Oleje do silników dwusuwowych (2T): klasy, rodzaje, rola

Motocyklowe silniki dwusuwowe (2T) do poprawnej pracy potrzebują odpowiednio dobranego oleju silnikowego. Jak wybrać formulację, by zapewnić swojej maszynie bezpieczeństwo i wydajność na długi czas? Najlepszym sposobem jest poznanie klas i typów olejów do silników dwusuwowych dostępnych na rynku.

Oleje do silników dwusuwowych 2T

Olej do motocykla 2T to formulacja, która dedykowana jest motocyklom napędzanym silnikiem dwusuwowym. Te z kolei stanowią jedne z najpopularniejszych konstrukcji napędowych (znajdziemy je nie tylko w motocyklach, ale również m.in. w skuterach). Stąd też warto wiedzieć, jakie preparaty wybierać, aby zadbać o serce swojego jednośladu. 

Klasy jakościowe olejów 2T według JASO i API

W sprzedaży można spotkać różne rodzajów olejów do motocykli dwusuwowych. Aby ułatwić sobie zakup, warto poznać obecnie stosowane klasyfikacje określające ich jakość, a także zastosowanie. O tym mówi nam JASO (Japanese Automotive Standards Organization) oraz API (American Petroleum Institute). 

  • JASO FA – olej do motocykli 2T o starszych konstrukcjach.
  • JASO FB – oleje do dwusuwów o współczesnych, średnio obciążanych konstrukcjach.
  • JASO FC – olej do silnika dwusuwowego współczesnego, który podlega większym obciążeniom.
  • JASO FB – formulacje dla silników 2T nowszej konstrukcji podlegającej mocnym obciążeniom.
  • API TA – środki smarne dla silników dwusuwowych starszej konstrukcji. 
  • API TB – oleje do średnio obciążanych silników motocyklowych współczesnej konstrukcji.
  • API TC – oleje do dwusuwów o współczesnej konstrukcji, która podlega mocnym obciążeniom w czasie pracy.

Jaka jest różnica między olejami 2T a 4T?

Na rynku spotkać można oleje do motocykli czterosuwowych, czyli preparaty o oznaczeniu 4T. Warto wiedzieć, że oleje te nie powinny być stosowane zamiennie za siebie. Wszystko przez istotne różnice, do których zaliczyć trzeba przede wszystkim: 

  • trwałość, 
  • obecność dodatków przeciw m.in. pienieniu czy zakwaszeniu, 
  • poszczególne właściwości jak np. grubość filmu olejowego,
  • przeznaczenie.

Rodzaje olejów do dwusuwów

Jak to bywa w przypadku środków smarnych (nie tylko do silników motocyklowych, ale również samochodowych) mogą mieć one różną bazę olejową, która wpływa bezpośrednio na poszczególne właściwości formulacji. Pomiędzy jakimi preparatami możesz wybierać?

  • Mineralny olej do silników motocyklowych – środek smarny o najniższej trwałości, polecany do użytku w lekko obciążonych konstrukcjach starszego typu.
  • Półsyntetyczny olej do silników dwusuwowych – formulacja o większej trwałości, z powodzeniem może być stosowana zarówno w starszych, jak i nowszych konstrukcjach – również w tych bardziej obciążanych.
  • Syntetyczny olej do silników dwusuwowych – preparat najwyższej jakości zapewniający najtrwalszy film olejowy. Doskonale sprawdza się w przypadku ekstremalnych obciążeń.

Jakie zadania spełniają oleje motocyklowe 2T?

Oleje motocyklowe do dwusuwów pracują w formie rozpuszczonej, gdzie stanowią uzupełnienie paliwa. Stąd też taki preparat ma zgoła inne zadania od formulacji z oznaczeniem 4T. Środek smarny, który wymieszany jest z benzyną, a także powietrzem, przedostaje się przez skrzynię korbową do jednostki napędowej, gdzie zapewnia smarowanie takich częściom jak tłoki, łożyska czy cylindry

Olej do motocykla 2T ma przede wszystkim ograniczyć dymienie, aby w jak najmniejszym stopniu oddziaływać na środowisko naturalne. Co więcej, formulacja do dwusuwów musi zapewnić utrzymanie filmu olejowego na gładzi cylindra, a także zadać o czystość silnika.

Warto wiedzieć, że wymiana oleju w motocyklu 2T z reguły odbywa się częściej niż w przypadku czterosuwowych konstrukcji – wszystko przez różnicę w gęstości i trwałości.

Gdzie znajdują zastosowanie oleje motocyklowe 2T?

Oleje do silników dwusuwowych chętnie wybierane są przez motocyklistów na całym świecie. Fakt ten nie może nikogo dziwić – jednostki napędowe dwusuwowe wciąż cieszą się dużą popularnością – spotkać je możemy m.in. w skuterach, motorowerach i lekkich jednośladach wyczynowych. Z reguły jednak oleje 2T są stosowane do jazdy sportowej, w której ważna jest maksymalna wydajność oraz optymalne smarowanie silnika.

Jaki olej do silników dwusuwowych 2T?

Jakie oleje motocyklowe do dwusuwów okażą się najwydajniejsze? Przede wszystkim takie, które są dopasowane do posiadanej jednostki napędowej, a także zaleceń producenta. Jeśli masz starszy silnik, który nie podlega wysokim obciążeniom, możesz zdecydować się na mineralny olej. Do jazdy sportowej w przypadku nowszych konstrukcji dobrym rozwiązaniem będzie olej półsyntetyczny lub syntetyczny

Mieszanie oleju z benzyną w 2T – o czym należy pamiętać?

W czasie mieszania oleju do silników dwusuwowych z benzyną należy pamiętać przede wszystkim o odpowiedniej proporcji oleju w mieszance. Zbyt mała ilość przyczyni się do nadmiernego dymienia, co pod kątem ekologii jest szkodliwe. Z drugiej strony nadmiar oleju w mieszance spowoduje odkładanie się nagaru i innych zanieczyszczeń. To z kolei ograniczy osiągi, a także może prowadzić do ewentualnych awarii. Zalecaną proporcją jest 1:50, czyli 200 ml oleju 2T na 10 litrów benzyny.

Zobacz też:

Oleje do filtrów powietrza – czym są i po co się je stosuje?

Oleje do sportu, czyli jakie?

Oleje Long Life – poznaj je bliżej

Oleje motocyklowe w pigułce: charakterystyka, skład, klasa lepkości i nie tylko

Oleje przekładniowe – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Śledź nas na Facebooku