Falujące obroty w silniku Diesla – przyczyny i sposoby zapobiegania

Falujące obroty w silnikach Diesla to problem, który może znacząco obniżyć komfort jazdy i efektywność paliwową samochodu. Nieustanne zmiany prędkości obrotowej silnika, niezależnie od działań kierowcy, mogą być oznaką poważniejszych usterek, które wpływają na wydajność pojazdu oraz emisję spalin. We wpisie przyjrzymy się głównym przyczynom falujących obrotów w dieslach oraz omówimy metody diagnostyki i zapobiegania tym problemom, aby samochód mógł działać niezawodnie i efektywnie.

Czym są falujące obroty w silniku Diesla?

Falujące obroty w silnikach Diesla to problem, który może irytować kierowcę i wpłynąć na ogólną wydajność samochodu. Jest to sytuacja, w której obroty bez ingerencji kierowcy (bez wciskania i opuszczania pedału gazu) zmieniają swoją wartość – raz „skaczą” do góry, a raz w dół. Ich niestabilność może oznaczać różne usterki, o których porozmawiamy w kolejnych akapitach – w tym miejscu warto zaznaczyć, że taka sytuacja nie jest pożądana z dwóch powodów – może bowiem ona oznaczać awarie, a z drugiej strony negatywnie odbijać się na wydajności samochodu, zużyciu paliwa czy emisji spalin.

Przyczyny falujących obrotów w silnikach Diesla

Falujące obroty w dieslu mogą mieć wiele różnych przyczyn. Zrozumienie, co dokładnie powoduje te problemy, jest kluczowe dla właściwej diagnostyki i naprawy. Poniżej

Nieszczelność układu dolotowego powietrza

Jedną z najczęstszych przyczyn falujących obrotów silnika Diesla jest nieszczelność układu dolotowego powietrza. Problem ten może prowadzić do nierównomiernego dostarczania powietrza do silnika, co skutkuje niestabilnymi obrotami. Typowe miejsca, w których mogą występować nieszczelności, to przewody elastyczne, połączenia oraz filtr powietrza. Każda z tych nieszczelności powoduje, że silnik nie otrzymuje odpowiedniej ilości powietrza, co negatywnie wpływa na jego pracę i może prowadzić do falowania obrotów diesla.

Zadbaj o szczelność i czystość dolotu z TEC 2000 Induction Cleaner.

Awaria turbosprężarki

Turbosprężarka odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu mocy silnika wysokoprężnego poprzez dostarczanie dodatkowego powietrza do komory spalania. Uszkodzenie lub zużycie turbosprężarki może prowadzić do problemów z doładowaniem, co objawia się falującymi obrotami silnika Diesla, zwłaszcza pod obciążeniem. Awaria turbosprężarki powoduje, że silnik traci moc i pracuje niestabilnie, co bezpośrednio wpływa na komfort jazdy i wydajność pojazdu.

Problemy z układem wtryskowym

Układ wtryskowy odpowiada za dostarczanie paliwa do komory spalania w odpowiednich ilościach i w odpowiednich momentach. Problemy z wtryskiwaczami, pompą wtryskową lub innymi elementami układu wtryskowego mogą prowadzić do niewłaściwego dawkowania paliwa. To z kolei skutkuje falowaniem obrotów diesla

O czystość układu zadbasz z TEC 2000 Diesel Injector Cleaner.

Usterki czujników

Czujniki w silniku pełnią kluczową rolę w monitorowaniu i kontrolowaniu jego pracy. Uszkodzenia czujników, takich jak czujnik położenia wału korbowego, czujnik temperatury powietrza dolotowego czy czujnik ciśnienia doładowania, mogą przekazywać błędne dane do jednostki sterującej. To prowadzi do nieprawidłowej pracy silnika i falowania obrotów diesla. Czujniki te są odpowiedzialne za dostarczanie precyzyjnych informacji, które są niezbędne do optymalnego działania silnika.

Problemy z układem recyrkulacji spalin (EGR)

Układ recyrkulacji spalin (EGR) ma na celu redukcję emisji tlenków azotu poprzez ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania. Zanieczyszczenia lub awarie tego układu mogą zaburzać jego działanie, prowadząc do falujących obrotów silnika Diesla. Zanieczyszczone zawory EGR mogą się zacinać, co skutkuje niewłaściwym przepływem spalin i zaburzeniami w pracy silnika. Regularne czyszczenie i konserwacja układu EGR są niezbędne, aby zapobiec problemom z falowaniem obrotów diesla.

Diagnostyka falujących obrotów

Diagnostyka falujących obrotów w dieslu to proces, który wymaga precyzyjnego podejścia i wykorzystania odpowiednich narzędzi. Pierwszym krokiem jest podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego, który umożliwi odczytanie kodów błędów zapisanych w jednostce sterującej silnikiem. Na podstawie tych danych można zidentyfikować, które z układów mogą być odpowiedzialne za problem. Następnie, mechanik powinien dokładnie sprawdzić układ dolotowy powietrza, turbosprężarkę, układ wtryskowy oraz czujniki

W wielu przypadkach konieczne może być przeprowadzenie testów ciśnienia w układzie dolotowym oraz weryfikacja szczelności wszystkich przewodów. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan wtryskiwaczy i pompy wtryskowej, ponieważ ich awarie są często źródłem problemów z falującymi obrotami diesla. Dokładna diagnostyka pozwala na skuteczne zidentyfikowanie problemu i jego szybkie usunięcie.

Jak zapobiegać falowaniu obrotów w silniku wysokoprężnym?

Zapobieganie falowaniu obrotów w dieslu to przede wszystkim kwestia regularnej konserwacji i przeglądów technicznych

Ważne jest, aby systematycznie sprawdzać stan wszystkich układów silnika, zwłaszcza układu dolotowego powietrza, turbosprężarki oraz układu wtryskowego. Regularne czyszczenie i wymiana filtrów powietrza, kontrola przewodów oraz połączeń, a także monitorowanie stanu turbosprężarki mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów z falującymi obrotami silnika Diesla. Również dbanie o układ EGR poprzez jego regularne czyszczenie i konserwację jest kluczowe dla utrzymania stabilnych obrotów silnika. Warto także zwrócić uwagę na stan czujników i ich kalibrację, ponieważ ich prawidłowe działanie jest niezbędne dla optymalnej pracy silnika. 

Podsumowanie

Falujące obroty silnika Diesla mogą być wynikiem wielu różnych problemów, od nieszczelności układu dolotowego, przez awarie turbosprężarki i układu wtryskowego, po uszkodzenia czujników i problemy z układem recyrkulacji spalin. Kluczem do rozwiązania tych problemów jest dokładna diagnostyka i regularna konserwacja. Dzięki regularnym przeglądom i dbaniu o wszystkie elementy silnika, można znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów z falującymi obrotami diesla. Pamiętajmy, że prawidłowa praca silnika jest kluczowa dla zachowania jego wydajności, ekonomii paliwowej oraz redukcji emisji szkodliwych substancji. Dlatego warto poświęcić czas na regularne sprawdzanie i konserwację, aby cieszyć się bezproblemową jazdą i długowiecznością naszego pojazdu.

 

Śledź nas na Facebooku