Co zrobić, gdy zapala się czerwona kontrolka akumulatora podczas jazdy?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, co należy zrobić, gdy niespodziewanie na desce rozdzielczej samochodu zaświeci się ikona akumulatora podczas jazdy? To sytuacja, która może wywołać niepokój, ale jednocześnie wymaga od nas szybkiej i przemyślanej reakcji. W takim momencie kluczowe jest zachowanie spokoju i podjęcie odpowiednich kroków, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego.

W dzisiejszym wpisie skupimy się na tym, jakie działania są zalecane, gdy doświadczymy tego typu zdarzenia. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę za kierownicą, informacje zawarte w tym artykule są dla Ciebie. Poznasz nie tylko pierwsze kroki, które powinieneś podjąć, ale także dowiesz się, jakie mogą być przyczyny tego, że czerwona kontrolka akumulatora podczas jazdy postanowiła dać o sobie znać. Zapraszam do lektury!

Kontrolka akumulatora podczas jazdy – co robić?

Kiedy podczas jazdy nagle zauważysz, że na desce rozdzielczej pojawia się czerwona kontrolka akumulatora (rzadziej pomarańczowa), pierwszą i najważniejszą czynnością, którą powinieneś wykonać, jest bezpieczne zjechanie na pobocze lub do najbliższej zatoki awaryjnej. Jest to kluczowe, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym użytkownikom drogi. Po zatrzymaniu pojazdu konieczne jest wyłączenie silnika. Działanie to ma na celu zapobieganie dalszemu uszkodzeniu komponentów elektrycznych, które mogą być narażone na większe ryzyko awarii w przypadku kontynuowania jazdy.

Kontrolka akumulatora zapala się podczas jazdy: wyłączenie silnika i co dalej?

Wyłączenie silnika to działanie, które powinno być wykonane niemalże instynktownie. Jest to generalnie najrozsądniejsze wyjście, ponieważ pozwala na uniknięcie dodatkowych, potencjalnie kosztownych uszkodzeń. Po zatrzymaniu się i wyłączeniu silnika warto również odłączyć wszelkie niepotrzebne urządzenia elektryczne, które mogą dodatkowo obciążać układ ładowania. Następnie, jeśli masz taką możliwość, przeprowadź wstępną ocenę stanu akumulatora i alternatora, aby zorientować się, czy problem jest możliwy do szybkiego rozwiązania, czy też będziesz potrzebować profesjonalnej pomocy. Pamiętaj, że w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie jesteś pewien co do przyczyny problemu lub jak go rozwiązać, najlepiej jest skontaktować się z pomocą drogową.

Czytaj również: świecąca kontrolka akumulatora przy odpaleniu.

Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy?

Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na to, dlaczego zapaliła się lampka akumulatora podczas jazdy. Jedno jednak jest pewne: kiedy podczas podróży samochodem na desce rozdzielczej pojawia się ikonka, jest to jednoznaczny znak, że system ładowania pojazdu napotkał na problem. Poniżej zestawiamy potencjalnych winowajców takiego stanu rzeczy. 

Ikona akumulatora podczas jazdy – problem z alternatorem

Zapaliła się kontrolka akumulatora podczas jazdy? To może oznaczać, że akumulator nie otrzymuje odpowiedniego ładowania, co jest zwykle związane z funkcjonowaniem alternatora. Alternator jest odpowiedzialny za dostarczanie energii do akumulatora i pozostałych części układu elektrycznego, a jego awaria może prowadzić do zatrzymania pojazdu.

Czytaj również: alternator nie ładuje, kontrolka świeci.

Niski poziom płynu lub problemy z paskiem

Niekiedy przyczyną może być niski poziom płynu w akumulatorze, szczególnie w starszych modelach samochodów, które wymagają regularnej obsługi. Problem może również leżeć po stronie paska wielorowkowego – jego zużycie lub uszkodzenie mechaniczne mogą zakłócić pracę alternatora, co objawia się charakterystycznym piszczeniem.

Regulator napięcia i inne komponenty

Innym potencjalnym winowajcą jest regulator napięcia, którego awaria może skutkować zbyt wysokim lub zbyt niskim napięciem ładowania. To z kolei może prowadzić do przegrzewania się akumulatora lub jego zbyt słabego ładowania, co ostatecznie wpłynie na trudności w rozruchu silnika.

Przewody układu ładowania – często pomijane

Nie można również pominąć przewodów układu ładowania. Uszkodzenia fizyczne, korozja, oksydacja czy luzy w połączeniach mogą być przyczyną niesprawności całego systemu. Dlatego też, gdy na desce rozdzielczej zaświeci się czerwona kontrolka akumulatora podczas jazdy, warto dokładnie sprawdzić stan wszystkich tych elementów, aby szybko zlokalizować i rozwiązać problem.

Jak uporać się z problemami na własną rękę?

W przypadku wystąpienia awarii sygnalizowanej przez czerwoną kontrolkę akumulatora w czasie jazdy istnieje kilka działań, które możemy podjąć samodzielnie, zanim zdecydujemy się na wizytę w warsztacie. Przede wszystkim, jeśli posiadamy podstawową wiedzę i narzędzia, możemy sprawdzić stan połączeń elektrycznych. Luźne kable lub korodujące złącza mogą być przyczyną słabego ładowania i często wystarczy ich dokręcenie lub oczyszczenie, aby problem został rozwiązany.

Jeżeli problemem jest niski poziom płynu w akumulatorze, w przypadku starszych typów akumulatorów, można uzupełnić elektrolit lub wodę destylowaną, o ile producent na to pozwala. Z kolei, jeśli zauważymy, że pasek wielorowkowy jest zużyty lub uszkodzony, a dysponujemy odpowiednimi umiejętnościami, możemy podjąć próbę jego wymiany. 

Pamiętajmy, że niektóre próby samodzielnej naprawy mogą więcej zaszkodzić niż pomóc, dlatego jeśli nie jesteśmy pewni co do przyczyny awarii lub sposobu jej usunięcia, zawsze bezpieczniej jest skorzystać z pomocy profesjonalnego serwisu.

Czytaj również: auto nie odpala po wymianie akumulatora.

Kiedy udać się do serwisu?

Kiedy świeci się kontrolka akumulatora podczas jazdy, nie warto bagatelizować tego problemu – mowa tutaj zarówno o prewencji, jaki i odwiedzinach serwisu. Kiedy udać się do specjalistów?

Dotyczy to szczególnie awarii alternatora, regulatora napięcia czy poważnych uszkodzeń przewodów układu ładowania. Specjalista będzie mógł przeprowadzić szczegółową diagnostykę, wykorzystując odpowiedni sprzęt diagnostyczny, który pozwoli na precyzyjne zlokalizowanie źródła problemu. Ponadto, w przypadku skomplikowanych awarii, takich jak uszkodzenie wewnętrzne alternatora czy regulatora napięcia, niezbędna będzie ich wymiana lub naprawa, co najlepiej jest powierzyć doświadczonemu mechanikowi.

Śledź nas na Facebooku