Paliwo E10 a układ wtryskowy (i nie tylko) – czy jest się czego bać?

E10, czyli nowa benzyna na polskich stacjach, budzi wiele pytań i wątpliwości wśród kierowców, szczególnie tych, którzy posiadają starsze modele aut. Zawartość etanolu w tej mieszance paliwowej może przynieść zarówno korzyści dla środowiska, jak i potencjalne wyzwania dla układu wtryskowego i paliwowego pojazdów. W tym wpisie przyjrzymy się bliżej, jak etanol zawarty w E10 wpływa na samochody, szczególnie te starsze, i jakie środki mogą pomóc w ochronie ich układów paliwowych przed negatywnymi skutkami tego paliwa.

E10: nowe paliwo na polskich stacjach

Od 2024 roku na polskich stacjach benzynowych dostępna jest nowa benzyna oznaczona jako E10. To paliwo, w którego skład wchodzi do 10% etanolu, stanowi odpowiedź na globalne wyzwania ekologiczne. E10 ma na celu zmniejszenie emisji szkodliwych gazów cieplarnianych, wykorzystując etanol pochodzący z odnawialnych źródeł. Jednak wprowadzenie tego rodzaju paliwa wiąże się z pewnymi wyzwaniami technicznymi, szczególnie dla starszych pojazdów, które mogą nie być przystosowane do pracy na paliwie z tak wysoką zawartością etanolu.

Koniec z paliwem E5.

Właściwości etanolu 

Etanol, będący kluczowym składnikiem benzyny E10, ma zarówno pozytywne, jak i negatywne właściwości. Jako biokomponent przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2, ale jego higroskopijne właściwości mogą wprowadzać dodatkową wilgoć do układu paliwowego. To może prowadzić do różnych problemów, takich jak korozja metalowych części układu, a także uszkodzenie uszczelek i węży gumowych. W dłuższej perspektywie ciągłe stosowanie E10 w nieprzystosowanych pojazdach może przyczyniać się do degradacji układu paliwowego i innych poważnych problemów technicznych.

Czytaj więcej o tankowaniu E10 i korozji układu.

Jak E10 wpływa na układ wtryskowy Twojego auta?

Etanol zawarty w E10 może mieć istotny wpływ na układ wtryskowy pojazdu, szczególnie w starszych modelach. Długotrwałe stosowanie paliwa E10 może prowadzić do zatkania wtryskiwaczy i filtrów paliwowych ze względu na osady powstające w wyniku mieszania się etanolu z innymi składnikami paliwa oraz zanieczyszczeniami. To może skutkować spadkiem wydajności silnika, zwiększonym zużyciem paliwa, a nawet poważnymi awariami. Właśnie dlatego ważne jest regularne monitorowanie stanu układu wtryskowego, a w przypadku starszych pojazdów, rozważenie stosowania odpowiednich środków ochronnych, takich jak uszlachetniacze paliwa.

Dlaczego warto sięgać po uszlachetniacze?

Aby zabezpieczyć układ paliwowy pojazdu przed potencjalnie negatywnym wpływem E10, szczególnie w starszych modelach samochodów, warto rozważyć stosowanie uszlachetniaczy paliwa. Te specjalistyczne produkty są zaprojektowane, aby chronić przed korozją, zabezpieczać elementy gumowe i plastikowe przed degradacją oraz pomagać w utrzymaniu czystości układu paliwowego. Uszlachetniacze często zawierają składniki, które neutralizują wilgoć i zapobiegają tworzeniu się osadów, co jest kluczowe przy użytkowaniu paliwa zawierającego etanol. Regularne dodawanie uszlachetniacza do każdego tankowania może znacznie wydłużyć żywotność układu paliwowego i wtryskowego, zapobiegając problemom i potencjalnym awariom związanym z długotrwałym stosowaniem E10.

Jeśli szukasz dobrej jakości uszlachetniacza, sięgnij po TEC 2000 Fuel System Cleaner – jest to wielofunkcyjny dodatek do paliwa, który doskonale konserwuje układ paliwowy i wtryskowy, czyszcząc, osuszając i zapewniając odpowiednie smarowanie poszczególnym elementom. Regularne stosowanie FSC zmniejsza skutki złej jakości i smarności paliw (w tym E10), zmniejsza zużycie wtrysków, tłoków i pierścieni, a także zapobiega powstawaniu korozji wewnątrz układu paliwowego.

Długoterminowe efekty używania E10: podsumowanie

Stałe używanie benzyny E10, szczególnie w starszych samochodach, może prowadzić do szeregu długoterminowych problemów. Etanol zawarty w tym paliwie jest higroskopijny, co oznacza, że przyciąga i zatrzymuje wilgoć. Może to skutkować zwiększonym ryzykiem korozji wewnętrznych komponentów układu paliwowego, zwłaszcza metalowych. Dodatkowo etanol może reagować z niektórymi rodzajami tworzyw sztucznych i gum, co prowadzi do ich degradacji. W efekcie długotrwałe stosowanie E10 może powodować uszkodzenia węży paliwowych, uszczelek, a także może przyczyniać się do zatkania filtrów paliwowych i wtryskiwaczy. W najgorszym scenariuszu te problemy mogą prowadzić do poważnych awarii silnika i tym samym wymagających kosztownych napraw.

Śledź nas na Facebooku