Paliwo E10: nowa benzyna 95

Początek nowego roku przynosi ze sobą nie tylko noworoczne postanowienia i plany, ale także istotne zmiany w dziedzinie motoryzacji. Od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach benzynowych zagości nowy rodzaj paliwa – benzyna E10, zastępując dotychczasową 95-oktanową benzynę E5. Ta zmiana, choć może wydawać się jedynie techniczną modyfikacją, niesie za sobą szereg konsekwencji, zarówno dla kierowców, jak i dla środowiska, o czym dowiesz się więcej z dzisiejszego artykułu. Zapraszamy do lektury, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak paliwo E10 wpłynie na polski rynek paliw.

Co to jest paliwo E10?

Paliwo E10, które pojawi się na polskich stacjach benzynowych od 1 stycznia 2024 roku, stanowi nową generację benzyny 95-oktanowej, charakteryzującą się zawartością do 10% biokomponentów. Głównym składnikiem dodawanym do tej benzyny jest bioetanol, który jest pozyskiwany głównie ze zboża, jak pszenica czy kukurydza, co czyni go odnawialnym i bardziej ekologicznym źródłem energii. Oznaczenie E10 w kółku, które znajdzie się na pistoletach i dystrybutorach, będzie służyło do łatwej identyfikacji tego rodzaju paliwa na stacjach. E10 jest ewolucją dotychczasowej benzyny E5, która zawierała do 5% biokomponentów.

Czytaj więcej na temat końca benzyny E5.

Nowe paliwo E10: dlaczego właściwie jest wprowadzane do obiegu?

Nowe paliwo E10, które zwiększa udział etanolu do 10%, jest wprowadzane do obiegu głównie jako odpowiedź na rosnące wymogi ekologiczne i globalne dążenia do zredukowania emisji szkodliwych substancji.

Etanol, będący biopaliwem, pochodzi z odnawialnych źródeł, takich jak kukurydza czy trzcina cukrowa, co przyczynia się do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Wprowadzenie nowego paliwa E10 jest elementem szerszej strategii mającej na celu walkę ze zmianami klimatycznymi poprzez obniżenie emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych. Zwiększony udział etanolu w benzynie E10 pozwala na spalanie paliwa w sposób bardziej ekologiczny, ponieważ etanol ma niższą emisję CO2 w porównaniu do tradycyjnej benzyny. 

Co więcej, nowa mieszkanka jest zgodna z europejskimi normami środowiskowymi, które nakładają na kraje członkowskie obowiązek stopniowego przechodzenia na bardziej ekologiczne źródła energii. Jest to krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko, będąc jednocześnie odpowiedzią na rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa.

Czytaj również: rodzaje benzyny na stacjach.

Jak nowa benzyna wpłynie na silnik?

Z jednej strony dodatek bioetanolu do benzyny E10 podwyższa jej liczbę oktanową, co może przyczyniać się do lepszego spalania i wydajności silnika. To aspekt szczególnie ceniony w motosporcie, gdzie paliwa z domieszką alkoholu są stosowane ze względu na ich właściwości poprawiające wydajność. Ponadto obecność bioetanolu sprawia, że benzyna jest mniej szkodliwa dla środowiska, gdyż etanol nie zawiera siarki, która jest obecna w tradycyjnych paliwach.

Jednakże nowe paliwo E10 może również niesie ze sobą pewne wyzwania. Biokomponenty w benzynie mogą powodować mniejszą stabilność i trwałość paliwa, co jest związane z większą zdolnością do absorpcji wody przez benzynę z domieszką alkoholu. To z kolei może prowadzić do problemów z przechowywaniem paliwa i jego kondycją w dłuższym okresie. Co więcej, kontakt z paliwem E10 może przyspieszać korozję niektórych stopów metali oraz powodować uszkodzenia elementów wykonanych z gumy czy tworzyw sztucznych w układzie paliwowym.

Radzimy: jeśli chcesz uchronić się przed negatywnymi aspektami stosowania nowego paliwa i usunąć po nim pozostałości, regularnie sięgaj po dodatki do benzyny. Z tego miejsca polecamy sprawdzić Fuel System Cleaner, który wiąże wodę oraz zmniejsza skutki złej jakości paliw.

Kwestia spalania nowej benzyny E10 nie tak oczywista

Kwestia spalania benzyny E10 nie jest jednoznaczna i zależy od wielu czynników. Bioetanol, będący składnikiem paliwa E10, ma o około 1/3 mniejszą wartość opałową niż benzyna, co może wpływać na efektywność spalania. Jednakże w rzeczywistości różnica w kaloryczności między paliwem E10 a E5 jest stosunkowo niewielka, wynosząc tylko 1-2%

Dodatkowo nowoczesne silniki wyposażone w zaawansowane sterowniki potrafią lepiej wykorzystać paliwo o wyższej liczbie oktanowej, nawet jeśli jego wartość opałowa jest niższa. W praktyce efektywność spalania paliwa E10 może się różnić w zależności od modelu auta. W niektórych przypadkach może dojść do minimalnego spadku zużycia paliwa, w innych do niewielkiego wzrostu, a w niektórych różnica może być niemal niezauważalna.

Paliwo nie dla każdego

Istotną kwestią w kontekście wprowadzenia paliwa E10 jest jego kompatybilność z istniejącymi pojazdami. Należy podkreślić, że nie wszystkie auta, a zwłaszcza starsze modele, są przystosowane do użytkowania benzyny zawierającej wyższy udział bioetanolu. Szczególnie pojazdy wyprodukowane przed listopadem 2010 roku mogą nie być odpowiednio skonfigurowane do korzystania z tego rodzaju paliwa.

Dla większości samochodów sprzedawanych na europejskim rynku od listopada 2010 roku stosowanie paliwa E10 nie powinno stanowić problemu. Producentów pojazdów zobowiązuje europejska regulacja, aby nowe auta były przystosowane do spalania benzyny z wyższym udziałem biokomponentów. Mimo to zaleca się, aby właściciele starszych modeli samochodów sprawdzili zgodność swojego pojazdu z paliwem E10, korzystając z dostępnych baz danych producentów lub konsultując się z serwisem samochodowym.

Jeśli szukasz gotowej listy samochodów, przeczytaj wpis, w którym opisaliśmy to, do jakich aut benzyna E10 jest bezpiecznym wyborem.

Śledź nas na Facebooku