Oleje motocyklowe w pigułce: charakterystyka, skład, klasa lepkości i nie tylko

Sprawne działanie jednostki napędowej uzależnione jest głównie od dobrze dobranego oleju silnikowego. Odpowiednia formulacja zapewni ochronę układowi, a także pozytywnie wpłynie na osiągi pojazdu. Tyczy się to nie tylko silników w samochodach, ale również w motocyklach. Dobrze dobrane oleje motocyklowe to klucz do długowieczności układu i bezawaryjnej pracy przez wiele kilometrów. Co warto wiedzieć o tych formulacjach?

Oleje motocyklowe – charakterystyka

Oleje motocyklowe stanowią najważniejszy płyn eksploatacyjny w jednośladach. Mają one za zadanie zapewnić odpowiednią ochronę przed tarciem, zużyciem, a także gromadzącymi się wewnątrz jednostki zanieczyszczeniami. Co więcej, dobry olej motocyklowy gwarantuje również chłodzenie całemu układowi, w tym również skrzyni biegów czy sprzęgłu.

Rodzaje olejów motocyklowych – baza i skład

Oleje silnikowe motocyklowe składają się głównie z oleju bazowego, który może być mineralny, półsyntetyczny lub syntetyczny.

  • Olej mineralny do motocykla – formulacja tego typu przetworzona jest w procesie hydrokrakingu. Są to środki smarne, które cechują się najniższą trwałością.
  • Olej półsyntetyczny do motocykla – kompromis pomiędzy mineralnymi olejami a syntetykami. Formulacja półsyntetyczna wyróżnia się nieco większą trwałością, choć nie najwyższą, z racji posiadania mineralnej bazy.
  • Olej syntetyczny do motocykla – produkt o najwyższej trwałości, a także najlepszych właściwościach. 

Każdy olej silnikowy do motocykla wyróżnia się innymi właściwościami, które są otrzymywane przez nasycenie formulacji odpowiednimi pakietami dodatków uszlachetniających. Dzięki nim środek smarny pozwala zachować jednostkę w dobrej kondycji i chroni ją przed zużyciem.

Klasyfikacje olejów silnikowych wg SAE – klasy lepkości

SAE, czyli Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych opracowało specjalną klasyfikację olejów silnikowych (samochodowych i motocyklowych), która odnosi się do lepkości danej formulacji. Parametr ten z kolei określa łatwość przepływu danego oleju przy określonej temperaturze. 

Najpopularniejszymi w Polsce środkami smarnymi SAE są oleje motocyklowe 10W40. Są to mieszaniny wielosezonowe, o czym świadczy pierwsza część zapisu, czyli 10W (cyfra mówi nam o tym, że nawet w bardzo niskich, ujemnych temperaturach formulacja zachowuje swoją lepkość, z kolei literka W jest skrótem od słowa winter oznaczającego zimę). Druga część zapisu, czyli w tym wypadku 40, odnosi się do „letniej” klasy lepkości motocyklowego oleju silnikowego.

Klasyfikacje olejów silnikowych wg JASO, API, ISO

Oznaczenia olejów motocyklowych odnoszą się nie tylko do lepkości danej mieszaniny. Warto poznać wszystkie klasyfikacje, jakie są na ten moment wykorzystywane do tego, aby opisać właściwości środków smarnych do motocykli. 

Oleje motocyklowe – klasyfikacja JASO

Podstawowe parametry olejów silnikowych do motocykli określa norma JASO (Japanese Automotive Standards Organization). Obecnie wyróżnić można dwa rodzaje:

  • JASO MA (JASO MA-2) – norma powstała dla wspólnego obiegu smarowania silnika, skrzyni biegów i mokrego sprzęgła,
  • JASO MB – norma odnosząca się do rozwiązania osobnego smarowania silnika i skrzyni biegów.

Oleje motocyklowe – oznaczenia według API

API (American Petroleum Institute) opracowało z kolei klasyfikację jakościową dla olejów silnikowych do motocykli. Do oznaczenia używa się dwóch literek – w przypadku silników benzynowych jest to literka „S”. Druga z kolei odnosi się do „jakości” oleju – im znajduje się ona wyżej w alfabecie, tym lepiej. Obecnie bardzo dobrymi formulacjami są oleje motocyklowe o oznaczeniu SN.

Oznaczenia olejów silnikowych do motocykli – norma ISO

Mówiąc o olejach silnikowych, należy wspomnieć również o klasyfikacji ISO (International Organization for Standardization). Określa ona warunki eksploatacji środka smarnego i obciążenia.

  • ISO-L-EGB (Global GB) – średnie.
  • ISO-L-EGC (Global GC) – średnio, ciężkie.
  • ISO-L-EGD (Global GD) – bardzo ciężkie.

Oleje motocyklowe 2T i 4T

Kończąc temat oznaczeń, warto nadmienić, że na rynku znajdują się również formulacje o oznaczeniach 2T i 4T. Co one oznaczają?

  • Oleje motocyklowe 2T – są to środki smarne przeznaczone dla silników dwusuwowych.
  • Oleje motocyklowe 4T – formulacje wykorzystywane w czterosuwach.

Jakie jest zadanie oleju silnikowego w motocyklach?

To, jakie zadanie ma olej do motoru, opisaliśmy na samym początku. Przede wszystkim formulacja musi zapewniać odpowiedni stopień ochrony przed tarciem i zużyciem poszczególnych elementów układu napędowego, a także chłodzić jednostkę i zapewniać jej optymalne warunki pracy

Jaki olej wybrać do motocykla?

„Dobry olej do motocykla”, „jaki olej do silnika motocyklowego będzie najlepszy?” – to przykłady pytań, które zadają sobie kierowcy jednośladów. Wybór powinien być zgodny przede wszystkim z zaleceniami producenta. Pod uwagę należy wziąć wiele aspektów, w tym opisane lepkość czy gęstość oleju silnikowego, czy rodzaj posiadanej jednostki napędowej. Warto również zapoznać się ze składem oleju motocyklowego, który powinien bazować na dokładnie wyselekcjonowanej kompozycji dodatków uszlachetniających, zapewniających odpowiednie smarowanie. 

Co ile km należy wymieniać olej motocyklowy?

W zależności od producenta wartość ta może być inna. Z reguły wymiana oleju motocyklowego powinna odbywać się co ok. 5-6 tysięcy kilometrów, choć są firmy, które zalecają robić to, co 2 tys.

Czy można wlewać olej samochodowy do motocykla?

Nie jest to zalecane, ponieważ olej samochodowy nie jest przystosowany do smarowania poszczególnych podzespołów jednostki silnikowej w motocyklu jak np. koła zębate w skrzyni biegów.

Zobacz też:

Oleje do filtrów powietrza – czym są i po co się je stosuje?

Oleje do silników dwusuwowych (2T): klasy, rodzaje, rola

Oleje do sportu, czyli jakie?

Oleje Long Life – poznaj je bliżej

Oleje przekładniowe – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Śledź nas na Facebooku