Koniec z paliwem E5 od stycznia 2024? Wszystko, co musisz wiedzieć!

Rok 2024 przynosi istotną zmianę na polskich stacjach benzynowych – koniec ery paliwa E5 i początek dominacji benzyny E10. To przełomowy moment dla kierowców, którzy przez lata przyzwyczajeni byli do tankowania tradycyjnej 95-oktanowej benzyny E5. W naszym artykule zastanowimy się, jakie konsekwencje niesie za sobą ta zmiana i czy rzeczywiście będziemy odczuwać stratę paliwa E5. Zapraszamy do lektury!

Czym jest paliwo E5?

Benzyna E5 znana również jako tradycyjna 95-oktanowa benzyna, była przez lata podstawowym wyborem dla kierowców na polskich drogach. 

To paliwo charakteryzujące się dodatkiem do 5% bioetanolu stało się synonimem niezawodności i dostępności w całym kraju. Zawartość etanolu w E5, mimo że niewielka, miała na celu zapewnienie nieco bardziej ekologicznej alternatywy dla czystych paliw kopalnych, jednocześnie minimalizując ryzyko wpływu na działanie silnika w starszych modelach pojazdów. E5 cieszyło się zaufaniem kierowców ze względu na jego szeroką kompatybilność z różnorodnymi modelami samochodów, zarówno nowymi, jak i tymi z dłuższą historią.

Czytaj również: rodzaje paliw na stacjach.

Benzyna E5: ile oktanów? Nie tylko 95!

W tym miejscu warto wspomnieć, że choć "domyślnym" paliwem jeśli chodzi o benzynę na stacjach była Pb95 E5, tak warto wiedzieć, że w rzeczywistości liczba oktanowa tego paliwa to również 98

Jest to istotne, ponieważ liczba ta nie jest bezpośrednio powiązana z zawartością biokomponentów, takich jak etanol. Benzyna oznaczona jako Pb95 może zawierać 5% etanolu (E5), ale równie dobrze może być oznaczona jako E10, co stanie się normą od stycznia 2024 roku. Podobnie benzyna 98-oktanowa (Pb98) może być dostępna zarówno w wersji E5, jak i E10, chociaż po zmianach na stacjach benzynowych wysokooktanowe paliwa częściej będą występować jako E5, czyli z niższą maksymalną zawartością biokomponentów. 

Jest to ważny aspekt, który należy brać pod uwagę, ponieważ oznacza to, że liczba oktanowa paliwa nie determinuje jego "ekologiczności" czy zawartości etanolu. 

Koniec z Pb95? Jak to przedstawia się w praktyce?

Koniec popularnej benzyny Pb95 E5 w Polsce wyznacza nowy etap na stacjach paliw. 

Od 2018 roku oznaczenie E5 było widoczne na dystrybutorach, jednak do tej pory nie miało większego znaczenia praktycznego dla kierowców. Sytuacja ta ulegnie zmianie od stycznia 2024 roku, gdy na stacjach zacznie dominować benzyna z oznaczeniem E10, wypierając dotychczasową benzynę E5. 

Choć benzyna E5 nadal będzie dostępna, nie będzie już paliwem "domyślnym", a raczej opcją "luksusową", dostępną dla tych, którzy z różnych powodów preferują to paliwo.

Zmiana przepisów w kwestii rodzajów benzyny, choć wydaje się rewolucyjna, jest odpowiedzią na zmieniające się wymogi ekologiczne. Stacje benzynowe będą zobowiązane do oferowania benzyny E10, jednak będą miały również prawo do równoległej sprzedaży E5. Ze względów logistycznych i ekonomicznych utrzymanie obu rodzajów paliwa (E5 i E10) może nie być jednak korzystne dla sprzedawców. W praktyce oznacza to, że benzyna E5, choć nadal dostępna, stanie się produktem bardziej niszowym i potencjalnie droższym – będzie ona występować w wersji Pb98. 

Zastąpienie paliwa E5 przez E10: co to oznacza dla kierowców i silników?

