Oleje do sportu, czyli jakie?

Silniki w pojazdach sportowych muszą codziennie mierzyć się z ekstremalnymi warunkami pracy, w tym wysoki przeciążeniami czy temperaturami. Dlatego też takie jednostki napędowe wymagają szczególnej opieki, którą zapewnić mogą tylko wyselekcjonowane środki smarne o wyjątkowych właściwościach smarnych i ochronnych. Dowiedz się, jakie preparaty najlepiej sprawdzają się w ekstremalnych warunkach.

Sportowy olej silnikowy – musi być dopasowany

Nowoczesne konstrukcje z roku na rok mają coraz większe wymagania co do jakości danego oleju silnikowego. Nie inaczej jest w przypadku sportowych jednostek napędowych, które nieustannie poddawane są dużym obciążeniom, przez co są o wiele bardziej wysilone, niż ich „zwykłe” silniki stosowane w samochodach osobowych. Warto pamiętać, że takie jednostki posiadają również zmodyfikowane turbodoładowanie, przez co wymagają użycia oleju wyczynowego, który zapewni im wydajność i ochronę w czasie najtrudniejszych warunków pracy

Olej sportowy, czyli jaki?

Mówiąc sportowe oleje silnikowe, mamy na myśli wysokojakościowe formulacje, które cechują się doskonałymi parametrami ochronnymi i smarnymi w czasie pracy z najwyższymi temperaturami. Do takowych olejów sportowych zaliczane są środki smarne o wysokiej klasie lepkości – mowa tutaj o parametrach 10W60 lub wyższych. Dlaczego właśnie one?

Dlatego, że im wyższa lepkość oleju, tym jest on w stanie jeszcze dokładniej doszczelnić wszelkie luzy, jakie powstają pomiędzy spasowanymi elementami silnikowymi. Warto pamiętać, że wyczynowe pojazdy używane w różnego rodzaju wyścigach i rajdach bazują na dość luźno pasowanych jednostkach napędowych, dzięki czemu są w stanie optymalnie pracować w  naprawdę wysokich temperaturach.

W tym miejscu warto zauważyć, że olej do sportowych samochodów o wysokiej klasie lepkości nie powinien być używany np. w bolidach formuły 1. W przypadku tych pojazdów optymalną formulacją będzie olej o niskim wskaźniku lepkości jak np. 5W10.

Olej do sportowych samochodów – jakość ma znaczenie

Sportowy olej silnikowy to nie tylko wysoka klasa lepkości. Na ogólną jakość wyczynowego środka smarnego ma wpływ również jego wykonanie, w tym odpowiednia baza olejowa. Na rynku znaleźć można wysokiej klasy syntetyczne formulacje posiadające w składzie wiele substancji uszlachetniających zapewniających maksymalne osiągi jednostce napędowej, a także ochronę przed ścieraniem. Pamiętaj, że najrozsądniejszym wyborem jest sięganie po oleje wyczynowe, które w 100% są syntetykami.

Zobacz też:

Oleje do filtrów powietrza – czym są i po co się je stosuje?

Oleje do silników dwusuwowych (2T): klasy, rodzaje, rola

Oleje Long Life – poznaj je bliżej

Oleje motocyklowe w pigułce: charakterystyka, skład, klasa lepkości i nie tylko

Oleje przekładniowe – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Śledź nas na Facebooku