- perm_identity Redakcja Dbamtomam
- remove_red_eye 3943 odwiedzin
Amortyzatory w motocyklach stanowią kluczowy element układu zawieszenia. Odpowiadają one bowiem za m.in. tłumienie drgań czy stabilizację toru jazdy. Nie mogłyby one jednak spełniać swojego zadania w momencie, gdyby nie były nasmarowane olejem do lag motocyklowych, o których rozmawiamy w dzisiejszym wpisie.
Oleje do lag motocyklowych – charakterystyka
Oleje do amortyzatorów to specjalne preparaty wykorzystywane w zawieszeniu motocyklowym zapewniające mu ochronę przed zużyciem i prawidłowe działanie. Posiadają one niską gęstość i muszą sprawnie przepływać przez zaworki tłoka. Oleje do lag motocyklowych poddawane są bardzo intensywnemu działaniu czynników zewnętrznych takich jak kurz, piasek, błoto i woda, przez co zużywają się naprawdę szybko.
Im wyższy parametr lepkości kinematycznej, tym zawieszenie staje się „twardsze”. Oleje do zawieszenia motocykli o wysokiej lepkości świetnie sprawdzają podczas trudnej jazdy terenowej.
Dlaczego stosujemy oleje do amortyzatorów?
Tylko odpowiednio nasmarowane zawieszenie pozwala na komfortową i bezpieczną jazdę motocyklem. Dobrej jakości olej do lagi motocyklowej jest w stanie znacznie poprawić panowanie nad jednośladowcem, pozwalając na lepsze doznania z jazdy. Wpływa na to odpowiednie ustawienie zaworów, które zapobiega zbyt gwałtownemu uginaniu się zawieszenia oraz zbyt raptownemu powrotowi do pozycji wyjściowej. Nie są one jednak w stanie pełnić swojej funkcji, jeśli jest w nich zużyty olej, który stracił swoje właściwości.
Nieodpowiednie parametry oleju do motocykla oraz niewłaściwa jego ilość prowadzi do pogorszenia pracy zawieszenia i do słabej kontroli nad pojazdem. Olej do amortyzatorów pełni również kilka innych istotnych funkcji – czyści i chłodzi zawieszenie. Eliminuje również tarcie, przez co pomaga w utrzymaniu optymalnej temperatury, dzięki temu wszystkie mechanizmy działają sprawniej. Wpływa to ostatecznie na długowieczność zawieszenia i zmniejsza ryzyko awarii.
Klasyfikacja olejów do zawieszenia wg SAE i ISO
Klasyfikacja SAE to pomoc dla użytkowników motocykli w wyborze odpowiedniego oleju do amortyzatorów. Jest ona określana poprzez parametr lepkości „W” (np. olej do amortyzatorów 5W czy oleje do lag 7,5W). Czynniki uwzględniane w rozróżnianiu poszczególnych produktów powodują jednak, że oleje zaklasyfikowane do tej samej grupy mogą u innych producentów dość znacznie różnić się właściwościami. Olej nie ma bowiem stałego współczynnika lepkości kinematycznej, a jest ona uzależniona od temperatury cieczy. Nie można w takim wypadku w pełni sugerować się oznaczeniami na opakowaniach.
Znacznie precyzyjniejszy jest standard ISO uwzględniający współczynnik lepkości kinematycznej dla różnych temperatur. Wyróżnia on dwa wskaźniki dla olejów w dwóch temperaturach 40°C i 100°C. Im mniejsza różnica pomiędzy tymi wartościami, tym lepiej.
Na co zwrócić uwagę przy kupnie oleju do lagi motocyklowej?
Dobry olej do teleskopu będzie sprawnie przepływał między komorami, co pozwoli skutecznie tłumić niepotrzebne drgania. Przy wyborze oleju do amortyzatorów znaczenie ma także indeks lepkości VI (Viscosity Index). Wyższy wskaźnik oznacza lepszą stabilność temperaturową, co wpływa jednak na właściwości smarujące płynu. Nie oznacza to więc, że im wyższy VI, tym lepszy jest dany olej. Zależy to bezpośrednio od efektów, jakie chcemy uzyskać i zastosowania pojazdu – w motocyklach turystycznych zaleca się niższy wskaźnik, natomiast oleje z wysokim indeksem doskonale spisują się w ekstremalnych warunkach, na jakie wystawiane są sportowe motory wyczynowe. Trzeba również pamiętać, że w takich wypadkach wymiana oleju do amortyzatorów musi odbywać się zdecydowanie częściej.
Jaki olej kupić do zawieszenia motocyklowego?
W informacjach serwisowych większości motocykli znajdziemy określenie ilości płynu, jaką należy wlać do amortyzatora oraz jego lepkość. To głównie zalecenia producenta powinny być dla nas wskazówką, jaki olej do zawieszenia kupić. Zazwyczaj do motocykli stosuje się olej do lag 5W lub olej do lag 10W (według klasyfikacji SAE). Należy pamiętać, że jego lepkość będzie miała bezpośredni wpływ na działanie zawieszenia. Możemy więc indywidualnie dopasować olej do własnych preferencji i stylu jazdy, trzymając się oczywiście zakresu norm przewidzianych przez producenta motocykla.
Jak często należy wymieniać olej w amortyzatorze?
Najczęściej producenci zalecają wymianę płynu hydraulicznego co 2 lata (lub po przejechaniu od 20 000 km – 30 000 km). Jest to umowny okres biorący pod uwagę normalne użytkowanie motocykla. W przypadku intensywnej eksploatacji zaleca się robić to częściej, z racji bezpieczeństwa i dla dobra sprzętu. Tylko prawidłowo serwisowane zawieszenie zapewni maksymalne bezpieczeństwo użytkownika motocykla.
Zobacz też:
Olej 5w30 vs olej 5w40 - jaki olej wybrać?
Olej w płynie chłodniczym – czy jest groźny dla samochodu i jak sobie z nim poradzić?
Olej w skrzyni biegów – co ile wymiana?