Woda w baku paliwa – objawy, skutki, sposoby usunięcia

Woda w baku paliwa to problem, który może dotknąć każdego kierowcę, niezależnie od wieku czy typu pojazdu. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to mało prawdopodobne, woda może przedostać się do baku na wiele sposobów, a jej obecność w paliwie może prowadzić do szeregu problemów. W tym artykule przyjrzymy się, jak rozpoznać i zrozumieć objawy obecności wody w baku paliwowym, jakie są tego skutki dla silnika oraz jakie kroki można podjąć, aby skutecznie usunąć wodę z baku i zapobiegać podobnym sytuacjom w przyszłości

Jak woda dostaje się do baku paliwa?

Woda może dostać się do baku paliwa na kilka sposobów, a jednym z najczęstszych jest kondensacja. W chłodne dni, gdy ciepłe powietrze wewnątrz zbiornika styka się z jego chłodniejszą ścianką, powoduje to skraplanie pary wodnej na powierzchni baku i dostawanie się wody do paliwa. Inną przyczyną może być zanieczyszczenie na stacjach paliw, gdzie woda dostaje się do zbiorników paliwowych, szczególnie po deszczach lub powodziach. Woda może również przedostać się do baku przez nieszczelności lub podczas tankowania w warunkach wysokiej wilgotności powietrza. Problem ten dotyczy również starych samochodów, gdzie korozja zbiornika paliwa może prowadzić do przecieków i gromadzenia się wody.

Woda w oleju silnikowym.

Objawy wody w baku

Obecność wody w baku paliwa może nie być od razu oczywista, jednak istnieją pewne sygnały, które mogą na to wskazywać. Jednym z pierwszych objawów jest problem z rozruchem silnika, zwłaszcza w zimne dni. Woda w paliwie może również powodować nierówną pracę silnika, szczególnie na niskich obrotach lub podczas przyspieszania. W niektórych przypadkach możesz zauważyć również zwiększone spalanie paliwa. Dodatkowo pojawienie się wody w paliwie może prowadzić do korozji wewnętrznych elementów układu paliwowego, co z czasem może być widoczne na wskaźnikach pojazdu lub wizualnej kontroli podzespołów.

Objawy starego paliwa w baku.

Skutki mieszania wody z paliwem dla silnika

Mieszanie wody z paliwem może prowadzić do szeregu problemów dla silnika samochodu. * 

  • Po pierwsze woda w paliwie obniża jego właściwości energetyczne, co skutkuje spadkiem wydajności silnika. Silnik może pracować nierówno, być mniej responsywny na polecenia kierowcy, a nawet zatrzymać się w trakcie jazdy. 
  • Woda w układzie paliwowym może również powodować korozję metalowych elementów takich jak zbiornik paliwa, przewody czy wtryskiwacze. To z kolei może prowadzić do drogich uszkodzeń i konieczności wymiany części
  • Ponadto obecność wody w baku może spowodować zamarzanie w przewodach paliwowych w niskich temperaturach, co uniemożliwia prawidłowe dostarczenie paliwa do silnika. 
  • Woda w paliwie jest także groźna dla wtryskiwaczy, zwłaszcza w nowoczesnych silnikach o wysokim stopniu skomplikowania, gdzie nawet niewielka ilość wody może spowodować ich uszkodzenie.

Jak pozbyć się wody z baku paliwa?

Usunięcie wody z baku paliwa jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Jedną z metod jest opróżnienie całego zbiornika i wyczyszczenie go z wszelkich zanieczyszczeń oraz wody. Można również użyć specjalnych środków chemicznych, które pomagają rozdzielić wodę od paliwa, ułatwiając jej usunięcie. Takie środki często zawierają składniki absorbujące wodę lub przyspieszające jej odparowanie. W przypadku niewielkich ilości wody, pomocne mogą być również dodatki do paliwa, które pomagają w jej usunięciu poprzez chemię paliwa. Warto jednak pamiętać, że w przypadku dużych ilości wody, te metody mogą okazać się niewystarczające i konieczna może być interwencja specjalisty.

Przykładem takiego preparatu jest TEC 2000 Fuel System Cleaner, który efektywnie chroni układ paliwowy przed negatywnym wpływem wody, neutralizując ją i zapobiegając korozji. FSC pomaga również w utrzymaniu czystości wtryskiwaczy i całego układu paliwowego, zapewniając optymalne spalanie i wydajność silnika. Regularne stosowanie tego środka nie tylko zapobiega problemom z wodą w paliwie, ale również wydłuża żywotność układu paliwowego, poprawia moc silnika i zmniejsza zużycie paliwa. 

Jak zapobiegać przedostawaniu się wody do baku paliwowego?

Aby skutecznie zapobiec przedostawaniu się wody do baku paliwowego, kluczową rolę odgrywa prewencja. Regularne stosowanie uszlachetniaczy paliwa jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na ochronę układu paliwowego przed wilgocią. Środki te działają poprzez wiązanie wody zawartej w paliwie i przekształcanie jej w formę, która może być bezpiecznie spalona w silniku. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko korozji wewnętrznych elementów układu paliwowego oraz unika się problemów związanych z obecnością wody w paliwie, takich jak nierówna praca silnika, trudności z rozruchem czy spadek mocy. Stosowanie takich preparatów, zwłaszcza w okresach zwiększonej wilgotności powietrza lub w przypadku pojazdów rzadko używanych, jest prostym i skutecznym sposobem na zabezpieczenie samochodu przed negatywnymi skutkami obecności wody w baku paliwa.

Śledź nas na Facebooku