Jazda na zbyt niskich obrotach – zobacz, czym to może grozić

W dzisiejszych czasach, kiedy ceny paliwa nieustannie rosną, każdy z nas szuka sposobów na oszczędności. Jednym z popularnych trików, do którego kierowcy się uciekają, jest jazda na niskich obrotach. Na pierwszy rzut oka wydaje się to idealnym rozwiązaniem – auto zużywa mniej paliwa, a my cieszymy się niższymi kosztami eksploatacji. Ale czy na pewno jest to bezpieczne dla naszego samochodu? O tym w dalszej części artykułu.

Jazda na zbyt niskich obrotach – oszczędność paliwa tylko z pozoru

Jazda na niskich obrotach na pierwszy rzut oka wydaje się być świetnym rozwiązaniem ze względu na oszczędności. W końcu, jeśli silnik pracuje na niższych obrotach, zużywa mniej paliwa, prawda? Niestety, rzeczywistość jest bardziej skomplikowana. Chociaż takie podejście może przynieść pewne oszczędności, niesie ze sobą również ryzyko poważnych problemów technicznych, których cena ewentualnych napraw zdecydowanie przewyższa to, co udało się "przyoszczędzić" w czasie takie jazdy.

Czytaj również: zbyt niskie obroty silnika.

Kiedy niskie obroty mają sens, a kiedy mogą być zabójcze dla silnika?

Jazda na niskich obrotach silnika ma sens, gdy poruszamy się po płaskim terenie ze stałą prędkością. W takich warunkach jednostka nie jest nadmiernie obciążona i może pracować efektywnie. Problem pojawia się, gdy dodajemy gazu podczas jazdy pod górkę lub podczas gwałtownego przyspieszania. W takich sytuacjach jednostka napędowa pracuje na zbyt niskich obrotach, co może prowadzić do jej przeciążenia i zwiększonego zużycia paliwa.

Chcesz pokonać wzniesienie? Koniecznie wrzuć niższy bieg

Podjeżdżając pod górkę, warto brać sobie za każdym razem do serca uwagi instruktorów z kursu prawa jazdy, a mianowicie to, by redukować bieg. Dlaczego? Jadąc poniżej optymalnej prędkości obrotowej, chcąc pokonać wzniesienie, "dajemy w kość" silnikowi – próba przyspieszania, gdy obroty ledwo przekraczają 1500/2000 na minutę daje zupełnie odwrotny skutek do zamierzanego. W takiej sytuacji auto praktycznie nie jest w stanie się rozpędzić, a dociskając pedał gazu, sprawiamy, że silnik ma większe zużycie paliwa i dodatkowo podlega o wiele większym obciążeniom, niż powinien, co skraca jego żywotność i zwiększa ryzyko awarii.

Czytaj również: jazda na wysokich obrotach.

Jakie mogą być konsekwencje jazdy na niskich obrotach w benzynie i Dieslu?

Lista części, które mogą ulec awarii, jest stosunkowo długa, jeśli chodzi o jazdę na zbyt niskich obrotach. O czym konkretnie mowa?

Układ korbowo-tłokowy

Jest to jedna z najważniejszych części silnika, odpowiedzialna za przekształcanie energii paliwa w ruch. Wał korbowy i tłoki pracują w harmonii, aby zapewnić płynne działanie silnika. Przy zbyt niskich obrotach i dużym obciążeniu, zwłaszcza podczas jazdy pod górkę lub przy gwałtownym przyspieszaniu, panewki korbowodów i wału korbowego mogą ulec nadmiernemu zużyciu. Długotrwałe działanie w takich warunkach może prowadzić do przedwczesnych uszkodzeń tych komponentów.

Tłoki

Tłoki w silniku mają kluczowe znaczenie dla procesu spalania. Przy niskich obrotach i dużym obciążeniu tłoki są narażone na przeciążenia boczne, które mogą prowadzić do ich nieprawidłowego działania. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do uszkodzenia pierścieni tłokowych. Te z kolei mogą skutkować rozszczelnieniem tłoków w cylindrach, co z kolei prowadzi do spadku wydajności silnika i zwiększonego zużycia paliwa.

Dwumasowe koło zamachowe

To kluczowy element układu przeniesienia napędu, który służy do wyrównywania drgań silnika. Chociaż jest zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach, często ulega awariom nawet przy normalnej eksploatacji. Jazda na zbyt niskich obrotach, zwłaszcza podczas długotrwałego obciążenia, może przyspieszyć zużycie dwumasowego koła zamachowego, co wiąże się z koniecznością jego wymiany, a to z kolei generuje dodatkowe koszty.

Sprzęgło

Sprzęgło jest niezbędnym elementem w samochodach z manualną skrzynią biegów. Podobnie jak dwumasowe koło zamachowe, jest narażone na przeciążenia przy niskich obrotach. Długotrwała jazda w takich warunkach może prowadzić do przedwczesnego zużycia tarczy sprzęgłowej i innych komponentów, skracając żywotność całego układu sprzęgłowego.

Nagromadzenie nagaru

Przy zbyt niskich obrotach w silniku może gromadzić się nagar. Jest to osad, który odkłada się na różnych częściach silnika, takich jak zawory, pierścienie tłokowe czy ścianki komór spalania. Długotrwałe nagromadzenie nagaru może prowadzić do różnych problemów, takich jak spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa czy nawet zablokowanie ruchomych łopatek turbosprężarki. Regularne czyszczenie i konserwacja są kluczem do zapobiegania takim problemom.

W tym miejscu polecamy przetestować najlepszą płukankę silnika na rynku – TEC 2000 Engine Flush, która została zaprojektowana po to, by skutecznie usuwać nagar z całego układu olejowego, dodatkowo zapewniając poszczególnym elementom smarowanie, zwiększając ich odporność na tarcie.

Powiązane produkty

Śledź nas na Facebooku