Zastąpienie paliwa E5 przez E10 niesie ze sobą ważne konsekwencje zarówno dla kierowców, jak i dla silników samochodowych. 

Przejście na paliwo z wyższą zawartością biokomponentów jest częścią strategii zmniejszania zależności od importowanych produktów ropopochodnych i wspierania rynku płodów rolnych wykorzystywanych do produkcji bioetanolu. Co więcej, niższe opodatkowanie składników "bio" często skutkuje niższą ceną benzyn E10.

Pod kątem technicznym, większość samochodów wyprodukowanych na europejskim rynku po 2010 roku jest przystosowana do spalania benzyny E10. Jednakże w przypadku niektórych starszych modeli, szczególnie tych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, może wystąpić ryzyko problemów technicznych. Dodatkowo, dla kierowców korzystających rzadko z samochodu lub używających instalacji LPG, istnieje większe ryzyko korozji i innych problemów, ponieważ biokomponenty są higroskopijne i mogą przyspieszać proces starzenia się paliwa. 

W związku z tym kierowcy będą musieli zwracać szczególną uwagę na rodzaj paliwa, jakiego używają, aby uniknąć potencjalnych problemów z silnikiem.

Więcej na ten temat dowiesz się we wpisie pt. do jakich aut pasuje benzyna E10?

Jak uchronić się przed negatywnym działaniem biokomponentów w nowym paliwie? 

Aby uchronić się przed negatywnym działaniem biokomponentów w nowym paliwie E10, dobrym rozwiązaniem jest stosowanie dodatków do paliwa. Po jaki preparat sięgnąć? 

Naszym zdaniem godnym polecenia produktem jest TEC 2000 Fuel System Cleaner. Jest to wielofunkcyjny uszlachetniacz do benzyny, który nie zawiera metali i jest łatwopalny. Składniki aktywne zawarte w preparacie pomagają w zwiększeniu żywotności pompy paliwa oraz zmniejszają skutki złej smarności paliw o niskiej zawartości siarki. Preparat zawiera również silne rozpuszczalniki oraz środki czyszczące dysze wtryskiwaczy, poprawiając ostateczny kształt wtryskiwanego paliwa i efektywność procesu spalania.

Regularne stosowanie TEC 2000 Fuel System Cleaner wiąże wodę w układzie paliwowym, co przyczynia się do "osuszenia" instalacji zasilającej, przewodów paliwowych, filtra oraz zbiornika paliwa. Dzięki temu można uniknąć problemów takich jak separacja faz oktanowych czy korki lodowe w zimie. 

Podsumowanie

Podsumowując, zmiana z benzyny E5 na E10, która nastąpi na polskich stacjach benzynowych od stycznia 2024 roku, jest znaczącym momentem dla polskich kierowców. 

Benzyna E5 będąca dotychczas standardem, ustępuje miejsca E10, co wiąże się z różnymi konsekwencjami zarówno dla użytkowników, jak i dla samych pojazdów. Warto zwrócić uwagę, że chociaż E5 była znana jako paliwo 95-oktanowe, to w rzeczywistości obejmowała również benzynę 98-oktanową. Ta zmiana nie oznacza jednak, że E10 jest gorsza – przeciwnie, jest to krok w kierunku zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii w paliwach. Większość nowoczesnych samochodów jest przystosowana do jej spalania, ale starsze modele mogą wymagać dodatkowej uwagi, zwłaszcza jeśli chodzi o ryzyko korozji i innych problemów związanych z większą zawartością biokomponentów.

Aby zabezpieczyć silnik i układ paliwowy przed potencjalnymi negatywnymi skutkami biokomponentów, rekomendujemy stosowanie dodatków do paliwa, takich jak TEC 2000 Fuel System Cleaner. Zatem, chociaż zmiana z E5 na E10 może wydawać się wyzwaniem, odpowiednie środki ostrożności i dostosowanie do nowych realiów pozwolą kierowcom nadal cieszyć się bezproblemowym użytkowaniem swoich pojazdów.

Śledź nas na Facebooku