- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 797 odwiedzin
Wielu kierowców doświadcza trudności z odpalaniem samochodu w zimowe poranki. W artykule tym omówimy najczęstsze przyczyny tych problemów oraz przedstawimy praktyczne porady dotyczące dbania o samochód w celu uniknięcia takich sytuacji. Dowiedz się, dlaczego auto nie odpala na mrozie i zobacz, jak rozwiązań ten problem. Zapraszamy do lektury!
Samochód nie odpala na mrozie? Pierwsze spojrzenie na akumulator i zaciski
Na naszym blogu opisywaliśmy problem ciężkiego rozruchu na ciepłym silniku – co, jednak gdy mowa o mrozie za oknem i zimnym silniku?
Akumulator jest jednym z głównych elementów, które mogą powodować problemy z uruchomieniem samochodu w mroźne dni. Dlatego warto regularnie sprawdzać jego stan i podłączenie. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie zacisków na baterii. Upewnij się, że są one dobrze przykręcone i nie mają śladów korozji. Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki korozji, należy ją usunąć.
Następnie możemy przystąpić do sprawdzenia stanu naładowania akumulatora. Można to zrobić za pomocą prostego miernika napięcia lub specjalnego testera akumulatora. Sprawdź, czy napięcie na baterii jest odpowiednie – powinno wynosić około 12,6 woltów dla akumulatora w pełni naładowanego. Jeśli napięcie jest niższe, może to oznaczać słabe naładowanie lub jego uszkodzenie. W takim przypadku konieczna będzie wymiana.
A jeśli o tym mowa – poczytaj o sytuacji, w której auto nie odpala po wymianie akumulatora. Zapraszamy.
Mróz, auto nie odpala – uszkodzony rozrusznik
Jednak jeśli bateria jest w pełni naładowana, a samochód nadal nie odpala na mrozie, problemem może być niesprawny rozrusznik.
Podzespół ten jest odpowiedzialny za zapewnienie obrotów silnika podczas rozruchu. Jeśli słyszysz jedynie stukot lub cichy dźwięk podczas przekręcania kluczyka, to może oznaczać usterkę rozrusznika. W takim wypadku nie pozostaje nic innego, jak jego wymiana.
Dlaczego auto nie odpala na mrozie? Winne temu mogą być świece zapłonowe i żarowe
Świece zapłonowe i żarowe są kolejnymi elementami, które mogą sprawić, że samochód nie chce odpalić na mrozie. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie ich stanu i wymiana w odpowiednich momentach.
- Warto wiedzieć, że świece zapłonowe są odpowiedzialne za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w silnikach benzynowych, natomiast świece żarowe są niezbędne do rozruchu silników Diesla.
- W przypadku aut benzynowych zaleca się wymianę świec co około 30 000-50 000 kilometrów lub co 3-4 lata, zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli nasze auto jest wyposażone w instalację LPG, warto rozważyć wymianę częściej, ponieważ praca silnika na gazie jest bardziej wymagająca dla tych podzespołów.
- W przypadku silników Diesla sprawna świeca żarowa jest kluczowym elementem wpływającym na rozruch auta. Aby możliwe było samozapłon oleju napędowego, świeca musi się nagrzać do odpowiedniej temperatury. Zalecana częstotliwość wymiany świec żarowych to około 80 000-100 000 kilometrów lub co 4-5 lat.
Aby sprawdzić stan świec, można skorzystać z prostych narzędzi, takich jak klucz świecowy lub miernik oporności. W przypadku świec zapłonowych należy sprawdzić, czy nie są przepalone lub, czy mają prawidłowy dopływ prądu. Natomiast w przypadku świec żarowych, warto upewnić się, że ich oporność jest odpowiednia. Jeśli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia lub nieprawidłowości, konieczna będzie wymiana tych podzespołów.
Czytaj również: silnik kręci, auto nie odpala.
Układ elektryczny samochodu pod lupą
W przypadku problemów z uruchomieniem samochodu na mrozie warto zwrócić uwagę na niesprawne przekaźniki, przewody zapłonowe i inne elementy układu elektrycznego.
- Uszkodzony przekaźnik sterujący pracą świateł żarowych lub świateł zapłonowych może uniemożliwić prawidłowy rozruch silnika.
- Kolejnymi elementami, które mogą powodować problemy z uruchomieniem samochodu, są uszkodzone lub zużyte przewody zapłonowe. W przypadku silników benzynowych, drobne iskry widoczne podczas odpalania mogą świadczyć o uszkodzeniu tych przewodów. W takiej sytuacji konieczna jest ich wymiana. Natomiast w przypadku silników Diesla, sprawność świec żarowych jest kluczowa dla prawidłowego rozruchu auta.
Jeśli podejrzewamy problemy z tymi podzespołami, warto skonsultować się z mechanikiem, który dokładnie zbada stan przewodów zapłonowych i świec żarowych.
Co zrobić, gdy auto nie odpala na mrozie? Zmienić paliwo!
Paliwo złej jakości może być jednym z czynników utrudniających rozruch auta w mroźne dni. Głównym problemem jest parafina, która może wytrącić się z oleju napędowego w niskich temperaturach. Powoduje ona zgęstnienie paliwa i utrudnia jego przepływ przez układ paliwowy. W rezultacie silnik na mrozie może nie odpalić lub działać nieprawidłowo.
Aby uniknąć problemów z parafiną w oleju napędowym, warto wybierać sprawdzone stacje benzynowe, które oferują wysokiej jakości paliwo. Warto również regularnie sprawdzać wyniki kontroli jakości prowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Na stronie internetowej urzędu można znaleźć informacje na temat jakości paliw oferowanych przez różne stacje benzynowe.
Podczas tankowania warto również zwrócić uwagę na stan dystrybutora i filtrów paliwa. Jeśli widzisz jakiekolwiek oznaki brudu lub uszkodzeń, lepiej poszukać innego miejsca do tankowania. Dodatkowo warto regularnie stosować specjalne dodatki do paliwa (w tym miejscu polecamy produkty TEC 2000: Fuel System Cleaner oraz Diesel System Cleaner), które pomagają w utrzymaniu czystości układu paliwowego i zmniejszają ryzyko problemów z parafiną.
W przypadku problemów z paliwem warto skonsultować się z mechanikiem, który może doradzić jakie kroki podjąć. W niektórych sytuacjach konieczna może być wymiana filtra paliwa lub przeprowadzenie czyszczenia układu paliwowego. Ważne jest, aby zadbać o jakość paliwa, ponieważ może to mieć istotny wpływ na działanie naszego samochodu w trudnych warunkach atmosferycznych
Powiązane produkty
Indeks: 5060500720087
Marka: TEC-2000
TEC 2000 Dodatek do benzyny - Fuel System Cleaner
Fuel System Cleaner - uszlachetniacz do paliwa TEC-2000 Norma EN ISO 9002 – model zapewnienia jakości podczas produkcji. Wiąże wodę, zmniejsza skutki złej smarności i jakości paliw. Dolewane do zbiornika - Benzyna.
Indeks: 5060500720094
Marka: TEC-2000
TEC 2000 Dodatek do diesla - Diesel System Cleaner
Diesel System Cleaner - uszlachetniacz do diesla TEC-2000 Norma EN ISO 9002 – model zapewnienia jakości podczas produkcji. Wiąże wodę, zmniejsza skutki złej smarności i jakości paliw.Dolewane do zbiornika – Diesel.