Benzyna E5 czy E10? Jaka jest różnica między tymi paliwami?

Nowy rok niesie zmiany na stacjach paliw w Polsce. O czym mowa? O tym, że w dystrybutorach pojawi się nowa benzyna 95-oktanowa o oznaczeniu E10. Dotychczas kierowcy tankowali paliwo E5, choć wiele osób nie zwracało uwagi na to, jakim symbolem było opisane. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej obu typom i odpowiemy sobie na pytanie: czym się różni E5 od E10? Zapraszamy do lektury.

E5, E10 – co oznaczają te symbole?

Terminy E5 i E10 odnoszą się do maksymalnej zawartości biokomponentów w benzynie. 

W przypadku E5 jest to do 5% etanolu, natomiast E10 oznacza, że zawartość etanolu może sięgnąć do 10%. Istotne jest jednak, że są to wartości maksymalne – benzyna oznaczona jako E10 może zawierać mniejszą ilość biokomponentów, nawet tylko 2% lub 5%. 

Zawartość etanolu w paliwie jest kluczowa, ponieważ ma wpływ nie tylko na środowisko, ale również na funkcjonowanie silnika i ogólną wydajność pojazdu. Warto zaznaczyć, że oznaczenia E5 i E10 nie są ściśle związane z liczbą oktanową paliwa, co oznacza, że benzyna 95-oktanowa może być zarówno E5, jak i E10, podobnie jak benzyna 98-oktanowa.

Benzyna E5 czy E10 – która jest bezpieczniejsza dla silnika?

Wybór między benzyną E5 a E10 powinien być podyktowany przede wszystkim kompatybilnością paliwa z konkretnym modelem samochodu

Większość pojazdów produkowanych na europejski rynek od 2010 roku jest dostosowana do użytkowania z benzyną E10. Jednak niektóre starsze modele, zwłaszcza te z bezpośrednim wtryskiem paliwa, mogą nie być w pełni przystosowane do pracy na paliwie z wyższą zawartością etanolu. W takich przypadkach, E5, z niższą zawartością biokomponentów może być bezpieczniejszym wyborem. 

Dodatkowo biokomponenty mają tendencję do wchłaniania wody, co może prowadzić do korozji i innych problemów technicznych, szczególnie w pojazdach, które są rzadko używane lub wolno zużywają paliwo.

Nasz zespół radzi: chcesz zmniejszyć negatywne skutki biokomponentów? W takim razie regularnie sięgaj po dodatki do paliwa – szczególnie polecamy TEC 2000 Fuel System Cleaner, czyli preparat, który wiąże wodę w układzie i zmniejsza skutki złej jakości paliw.

Kiedy nowe paliwo zastąpi tradycyjną 95-oktanową benzynę E5?

W Polsce znacząca zmiana w zakresie dostępnych rodzajów paliw zbliża się wielkimi krokami. Od 1 stycznia 2024 roku nowe paliwo E10, zawierające do 10% bioetanolu, zastąpi tradycyjną 95-oktanową benzynę E5 na stacjach benzynowych. Ta zmiana jest wynikiem rosnącej potrzeby wprowadzania bardziej ekologicznych rozwiązań w sektorze paliw

E10, będąc paliwem z większym udziałem odnawialnych składników, ma na celu zmniejszenie emisji szkodliwych gazów i lepszą ochronę środowiska. Jest to krok zgodny z europejskimi trendami i regulacjami, które dążą do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Zastąpienie benzyny E5 przez E10 oznacza, że kierowcy będą musieli dostosować się do nowego rodzaju paliwa, co może wymagać pewnych zmian w obsłudze i utrzymaniu pojazdów, szczególnie starszych modeli.

Zobacz również: gdzie kupić paliwo E10?

E5 dla każdego, E10 już nie, czyli kto może lać nową benzynę?

Benzyna E5 zawierająca 5% bioetanolu, była uniwersalnym wyborem dla wszystkich typów silników benzynowych. Natomiast E10, jest przystosowana głównie do nowszych pojazdów. 

Zgodnie z ogólnymi wytycznymi, większość samochodów wyprodukowanych na europejskim rynku po listopadzie 2010 roku jest dostosowana do spalania benzyny E10. Oznacza to, że silniki tych pojazdów zostały zaprojektowane w taki sposób, aby mogły efektywnie i bezpiecznie pracować na paliwie z wyższym udziałem bioetanolu, bez ryzyka awarii czy uszkodzeń. Dla właścicieli starszych modeli aut zaleca się jednak sprawdzenie zgodności swojego pojazdu z paliwem E10, aby uniknąć potencjalnych problemów technicznych.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule, w którym odpowiedzieliśmy na to, do jakich aut benzyna E10 jest odpowiednia. Zapraszamy!

Podsumowanie

Podsumowując, wprowadzenie nowej benzyny na polskie stacje paliw to znaczący krok w kierunku ekologii i zrównoważonego rozwoju. E10, z większym udziałem etanolu, ma za zadanie zmniejszać emisję szkodliwych gazów i wspierać ochronę środowiska. Warto jednak pamiętać, że nie każdy samochód będzie odpowiednio przystosowany do tego rodzaju paliwa. Benzyna E5, ze swoim 5% udziałem bioetanolu, była bezpiecznym wyborem dla każdego typu silnika benzynowego. W przypadku E10 większość aut wyprodukowanych po 2010 roku jest dostosowana do jej używania, ale starsze modele mogą wymagać dodatkowych sprawdzeń.

Dla kierowców, którzy będą musieli dostosować się do nowego rodzaju paliwa, kluczowe będzie zwrócenie uwagi na specyfikację swojego pojazdu oraz regularne korzystanie z odpowiednich dodatków do paliwa, aby zminimalizować potencjalne negatywne skutki biokomponentów. W ten sposób możemy wspólnie przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko, jednocześnie dbając o sprawne działanie naszych pojazdów.

Śledź nas na Facebooku