Filtr oleju pod lupą – co warto o nim wiedzieć?

Filtr oleju to jeden z najważniejszych elementów samochodu. Niestety, bardzo często jego rola jest bagatelizowana przez kierowców – zwłaszcza jeśli chodzi o jego wymianę. Warto jednak wiedzieć, że jego kondycja ma duży wpływ na wydajność pracy naszego pojazdu. W dzisiejszym wpisie chcieliśmy przybliżyć temat filtrów olejowych – omówić, czym są, jak są zbudowane, jak często je wymieniać. Odpowiemy również na najczęściej zadawane pytania przez kierowców w Polsce – zapraszamy i życzymy udanej lektury. 

Filtr oleju w paru słowach

Filtr oleju to element układu smarowania o dużym znaczeniu dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Odpowiada on bowiem za usuwanie zanieczyszczeń, które gromadzą się w oleju silnikowym. Jego filtracja jest bardzo ważna – brudny i zużyty olej nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu smarowania ruchomym elementom silnika i uchronić je przed przedwczesnym zużyciem.

Skąd się biorą zanieczyszczenia? Dostają się one do układu napędowego wraz z powietrzem i paliwem, a także są efektem ścierania się trących elementów silnika oraz chemicznych procesów związanych z pracą jednostki. Dobry filtr olejowy jest w stanie zatrzymywać drobinki o wielkości 1/50 milimetra – takie, których nie jesteśmy zauważyć gołym okiem. 

Warto mieć świadomość, że gdyby nie filtr oleju, nawet najmniejsze zabrudzenia mogłyby doprowadzić do poważnej awarii silnika

Wymienialny filtr olejowy KNECHT OX 354D

Puszkowe filtry oleju – jak są zbudowane?

Filtry olejowe z wyglądu przypominają puszkę – stąd też nazwa, z którą możemy się spotkać – filtry puszkowe. Wewnątrz tejże „puszki” znajduje się wkład filtrujący, który wykonany jest ze specjalnego papieru – takiego, który przepuszcza ciecz, ale jest jednocześnie odporny na rozpuszczanie. W samym filtrze znajdziemy również zawór przeciwzwrotny, dzięki któremu brudny olej nie cofa się do miski, a przefiltrowany środek smarny szybciej trafia do silnika. Oprócz tego filtry olejowe zawierają m.in.:

  • zawór bezpieczeństwa,
  • zawór EKO,
  • uszczelkę.

Olejowy filtr puszkowy KNECHT OC 297

Czy filtr oleju to konieczność w samochodzie?

Niektóre osoby zastanawiają się, czy filtr oleju rzeczywiście jest niezbędny silnikowi do prawidłowej pracy. W końcu skoro zanieczyszczenia są problemem oleju silnikowego to…czy nie wystarczy sama wymiana środka smarnego? Otóż nie. Co prawda, kiedyś filtrów nie stosowano w pojazdach, dziś jednak nie ma mowy o tym, aby pojazd nie posiadał wbudowanego filtra. Dlaczego? Warto wiedzieć, że nawet najwyższej jakości olej silnikowy nie jest w stanie poradzić sobie z gromadzącymi się zanieczyszczeniami w jednostce napędowej. Jak wspomnieliśmy wyżej – bez filtra drobinki takie jak np. piasek mogłyby dosyć szybko uszkodzić silnik – a tego zdecydowanie nie chce żaden kierowca

Co ile wymieniać filtr oleju?

O regularnej wymianie filtra oleju powinien pamiętać każdy kierowca – niezależnie od wieku posiadanego pojazdu, rodzaju silnika czy przebiegu. Bagatelizowanie tego tematu przyspieszy zużycie się jednostki napędowej, a także pogorszy właściwości smarne oleju. Co jaki czas decydować się na kupno nowej części? Zaleca się, by robić to przy okazji każdego serwisu olejowego, czyli przynajmniej raz w roku – bądź co 10-15 tysięcy kilometrów

W tym miejscu dodajmy, że w przypadku filtrów olejowych nie ma sensu oszczędzanie na częściach. Chcąc zadbać o swój pojazd, należy sięgać po filtry renomowanych producentów, którzy do ich produkcji wykorzystują najwyższej jakości materiały filtracyjne.

Wysokiej jakości ekologiczny papierowy filtr oleju FILTRON OE 682/1

Jakie filtry wymienić przy wymianie oleju?

Wiesz już, że przy każdorazowym serwisie olejowym, należy również zdecydować się na wymianę filtra oleju. Jest to również dobra okazja do założenia nowego filtra powietrza, korka spustowego z uszczelką, a także filtra kabinowego.

Jak wymienić filtr oleju?

