Po czym poznać, że w układzie paliwowym znajdują się opiłki i jak sobie z nimi poradzić?

Wprowadzenie benzyny E10 na polskie stacje benzynowe wywołało wiele pytań dotyczących wpływu tego paliwa na układ paliwowy pojazdów. Jednym z potencjalnych problemów są opiłki metalowe, które mogą pojawić się w jego wnętrzu, szczególnie w starszych modelach samochodów. W tym wpisie przyjrzymy się bliżej, skąd biorą się te drobinki, jakie mogą być ich skutki dla pracy silnika oraz jak sobie z nimi poradzić, aby uniknąć drogich napraw i utrzymać nasze pojazdy w dobrym stanie technicznym.

Czym są opiłki w układzie paliwowym i skąd się biorą?

Opiłki w układzie paliwowym to drobne cząsteczki metalu, które mogą dostać się do paliwa na różnych etapach – od produkcji, przez transport, aż po samo tankowanie na stacji benzynowej. Mogą one pochodzić z wewnętrznych części zbiorników paliwowych, rurociągów, a także z samego silnika pojazdu. Dodatkowo zwiększona zawartość etanolu w nowoczesnych paliwach, takich jak E10, może przyczyniać się do korozji metalowych elementów układu paliwowego, co również prowadzi do powstawania opiłków.

Etanol w paliwie a ryzyko zanieczyszczeń

Jak wspomnieliśmy – etanol, szczególnie w wyższych stężeniach, jak w przypadku paliwa E10, może przyczyniać się do zwiększenia ryzyka zanieczyszczeń w układzie paliwowym. Jego higroskopijne właściwości sprawiają, że przyciąga on wilgoć, co może prowadzić do korozji i powstawania opiłków metalowych. Dodatkowo etanol może reagować z niektórymi materiałami w układzie paliwowym, przyspieszając ich zużycie i zwiększając ryzyko wprowadzenia zanieczyszczeń do paliwa.

Etanol a czyszczenie układu paliwowego.

Symptomy obecności opiłków: na co zwrócić uwagę?

Obecność opiłków w układzie paliwowym może objawiać się na wiele sposobów. Najczęstsze symptomy to: 

  • problemy z uruchomieniem silnika, 
  • nierówna praca silnika, 
  • spadek mocy,
  • zwiększone zużycie paliwa. 

W ekstremalnych przypadkach może dojść nawet do zablokowania przepływu paliwa, co skutkuje awarią pojazdu. Regularne kontrole i wymiana filtrów paliwa są kluczowe do wczesnego wykrywania i zapobiegania tym problemom.

Jak opiłki wpływają na pracę układu paliwowego?

Opiłki metalowe w układzie paliwowym mogą poważnie zakłócić jego prawidłowe funkcjonowanie. Zanieczyszczenia te mogą zatkać filtry paliwowe, co ogranicza przepływ paliwa do silnika i wpływa na jego wydajność. W dłuższej perspektywie opiłki mogą uszkodzić wrażliwe komponenty układu, takie jak pompa paliwowa czy wtryskiwacze, prowadząc do kosztownych napraw. 

Rola filtrów paliwa w wyłapywaniu zanieczyszczeń

Filtry paliwa odgrywają kluczową rolę w ochronie układu paliwowego przed zanieczyszczeniami, takimi jak opiłki metalowe. Znajdują się one w strategicznych punktach układu, aby wyłapywać wszelkie niepożądane cząsteczki przed dotarciem do wrażliwych części, takich jak pompa paliwowa czy wtryskiwacze. 

Jak pozbyć się opiłków z układu paliwowego?

Usunięcie opiłków z układu paliwowego jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania i długowieczności pojazdu. Proces ten może być wykonany samodzielnie lub przez profesjonalistów

Do samodzielnego czyszczenia zaleca się stosowanie specjalistycznych preparatów czyszczących, które są wlewane do filtra paliwa, aby następnie przepłynąć przez cały układ, rozpuszczając zanieczyszczenia. Istnieje także możliwość zastosowania tych środków bezpośrednio do listwy wtryskowej, ale wymaga to odpowiedniej wiedzy i sprzętu. 

W przypadku poważniejszych zanieczyszczeń warto rozważyć profesjonalne czyszczenie układu paliwowego, które często wykorzystuje myjki ultradźwiękowe do skutecznego usunięcia opiłków i innych zanieczyszczeń. Ta metoda jest szczególnie polecana, gdy standardowe metody okazują się niewystarczające.

Jak odpowietrzyć układ paliwowy po wymianie filtra?

Jak zapobiec uszkodzeniom spowodowanym przez opiłki?

Aby zapobiec uszkodzeniom układu paliwowego spowodowanym przez opiłki, kluczowe jest regularne sprawdzanie i wymiana filtrów paliwa. Dodatkowo warto korzystać z wysokiej jakości paliwa i regularnie sprawdzać stan układu paliwowego, zwłaszcza w starszych modelach pojazdów. W przypadku wykrycia opiłków w filtrze zaleca się dokładne sprawdzenie całego układu paliwowego, aby zidentyfikować i usunąć przyczynę problemu.

Dodatkowo warto praktykować dolewanie uszlachetniaczy jak TEC 2000 Fuel System Cleaner. Preparat ten działa przez neutralizację drobnych zanieczyszczeń w paliwie, tym samym chroniąc kluczowe elementy układu, takie jak pompa paliwowa czy wtryskiwacze. Regularne stosowanie takiego preparatu może również pomóc w zmniejszeniu ryzyka korozji i uszkodzeń spowodowanych przez etanol, zapewniając dłuższą żywotność i lepszą wydajność silnika.

Śledź nas na Facebooku