- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 935 odwiedzin

Zmiany na stacjach paliw w całej Polsce to temat, który dotyczy każdego kierowcy. Od stycznia 2024 roku benzyna E10 zacznie zastępować tradycyjną 95-oktanową benzynę E5, stawiając przed właścicielami pojazdów pytanie: "czy moje auto jest przystosowane do tego paliwa?". W tym artykule odpowiemy, kto bez większych obaw może wlać do baku paliwo E10, a kto powinien przemyśleć taki krok. Zapraszamy do dalszej lektury.
Czym jest benzyna E10?
Benzyna E10, którą będziemy mogli spotkać na polskich stacjach paliw od 1 stycznia, to nowe paliwo 95-oktanowe z wyraźnie zaznaczonym oznaczeniem E10 (dotychczas tradycyjna “95” miała oznaczenie E5).
Jej charakterystyczną cechą jest zawartość do 10% biokomponentów, głównie bioetanolu, pozyskiwanego z biomasy lub biodegradowalnej części odpadów, jak papier czy płyty drewniane. Tym samym benzyna E10 wpisuje się w szerszy trend ekologicznych paliw, mających na celu redukcję emisji szkodliwych substancji i zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Wprowadzenie tej benzyny do obiegu jest odpowiedzią na rosnące wymogi ekologiczne i stanowi część globalnych wysiłków zmierzających do ograniczenia zanieczyszczenia powietrza. Dzięki wyższej zawartości biokomponentów benzyna E10 przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, będąc jednocześnie bardziej zrównoważonym i odnawialnym źródłem energii dla silników benzynowych.
Czytaj również: benzyna E5 a E10.
Paliwo E10: do jakich aut można je wlać?
Nowe paliwo E10 wprowadzane na polski rynek, rodzi pytania dotyczące tego, do jakich aut można je bezpiecznie wlać. Przyjmuje się, że większość samochodów sprzedawanych na europejskim rynku od listopada 2010 roku jest przystosowana do spalania tego typu paliwa. Silnik tych pojazdów został zaprojektowany tak, aby mógł efektywnie jeździć na E10 bez ryzyka awarii czy uszkodzeń.
Warto zauważyć, że wiele aut jeżdżących po polskich drogach zostało sprowadzonych z Niemiec i innych krajów, gdzie benzyna E10 jest dostępna i stosowana od wielu lat. Doświadczenia z tych rynków wskazują, że mimo obaw, problemy związane z tankowaniem E10 w autach nowszych niż rok 2010 nie są częste.
Radzimy: Jednakże, dla właścicieli starszych pojazdów, przed podjęciem decyzji o tankowaniu E10, zaleca się sprawdzenie kompatybilności paliwa z ich konkretnym modelem samochodu. Może to wymagać konsultacji z producentem pojazdu lub specjalistą, aby uniknąć ewentualnych problemów związanych z niezgodnością paliwa z układem paliwowym starszych aut.
Do jakich aut benzyna E10 jest nieodpowiednia?
Benzyna E10 może nie być odpowiednim wyborem dla niektórych starszych lub specjalistycznych typów pojazdów i sprzętu.
Przede wszystkim, paliwo to nie jest zalecane do tankowania w autach z instalacją LPG, ponieważ benzyna zalega dłużej w ich bakach, co może prowadzić do problemów. Podobne ryzyko dotyczy starszych modeli aut z mechanicznymi pompami paliwa i zasilaniem gaźnikowym. W tych pojazdach starsze membrany i niskociśnieniowe przewody paliwowe mogą nie wytrzymać kontaktu z biokomponentami zawartymi w E10.
Wskazówka: chcąc zabezpieczyć pojazd przed ewentualnymi problemami spowodowanymi tankowaniem nowego paliwa, warto regularnie czyścić układ paliwowy. Z tego miejsca zalecamy wypróbować Fuel System Cleaner od TEC 2000, który doskonale wiąże wodę w baku paliwa, a także redukuje skutki złej smarności paliw oraz pozbywa się zanieczyszczeń z układu.
Lista aut, w których silniki są przystosowane (z wyjątkami) do jazdy na nowej benzynie E10
Choć większość nawet kilkunastoletnich pojazdów jest przystosowana do benzyny E10, zawsze istnieją wyjątki. Aby sprawdzić, czy dane auto jest dostosowane do korzystania z tego paliwa, warto skorzystać z doświadczeń krajów, takich jak Niemcy, gdzie E10 jest stosowane już od wielu lat. Przydatnym narzędziem może być lista przygotowana przez organizację DAT, obejmująca zarówno samochody, jak i popularne modele motocykli, która wskazuje, które pojazdy tolerują wyższą domieszkę bioetanolu. Poniżej prezentujemy te dane w formie tabeli.