Wymiana filtra oleju nie jest niczym skomplikowanym. Jedyne, co musimy zrobić, to wykręcić stary filtr i zastąpić go nowym. Przed całkowitym zdemontowaniem starej części należy odkręcić filtr, co spowoduje spłynięcie oleju z obudowy filtra.

Uwaga – przed założeniem nowej części powinno się nasmarować jego uszczelkę za pomocą oleju

Filtr zapchany filtr oleju – objawy

Jakie są objawy zapchanego filtra olejowego? Do takowych zaliczyć można:

  • spadek osiągów silnika – nadmiar zanieczyszczeń może powodować gwałtowny spadek mocy pojazdu; najlepiej widoczne jest to przy próbie szybkiego zwiększenia prędkości,
  • większe zużycie paliwa – poznać to można po mrugającej kontrolce po uruchomieniu silnika,
  • zatarcie jednostki napędowej – w momencie, gdy filtr oleju jest na wyczerpaniu, a sam olej silnikowy nie był wymieniany od dłuższego czasu, wszelkie zanieczyszczenia trafiają do silnika; jest to krytyczny moment, który wymaga naprawy jednostki; po tym jednak możemy poznać, że filtr olejowy uległ zapchaniu.

Opiłki w filtrze oleju – skąd się biorą?

Może zdarzyć się tak, że w filtrze oleju zbiorą się opiłki. Są one efektem tarcia między pierścieniami tłokowymi a ścianami cylindra. Warto pamiętać, że kontakt tychże dwóch elementów jednostki jest nieunikniony, stąd też opiłki metalu nie są niczym nadzwyczajnym.

Ile trwa wymiana oleju i filtrów?

Dla doświadczonej osoby wymiana oleju oraz filtru olejowego powinna zająć niecałą godzinę. 

Rodzaje filtrów oleju

Filtry oleju można rozdzielić według zasady działania (przegrodowe, objętościowe, powierzchniowe, energetyczne, złożone), jakości filtrowania (zgrubne, dokładnego oczyszczania, pomocnicze) oraz rozmieszczenia w układzie smarowania (bocznikowe, pełnoprzepływowe, szeregowo-bocznikowe).

Jak mocno dokręcić filtr oleju?

Filtr oleju powinien być mocno dokręcony aż do oporu – zgodnie z momentem podanym przez producenta (zazwyczaj jest to 25 Nm). W tym miejscu warto jednak wiedzieć, aby nie przesadzić – w przeciwnym razie gwint ulegnie pęknięciu.

Czy przy wymianie oleju trzeba wymienić filtr?

Tak, podczas każdego serwisu olejowego trzeba wymienić filtr olejowy.

W którą stronę odkręca się filtr oleju?

Filtry olejowe odkręca się w lewo, czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Jak odkręcić filtr oleju?

Najlepiej za pomocą specjalnego klucza do filtrów z nasadką.

Jak odkręcić filtr oleju bez klucza?

W momencie, gdy nie mamy przy sobie klucza z nasadką, a nie jesteśmy w stanie odkręcić filtra za pomocą rąk, śmiało możemy sięgnąć po klucz z łańcuchem lub użyć paska klinowego oraz standardowego klucza płaskiego. W ostateczności można spróbować przebić stary filtr np. śrubokrętem i zrobić tzw. dźwignię, by móc odkręcić filtr. Pamiętaj jednak, by kąt przebicia umożliwiał odkręcanie filtra w lewą stronę.

Szykujesz się do serwisu olejowego? W takim razie wejdź na stronę sklepu motoryzacyjnego dbamtomam.pl, na której znajdziesz najlepsze filtry oleju oraz oleje silnikowe na rynku – zapraszamy!

Przeczytaj również:

ILE OLEJU WLAĆ DO SILNIKA?

OZNACZENIE OLEJU SILNIKOWEGO – JAK CZYTAĆ?

CZY MOŻNA MIESZAĆ OLEJE SILNIKOWE?

CO ILE WYMIANA OLEJU SILNIKOWEGO – JAK CZĘSTO TRZEBA WYMIENIAĆ OLEJ SAMOCHODOWY?

ILE KOSZTUJE WYMIANA OLEJU W SAMOCHODZIE – CENA WYMIANY OLEJU

OBJAWY I SKUTKI ZAPCHANEGO FILTRA DPF – CZY MOŻNA GO WYCZYŚCIĆ?

Powiązane produkty

Indeks: OE 682/1

Marka: Filtron

FILTRON OE 682/1

Parametry Zastosowanie: filtr oleju Typ filtra: wymienialny wkład Rodzaj: Wymiary: papierowy średnica zewnętrzna [mm]: 66 średnica wewnętrzna [mm]: 41 średnica wewnętrzna 1 [mm]: 26 wysokość [mm]: 105 Producent: Filtron

Więcej
W magazynie

Śledź nas na Facebooku