapłonowego pozwolą na wczesne wykrycie ewentualnych uszkodzeń czy miejsc narażonych na działanie wilgoci. Warto również stosować specjalne preparaty chroniące przed wilgocią, dostępne w sklepach motoryzacyjnych. Takie środki tworzą na elementach układu zapłonowego warstwę ochronną, która skutecznie izoluje je od negatywnego działania wilgoci. 
  • Ponadto, jeśli samochód często parkuje na zewnątrz, warto zainwestować w dobrej jakości osłonę lub garaż, które dodatkowo zabezpieczą pojazd przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych. 
  • Ostatecznie dbałość o jakość używanego paliwa i regularna wymiana filtrów paliwowych również przyczyni się do lepszej ochrony przed wilgocią w układzie zapłonowym. Jeśli chodzi o układ paliwowy, warto dodatkowo co jakiś czas dolać do baku preparatów wiążących wilgoć – naszym zdaniem najlepszymi takimi środkami są te od TEC 2000 – Fuel System Cleaner oraz Diesel System Cleaner.

Śledź nas na Facebooku