Producent |
Modele przystosowane do E10 |
Modele nieprzystosowane do E10 |
Alfa Romeo |
Wszystkie od 1.01.2011, MiTo, Giulietta, 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V) |
- |
Audi |
Wszystkie z benzynowymi silnikami (z wyjątkami) |
A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI i 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4/A4 Avant z ogrzewaniem postojowym (2001-2008) |
BMW |
Wszystkie silniki benzynowe |
- |
Cadillac |
BLS, CTS, CTS-V, Eldorado, Seville STS i SLS, SRX, STS, STS-V, XLR, XLR-V, Escalade, Escalade Hybrid |
- |
Chrysler |
300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR, JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS, RG) |
- |
Chevrolet |
Wszystkie od 2006 spełniające normę Euro 4: Aveo/Kalos (od 2005), Matiz (od 2006), Nubira/Lacetti (od 2006), Tacuma/Rezzo (od 2006), Captiva, Cruze, Orlando, Epica, Spark |
- |
Citroën |
Wszystkie od 1.01.2000 |
- |
Corvette |
Corvette C4, C5, C6, Z06, Grand Sport, ZR1 (wszystkie z sondą lambda i katalizatorem) |
- |
Dacia |
Wszystkie modele |
- |
Daihatsu |
Cuore L276 (od 25.04.2008), Copen L881 (od 25.04.2008), Trevis L651 (od 8.05.2008), Sirion M3#, Materia M4#, Terios J2# |
- |
Dodge |
Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ) |
- |
DS |
Wszystkie modele koncernu PSA od 1.01.2000 |
- |
Fiat |
Wszystkie od 2000 spełniające normę Euro 3 |
Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V |
Ford |
Wszystkie od 1992 w Europie |
Mondeo 1.8 SCI (2003-2007) |
Honda |
Wszystkie z wtryskiem PGM-FI |
- |
Hummer |
H2, H2T, H3, H3T |
- |
Hyundai |
Wszystkie modele |
- |
Jaguar |
Wszystkie od 1992 |
- |
Jeep |
Wszystkie silniki |
- |
Kia |
Wszystkie modele |
- |
Land Rover |
Wszystkie od rocznika modelowego 1996 |
- |
Lancia |
Wszystkie od roku modelowego 2000 |
Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V; Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V |
Lexus |
Wszystkie od stycznia 1998 (z wyjątkami) |
IS250 (2005-2007), GS300 (2005-2007), LS460 (2006-2007) |
Maybach |
Wszystkie modele |
- |
Mazda |
Wszystkie od roku 2002 |
- |
Mercedes |
Prawie wszystkie silniki |
C200 CGI, CLK 200 CGI (2002–2005), bez trójdrożnego katalizatora lub gaźnikiem |
Mini |
Wszystkie od 2000 |
- |
Mitsubishi |
Wszystkie poza GDI do 2007 |
Jednostki GDI z bezpośrednim wtryskiem do 2007 r. |
Nissan |
Wszystkie od 1 stycznia 2000 |
- |
Opel/Vauxhall |
Wszystkie z wyjątkiem określonych |
Vectra, Signum, Zafira z silnikiem 2.2 Z22YH |
Peugeot |
Wszystkie od 1 stycznia 2000 |
- |
Porsche |
Wszystkie od 1998 (z wyjątkami) |
Carrera GT |
Renault |
Wszystkie od 1 stycznia 1997 (z wyjątkami) |
Renault 19, niektóre Megane I i Laguna II, Espace 4, Velsatis, Avantime |
Rolls Royce |
Wszystkie od 2003 |
- |
Seat |
Wszystkie poza pierwszą generacją FSI |
Niektóre modele Toledo, Leon, Altea z FSI |
Smart |
Wszystkie modele |
- |
Skoda |
Wszystkie poza określonymi |
Felicia 1.3 OHV (1994-2001) |
Subaru |
Wszystkie od 1 stycznia 1991 |
- |
Suzuki |
Wszystkie od 2011 |
Starsze modele (sprawdzić instrukcję) |
Toyota |
Wszystkie od stycznia 1998 (z wyjątkami) |
Niektóre modele Avensis |
Volkswagen |
Wszystkie poza pierwszą generacją FSI |
Niektóre modele Lupo, Polo, Golf, Bora, Touran |
Volvo |
Wszystkie od 1976 (z wyjątkami) |
S40, V40 z silnikiem 1.8 GDI |